• Kockobello

Aktuella bolåneräntor

Flyttade nyss bolånet till Ica Banken. Fick 1,51 på rörliga. Detta efter rabatt på 0,60.

Räntorna lär gå upp, men jag vill inte binda lånet heller.

Hur tänker ni kring framtiden och era bolån? Vad har ni för ränta?

• Svar på tråden Aktuella bolåneräntor
  • FulFörDig
    Kockobello skrev 2022-06-30 13:58:57 följande:
    Mjo. Många har nog för små marginaler. Ja man kanske ska lugna sig med amortera extra.
    Mitt tips är att du inte ska amortera extra.
    Inflationen gynnar den som lånar pengar. Lånet sjunker i värde när pengarna blir mindre värda.Då blir det ju lättare att betala av lånet.
    Jag har rörlig ränta på 1.20% på Handelsbanken och tänker inte binda någon ränta trots hög belåning.
  • spettakel
    FulFörDig skrev 2022-07-01 13:24:18 följande:
    Inflationen gynnar den som lånar pengar. Lånet sjunker i värde när pengarna blir mindre värda.Då blir det ju lättare att betala av lånet.
    Jag har rörlig ränta på 1.20% på Handelsbanken och tänker inte binda någon ränta trots hög belåning.
    Vi har ju ett topplån som amorteras, enligt banken borde det vara klart om 3 år i nuvarande takt. Men tankarna går ju på att lösa ut del av lånet för att lättare komma bort från den skyhöga räntan. Är det dumt tro?
  • Kockobello
    1,20 på tremånaders nu måste ju vara väldigt bra, särskilt för att vara hos en av storbankerna.
  • Kockobello
    spettakel skrev 2022-07-03 13:21:02 följande:
    Vi har ju ett topplån som amorteras, enligt banken borde det vara klart om 3 år i nuvarande takt. Men tankarna går ju på att lösa ut del av lånet för att lättare komma bort från den skyhöga räntan. Är det dumt tro?
    Brukar det vara topplån? Kanske jag hade tur bara, för jag hade inget topplån alls. Det var DNB, den norska banken, som inte tillämpade detta med topplån. Sedan köptes bolånestocken upp av SEB, men det är en annan historia.
  • FulFörDig
    spettakel skrev 2022-07-03 13:21:02 följande:
    Trodde inte att det fanns topplån längre. Jag bad banken göra en ny värdering när jag hade topplån och på så sätt hamnade topplånet på bottenlånet.
    Det är ju så inflationen funkar tillsammans med att tiden går.
    Har du gjort någon renovering som höjer husets värde ska du absolut prata med din bank om en ny värdering av ditt hus.
  • FulFörDig
    Kockobello skrev 2022-07-07 15:29:06 följande:
    1,20 på tremånaders nu måste ju vara väldigt bra, särskilt för att vara hos en av storbankerna.
    Ja jag är nöjd och har hyfsat goda marginaler även om räntan sticker iväg.
  • Hedegötthäj
    Jag förstår inte att folk fortfarande tror på ideén att inlfationen är bra för dig med bolån. Har du ens själv tänkt igenom varför det skulle stämma? Ställ dig den här frågan: "Förra året när inflationen låg på 1,5%, hade jag då mer eller mindre pengar att betala mitt lån med, än vad jag har nu när inflationen ligger på 7%?"

Givetvis är det bättre med låg inflation då ditt fria kassaflöde är högre och ditt bolån således upplevs lägre. Det jag tror du menar, eller försöker mena, är att om inflationen också gör att lönerna, alltså våra intäkter, ligger i samma takt eller högre än inflationen i samhället, idag alltså över 7%, DÅ gynnas ditt bolån av inflationen. Men lycka till att på nationell front få till en årlig löneökning på +7%.
  • Anotherone
    Hedegötthäj skrev 2022-07-08 11:10:51 följande:
    Jag förstår inte att folk fortfarande tror på ideén att inlfationen är bra för dig med bolån. Har du ens själv tänkt igenom varför det skulle stämma? Ställ dig den här frågan: "Förra året när inflationen låg på 1,5%, hade jag då mer eller mindre pengar att betala mitt lån med, än vad jag har nu när inflationen ligger på 7%?"

Givetvis är det bättre med låg inflation då ditt fria kassaflöde är högre och ditt bolån således upplevs lägre. Det jag tror du menar, eller försöker mena, är att om inflationen också gör att lönerna, alltså våra intäkter, ligger i samma takt eller högre än inflationen i samhället, idag alltså över 7%, DÅ gynnas ditt bolån av inflationen. Men lycka till att på nationell front få till en årlig löneökning på +7%.
    Precis. Det argumentet bygger ju på att du bibehåller samma köpkraft. 
  • Kockobello

Styrräntan upp idag med 1 procentenhet.

• Kockobello

Listräntan 4,34 hos Swedbank idag.

• Kockobello

En halv miljon kan behöva flytta om räntan fördubblas. Det blir nog många billiga hus ute på marknaden till våren. 

• SierraLeone

Hur är era tankar nu? Jag sitter i valet eller kvalet att binda resten av mitt obundna bolån. Om man ser till omvärlden så ligger både USA (3,5%) och Storbritanniens (2,5%) reporänta högre ( och vi följer efter omvärlden men vi ligger lite back). Jag tror vi kommer hamna på en reporänta 3,5% 2023. Just nu ligger bankernas ränta nästan 3% högre än reporäntan i Sverige (1.7%). Om vi har en reporänta på 2,5% nästa år kommer räntorna (rörliga) förmodligen ligga på 3% högre än reporäntan dvs ca (5,3%) och i värre scenario som jag tror kommer hända (reporänta på 3,5%) då har vi en rörlig på 6,3%.

Jag är ganska säker på att jag vill binda resten av mitt bolån så snart som möjligt men frågan är hur länge? Man vill ju inte binda för länge för att sedan stå med högre utgifter än man hade behövt för att man överskattat inflationen. 

• Kitty32

Jag hade bundit dagens situation. Självklart är det surt att EVENTUELLT betala extra en period man inte behövt. Men tryggheten av att veta vad det kommer kosta, kan vara värd ganska mycket enligt mig. Med bakgrund att jag tror det kommer öka. 

Men jävla enkelt för mig att sitta här o spekulera...Hade en jävla tur och gå emot alla som sa att jag skulle hålla det rörligt 2021.

Jag har bundet på 3år och 5år. 1,19 & 1,29% har jag haft i snart 2år. Kör amorteringsfritt nu eftersom jag studerar så en tusing varje månad pungar jag ut till banken. Ja, jag vet det är äckligt. Men när mina lån går ut kanske jag sitter där med 6% jag också ;)

• Kockobello

3,37 idag på rörligt, Ica Banken.

• Kockobello

Vad tror ni framåt?

Vad tippar vi på för medelränta rörligt under 2023?

• Kockobello

Någon som har rörligt på Hypoteket med bra rabatt? 

Svar på tråden Aktuella bolåneräntor