Inlägg från: Anonym (Hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmm)

Kontanthantering i föreningar

Det är väl världens enklaste sak! Ta emot kontanter, erbjud kvitto (er skyldighet), bokför kontantintäkterna, sätt in dem på bankkontot. Om er bank tar emot kontanter eller inte vet jag inte, den biten måste de själva besvara.

Har ni kopplat Swish till ert bankkonto? Om inte, gör det direkt.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (,kml-jlyut) skrev 2022-06-20 22:20:31 följande:

Vi har swish, men också många utländska gäster. Jag uppdaterade, det var dumt att jag inte skrev det direkt. 

Många andra, särskilt äldre vill ofta också använda kontanter. 

Det som är problemet är växel, vi måste ha en växelkassa för att kunna ta emot kontanter då inte alla har jämna pengar. 

Vi kan sätta in pengar via insättningsautomater, men endast 15 000 kr på 30 dagar. Det innebär att det tar drygt ett  till ett och ett halvt år att sätta in pengarna om vi ser till tidigare års omsättning. 

Ni får alltså in mer än 15k i kontanter varje månad, det var inte illa må jag säga!

Växelkassa: Ta ut kontanter från kontot, gå och växla på Ica eller nån annan butik. Inte allt på samma ställe antagligen. Och från överskottet efter de där 15k sparar ni kontanter till nästa gång så slipper ni krånglet med att fixa växel.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (,kml-jlyut) skrev 2022-06-20 22:38:34 följande:

Inte varje månad, men på enkom marknaden vi har en gång om året. Men då man bara får sätta in 15 000 kr per 30 dagar kommer det att ta så pass lång tid att sätta in alla pengarna från marknaden och då hinner vi ha en till marknad osv..

Men till nästa år ska ju Loomis ha kommit i gång hoppas vi!. Och då kan vi sätta in en större summa. Och får försöka förklara att det inte är pengatvätt. 

Men hur mycket får ni in om det tar flera månader att sätta in pengar....? Och som sagt, ni måste ju ändå spara en del kontanter som växelkassa.

Så länge bokföringen är korrekt har ni inget att frukta. För den sköter ni väl antar jag.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (,kml-jlyut) skrev 2022-06-21 20:45:36 följande:

Ja, bokföringen sköts! 

Vi brukar få in mellan 200 000 och 300 000 på vår marknadshelg. Det är BARA den helgen vi har ett event så vi sparar inte växelpengarna emellan. övriga inkomster är medlemsavgifter, kursavgifter och sånt och det swishas eller sätts in på bankkontot direkt. 

Då får ni ändå skylla er själva som inte har en handkassa till nästa gång. Jag förstår att ni inte kan ha hur mycket växel som helst men om det handlar om stora summor i kontanter som kommer in så skulle jag ändå rekommendera ett par tusenlappar i olika valörer, vad som nu passar era priser.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (,kml-jlyut) skrev 2022-06-22 18:18:07 följande:
    Till marknaden krävs 50 000 kr i handkassa. Det kan vi inte förvara ett helt år. 
    Varför inte?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (,kml-jlyut) skrev 2022-06-22 20:04:31 följande:

För att det inte går helt enkelt. Vår lokal har inte de möjligheterna och ingen av oss har lust att förvara så pass mycket pengar hemma hos oss själva en längre tid. 

Ja då får ni stå ut med problemet att inte ha växelkassa och behöva krångla in pengar på banken i omgångar.
  • Anonym (Hmm)

Eller, finns det bankfack numera? Där kan man förvara kontanter.

Svar på tråden Kontanthantering i föreningar