Kontanthantering i föreningar
Hej
Jag har precis tagit över ekonomin i en förening och vi har en gång om året en marknad där vi behöver hantera kontanter.
Avtal med Loomis påbörjades i maj i år men är ännu inte klart.
De har segat och kommit med all sköns olika saker de behöver få in och nu har de skickat en kundkännedomsblankett som de hoppas kommer denna v till mig.
Sen har de 4-6 v handläggning. Vi har behov av kontanter om två veckor.
Jag förstår varför dessa frågor ställs men vi är en kund som haft avtal sedan innan ända sedan man var tvungen till det. Avtalet löpte ut under pandemin för den kassören tyckte inte det behövdes just då.
Finns det någon annan möjlighet att kunna ha kontantkassa? Vi måste kunna få in pengarna på vårt bankkonto sen, vi kan inte ha dem liggandes.
Jag försöker nå banken om detta men det är telefonkön from hell så jag tänkte att jag slänger ut frågan här. Kanske är det någon annan som är med i en förening som har löst det på annat vis.
Givetvis lagligt måste jag väl skriva så ingen tror att jag ska fiffla.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-06-20 22:16
Vi har swish och vi kommer att ha kortterminal vid delar av marknaden. Till nästa år kanske vi kan utöka antalet terminaler, men det kostar ganska mycket pengar och vi har endast behovet en enda gång per år.
Problemet är att många vill betala med kontanter av olika anledningar. Dels är det många utländska gäster och när det blir tryck i kortterminalerna riskerar de att krascha stundtals.