Aktuella bolåneräntor
Flyttade nyss bolånet till Ica Banken. Fick 1,51 på rörliga. Detta efter rabatt på 0,60.
Räntorna lär gå upp, men jag vill inte binda lånet heller.
Hur tänker ni kring framtiden och era bolån? Vad har ni för ränta?
Flyttade nyss bolånet till Ica Banken. Fick 1,51 på rörliga. Detta efter rabatt på 0,60.
Räntorna lär gå upp, men jag vill inte binda lånet heller.
Hur tänker ni kring framtiden och era bolån? Vad har ni för ränta?
Styrräntan upp idag med 1 procentenhet.
Listräntan 4,34 hos Swedbank idag.
En halv miljon kan behöva flytta om räntan fördubblas. Det blir nog många billiga hus ute på marknaden till våren.
Hur är era tankar nu? Jag sitter i valet eller kvalet att binda resten av mitt obundna bolån. Om man ser till omvärlden så ligger både USA (3,5%) och Storbritanniens (2,5%) reporänta högre ( och vi följer efter omvärlden men vi ligger lite back). Jag tror vi kommer hamna på en reporänta 3,5% 2023. Just nu ligger bankernas ränta nästan 3% högre än reporäntan i Sverige (1.7%). Om vi har en reporänta på 2,5% nästa år kommer räntorna (rörliga) förmodligen ligga på 3% högre än reporäntan dvs ca (5,3%) och i värre scenario som jag tror kommer hända (reporänta på 3,5%) då har vi en rörlig på 6,3%.
Jag är ganska säker på att jag vill binda resten av mitt bolån så snart som möjligt men frågan är hur länge? Man vill ju inte binda för länge för att sedan stå med högre utgifter än man hade behövt för att man överskattat inflationen.
Jag hade bundit dagens situation. Självklart är det surt att EVENTUELLT betala extra en period man inte behövt. Men tryggheten av att veta vad det kommer kosta, kan vara värd ganska mycket enligt mig. Med bakgrund att jag tror det kommer öka.
Men jävla enkelt för mig att sitta här o spekulera...Hade en jävla tur och gå emot alla som sa att jag skulle hålla det rörligt 2021.
Jag har bundet på 3år och 5år. 1,19 & 1,29% har jag haft i snart 2år. Kör amorteringsfritt nu eftersom jag studerar så en tusing varje månad pungar jag ut till banken. Ja, jag vet det är äckligt. Men när mina lån går ut kanske jag sitter där med 6% jag också ;)
3,37 idag på rörligt, Ica Banken.
1,86 upp sedan juni.
Vad tror ni framåt?
Vad tippar vi på för medelränta rörligt under 2023?
Någon som har rörligt på Hypoteket med bra rabatt?