• Anonym (Olycklig genetisk mix)

    Likblek hud och svart hår, vad göra?

    Jag har en väldigt olycklig kombination av gener, mamma är svensk och rödhårig (innan det blev grått, rött är hennes naturliga färg) med sån där fräknig ljus hudfärg rödhåriga har. Pappa är turk.

    Jag har mammas hud fast med väldigt få fräknar, väldigt vit, beige, likblek. En vanlig svensk är mörkare än mig. Detta ihop med pappas svarta hår. Vilket får mig att se ut ungefär som ett spöke som lever i en brunn och dödar alla som sett ett speciellt videoband inom sju dagar.

    Solar jag blir jag rosa. jag skojar inte. Så jag kan inte sola. Brun utan sol och min hud blir orange, lite som Donald Trump om jag försöker få till en lite djupare färg, annars blir jag hepatitgul om jag bara försöker "få lite färg". Jag gillar ändå mitt svarta hår, men vill inte se ut som flickan ur the ring, eller kanske grudge så fattar att jag behöver färga det. Tror inte jag kan få blont hår heller som ser särskilt naturligt ut genom färgning med mitt svarta?

    Vilken färg passar bäst till sådan hud? Vilka färger på kläder passar när man är spöke?

  • Svar på tråden Likblek hud och svart hår, vad göra?
  • AndreaBD

    Personligen tycker jag det kan vara väldigt vackert. Du bör inte försöka bli blond eller något sånt. Gör det bästa av din typ. Varför inte använda lite rouge? Det sägs ju också att det gör en viss skillnad om man äter morötter regelbundet. Det är faktiskt inget rykte. På små barn ser man faktiskt skillnaden när man ger mosade morötter till dem. 

  • AndreaBD

    Personligen tycker jag det kan vara väldigt vackert. Du bör inte försöka bli blond eller något sånt. Gör det bästa av din typ. Varför inte använda lite rouge? Det sägs ju också att det gör en viss skillnad om man äter morötter regelbundet. Det är faktiskt inget rykte. På små barn ser man faktiskt skillnaden när man ger mosade morötter till dem. 

  • Aliona

    Jag gick på en färg- och stilanalys hos stylist och det kan jag varmt rekommendera! Stylisten kollade mina färger, kroppsproportioner och sånt och så fick jag en liten bok med båda färgkarta och förslag på snitt. Jag var lite skeptisk först men nu inser jag hur otroligt värdefullt det var att få hjälp med att hitta kläder som båda faller bra och är bekväma på min kropp och färger som får mig att lysa och se pigg ut. 


    Så mitt råd - jobba inte emot ditt utseende utan med det. Jag gissar att du är vinter och att du därför kan ha riktigt snygga, starka färger som får dig att sticka ut. Och med färg på smycken och kläder och smink kommer du se färgstark ut istället för blek och behöver inte kämpa med hudfärgen. 

  • LFF

    Som rödhårig och tillika likblek i min ungdom så kan jag absolut relatera. Har även testat vid ett tillfälle att färga håret mörkt (väldigt mörkbrunt) och det funkade inte alls. 

    En sommar, en väldigt solig sådan, hamnade jag i diskussion med en okänd man om varför jag hade varit inne hela sommaren. För det måste jag ju ha varit, som var så blek. Påpekade att jag minsann visst varit ute men se, det hade jag inte eftersom då hade jag minsann inte varit så blek. Slutade med att jag sa att jag var allergisk mot solen, då var det plötsligt helt ok att vara likblek. 

    Nu är jag 45 år gammal och först på senare år har jag börjat bli en gnutta brun på armar och ben. För andra är jag visserligen fortfarande en blekfis men för mig (och om man jämför med tex magen och andra ställen där solen sällan får chansen att komma åt) så ser man att jag fått någon form av färg. 

    Som tips för egen del kan jag bara säga, försök att inte tänka på dig själv som "likblek" etc. Med ditt mörka hår kan jag dessutom tänka mig att du blir skitsnygg i starka färger! Normen om att "man ska vara brun på sommaren" är bara trams! Gör din blekhet till ett statement och signum för dig!

    Hjärta

  • Gameofthrones
    Anonym (Olycklig genetisk mix) skrev 2022-06-20 09:12:31 följande:
    Sist jag solade solarium blev jag helt rosa och fick ont överallt.
    Åh, nää. Jag förstår själv att man vill ha solbränna.

    Men åk till Japan då känner du dig inte ensam och det är modernt och vara vit, ljus. 

    Hoppas att du tog min mening rätt om Japan. 

    Du är vacker oavsett. Tänk på det. Även om jag inte vet hur du ser ut. 

    {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Wynter)
    Aliona skrev 2022-06-20 12:03:06 följande:

    Jag gick på en färg- och stilanalys hos stylist och det kan jag varmt rekommendera! Stylisten kollade mina färger, kroppsproportioner och sånt och så fick jag en liten bok med båda färgkarta och förslag på snitt. Jag var lite skeptisk först men nu inser jag hur otroligt värdefullt det var att få hjälp med att hitta kläder som båda faller bra och är bekväma på min kropp och färger som får mig att lysa och se pigg ut. 


    Så mitt råd - jobba inte emot ditt utseende utan med det. Jag gissar att du är vinter och att du därför kan ha riktigt snygga, starka färger som får dig att sticka ut. Och med färg på smycken och kläder och smink kommer du se färgstark ut istället för blek och behöver inte kämpa med hudfärgen. 


    Vart gick du någonstans? Var det i Stockholm? Kan du rekommendera någon?
  • Anonym (Maria81)

    Tycker det låter vackert. Ta hand om din ljusa hud använd solskydd hög faktor ute och som en annan skrivit ta lite rouge på kinderna. Ljus nyans. 

    En alternativ är att lägga in lätt ljusare slingor. Då menar jag bara lätt uppljusning i lite olika skiftningar. Kan jämna ut kontraster och ge mer liv åt ansiktet. Gå till en duktig frisör isåfall.
    Den kanske kan ge bra tips om färger, ens hudton och sådant. 

  • Gameofthrones
    Anonym (Olycklig genetisk mix) skrev 2022-06-20 09:12:31 följande:
    Sist jag solade solarium blev jag helt rosa och fick ont överallt.
    Är själv från Asien har bott i vissa delar längre tid och i Japan.
    Men jag är blandad (mixad) jag själv får lätt. Är jag ute en halv dag /ett par timmar har jag fin bränna. Men folk kan stirra lite snabbt. Jag ser japansk/kinesisk i utseende.

    När de tittar på en sådär så vet jag att det är min solbränna.... 
Svar på tråden Likblek hud och svart hår, vad göra?