Min barnmorska säger åt mig att sluta äta såser till maten
Är i vecka 32 och stör mig så mycket på min barnmorska. Väntar mitt första barn. Är inte orolig alls inför förlossningen, men däremot är jag livrädd för blodprover och väldigt nojig inför varje gång. Brukar blunda eller titta bort. Hon ska på semester så ska få träffa hennes kollega vid nästa besök. Inför det besöket har hon sammanfattat mig som person för att hennes kollega ska få en bild av vem jag är och så. Hon läste upp det hon skrev och beskrev mig som en rädd ängslig person. Blev lite ledsen då jag är rätt positiv inställd till förlossningen och graviditeten. Hon hade kunnat skrivit att jag är stickrädd och rädd för nålar istället? Men det framkom inte...
Vägde 65 kg innan jag blev gravid och är 162 cm, väger idag 73. Har ökat 8 kg hitills. Hon är på mig hela tiden om vikten och säger åt mig att jag ökar för fort och borde sluta äta såser till maten och kanske välja lättmjölk istället för den röda fetare mjölken osv. Mitt blodtryck och blodsocker är normalt så tycker inte hon ska lägga sig i då. Visst är inte den smalaste och var det inte innan jag blev gravid men tycker inte hon har med det att göra. Jag har bra hälsa ändå! Varje gång jag är på besök hos henne så har hon glömt att jag är nålrädd, får påminna henne, förstår inte hur man kan glömma det när hon träffat mig så många gånger nu. Nästan varje besök så är hon sen typ 10 min... hänt vid två tillfällen att det är nåt " akut" besök som kommit före mitt. SÅ har fått sitta i väntrummet 3 h, trots att jag bokat tid. Är det akut så åker man väl till akuten och inte går före mig? När tiden inte ens är bokad? Jag sa att jag tyckte de va lite skumt, då blev hon sur och sa att jag borde sluta vara ego... tycker ni jag borde byta ? hur hade ni gjort?