• Anonym (O)

Min barnmorska säger åt mig att sluta äta såser till maten

Är i vecka 32 och stör mig så mycket på min barnmorska. Väntar mitt första barn. Är inte orolig alls inför förlossningen, men däremot är jag livrädd för blodprover och väldigt nojig inför varje gång. Brukar blunda eller titta bort. Hon ska på semester så ska få träffa hennes kollega vid nästa besök. Inför det besöket har hon sammanfattat mig som person för att hennes kollega ska få en bild av vem jag är och så. Hon läste upp det hon skrev och beskrev mig som en rädd ängslig person. Blev lite ledsen då jag är rätt positiv inställd till förlossningen och graviditeten. Hon hade kunnat skrivit att jag är stickrädd och rädd för nålar istället? Men det framkom inte...

Vägde 65 kg innan jag blev gravid och är 162 cm, väger idag 73. Har ökat 8 kg hitills. Hon är på mig hela tiden om vikten och säger åt mig att jag ökar för fort och borde sluta äta såser till maten och kanske välja lättmjölk istället för den röda fetare mjölken osv. Mitt blodtryck och blodsocker är normalt så tycker inte hon ska lägga sig i då. Visst är inte den smalaste och var det inte innan jag blev gravid men tycker inte hon har med det att göra. Jag har bra hälsa ändå! Varje gång jag är på besök hos henne så har hon glömt att jag är nålrädd, får påminna henne, förstår inte hur man kan glömma det när hon träffat mig så många gånger nu. Nästan varje besök så är hon sen typ 10 min... hänt vid två tillfällen att det är nåt " akut" besök som kommit före mitt. SÅ har fått sitta i väntrummet 3 h, trots att jag bokat tid. Är det akut så åker man väl till akuten och inte går före mig? När tiden inte ens är bokad? Jag sa att jag tyckte de va lite skumt, då blev hon sur och sa att jag borde sluta vara ego... tycker ni jag borde byta ? hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Min barnmorska säger åt mig att sluta äta såser till maten
  • Tesskk
    Anonym (Pelle) skrev 2022-06-16 00:36:58 följande:

Du är ju gravt överviktig.  Vilket varken är bra för dig eller barnet. Jag tycker du borde lyssna på henne.

inte du igen, du ska ständigt hacka ner på folk överallt. SPeciellt kvinnor som inte är pinnsmala. Hon är gravid och då brukar man ha högre BMI
  • Tinykangaroo

Jag hade nog bytt bm om jag vore du, inte för att hon ger dig rekommenderar vad gäller mat utan för att du uppenbarligen inte trivs med henne.

8 kg är väl inte så jättestor viktuppgång när man är så pass långt gången, tycker jag i alla fall, så jag hade ätit min sås med god aptit! Men sen så gick jag ju upp typ 40 kg under min graviditet så jag kanske inte är världens bästa förebild haha Skrattande

• EpicF

Pelle: Gravt överviktig? Missade du det faktum att ta är GRAVID? Och dessutom enbart gått upp 8kg hittills? Det är inte att vara gravt överviktig utan helt normalt för en gravid kvinna. 

• Glinda från Oz
    Anonym (Pelle) skrev 2022-06-16 01:10:24 följande:
    EpicF skrev 2022-06-16 00:50:28 följande:

Pelle: Gravt överviktig? Missade du det faktum att ta är GRAVID? Och dessutom enbart gått upp 8kg hittills? Det är inte att vara gravt överviktig utan helt normalt för en gravid kvinna. 

Hon var ju tjock redan innan hon fick barn.  
    Nu är hon gravt överviktig.   
    Att gå upp 8 kg från övervikt när man väntar barn är inte bra.  Det är inte bra överhuvudtaget.  
    Hon var normalviktig innan, det är du som har usel kvinnosyn.
  • Anonym (qqq)
    Anonym (Pelle) skrev 2022-06-16 01:10:24 följande:
    EpicF skrev 2022-06-16 00:50:28 följande:

Hon var ju tjock redan innan hon fick barn.  
    Nu är hon gravt överviktig.   
    Att gå upp 8 kg från övervikt när man väntar barn är inte bra.  Det är inte bra överhuvudtaget.  
    Du kanske ska hålla dig till ämnet om du ger dig in i trådar! Ämnet är hur BM beter sig, om du missade det.
  • Anonym (Hmm)

Jag vet inte om dom räknar bmi eller liknande, men jag vägde 66kg innan jag blev gravid och har legat på 74kg i ett antal månader nu, är 172. Magen växer men går inte upp i vikt, v 33. 

Var hos bm igår som då frågade om jag verkligen äter ordentligt, alltså snarare tvärtom mot vad din bm säger. Alla värden är fortsatt bra och känner att hon aldrig varit pushig och absolut inte lagt olämpliga kommentarer som din.

Det kanske blir bättre nu när du får en ny i sommar dock (hoppas) 
    Jag ska också få en ny i sommar pga semester och inte så pepp på det, men inget att göra så hoppas att det funkar bra med henne också.

Hejja dig, tänk på att all den vikt du har gått upp är sådant som kommer med graviditeten (barnet, moderkaka, växande livmoder, ökad blodvolym, brösten, fostervatten)

Fortsatt fin graviditet! Hjärta

• Soryu

Det verkar ju som att du inte alls trivs med henne och då är det ju oavsett bättre om du har någon annan. Rent generellt är det ju ingenting konstigt med att vårdpersonal pratar om vikt och levnadsvanor, eftersom övervikt är ett stort folkhälsoproblem och graviditet är en riskfaktor för att utveckla bestående övervikt. Det handlar ju inte om huruvida blodtryck och blodprover är normala eller inte, utan även om de är normala så medför övervikt ökad risk för sjuklighet och förtida död på sikt. Så det är ju i sig ingenting märkligt att hon pratar om vikt, men sen låter det på dig som att hon inte gör det på ett sätt som når fram till dig på ett bra sätt.

Angående att hon ofta är sen och ibland behöver hantera någonting akut så tycker jag att du har en konstig inställning. Jag har jobbat länge inom vården och man ligger ofta efter i schemat vilket skapar lite förseningar, och ibland dyker det upp akuta saker som man måste hantera på plats. Allt som är akut behöver inte skötas på akutmottagningen, och ofta behöver man ju först göra en bedömning på plats innan man bestämmer sig för att skicka vidare patienten till akutmottagningen. 

• Anonym (Ignorera)

Du väger helt normalt och din viktuppgång är inte alls för snabb. När jag plussade vägde jag 54,5kg, 164 cm lång. Är i vecka 34 nu och väger 76kg. Ja låren och armarna är större så allt har inte lagt sig runt magen bara. Min barnmorska har inte ens velat väga mig, hon är så chill och aldrig kommenterat min vikt eller ens frågat hur mycket jag gått upp. Jag har enligt min åsikt gått upp fort sen v. 20 men inget hon är orolig för, barnet växer fortare i andra halvan av grav så det är inget konstigt. Tycker du ska byta BM och skriva ditt förlossningsbrev med en ny BM som du trivs med och som inte hetsar kring viktuppgångGlad

• mammabitch

Eller också gör du som jag och helt enkelt vägrar väga dig...
    Kort diskussion där BM frågade om det berodde på att jag hade en ätstörning och jag förklarade att det inte var så utan att jag helt enkelt aldrig väger mig och inte hade några planer att ändra min kost oavsett vad vågen visade( vägde mig på förlossningen och hade gått  upp cs 8 kg på hela graviditeten)

Slutdiskuterat - det finns andra kontroller som visar hur fostret mår.

• Ocdmänniska

Låter otroligt konstigt att bm säger så och ens fokuserar på din viktuppgång när du är gravid. Bara att byta tänker jag till någon du kan vara bekväm  med!

• Jemp
    Soryu skrev 2022-06-16 09:06:13 följande:

Det verkar ju som att du inte alls trivs med henne och då är det ju oavsett bättre om du har någon annan. Rent generellt är det ju ingenting konstigt med att vårdpersonal pratar om vikt och levnadsvanor, eftersom övervikt är ett stort folkhälsoproblem och graviditet är en riskfaktor för att utveckla bestående övervikt. Det handlar ju inte om huruvida blodtryck och blodprover är normala eller inte, utan även om de är normala så medför övervikt ökad risk för sjuklighet och förtida död på sikt. Så det är ju i sig ingenting märkligt att hon pratar om vikt, men sen låter det på dig som att hon inte gör det på ett sätt som når fram till dig på ett bra sätt.

Angående att hon ofta är sen och ibland behöver hantera någonting akut så tycker jag att du har en konstig inställning. Jag har jobbat länge inom vården och man ligger ofta efter i schemat vilket skapar lite förseningar, och ibland dyker det upp akuta saker som man måste hantera på plats. Allt som är akut behöver inte skötas på akutmottagningen, och ofta behöver man ju först göra en bedömning på plats innan man bestämmer sig för att skicka vidare patienten till akutmottagningen. 

Fast ts är ju inte överviktig vilket gör det hela väldigt underligt. Och istället bara riskerar att trigga annan ohälsa för den delen. 

Ts: jag hade bytt. Förseningarna är inte det konstiga men både ang vikten och hennes sätt att bemöta dig i övrigt är ju helt galna. Passa på att prata med kollegan när du ändå ska dit, tycker jag.
  • Anonym (Biobonus)
    8 kg är ju verkligen inte mycket. 

Vad består extrakilona av?

I slutet av graviditeten utgör barnet cirka 3,5 kilo av viktökningen (eller mer om man väntar tvillingar såklart), men det är mycket annat i kroppen som väger också. En hel del av de extra kilona består av vätska och blod, men även moderkakan, brösten (nästan 1 kg tyngre!), livmodern och fostervattnet gör att en väger mer. Sen ökar man också i fettdepåerna vilket bland annat behövs för den som tänkt amma sen ? det har naturen tänkt ut på ett bra sätt.

• Deeru

Byt barnmorska! Vet man inte år 2022 att man inte blir fet av fett?! Man blir fet av socker och att överäta. Du är inte tjock! Jag gick upp 20 kg, allt rann av sen.

Hon verkar dessutom väldigt otrevlig och nonchalant.

• Anonym (Suck...)

Jag är 1,63 lång. Gick upp till 79 med första barnet och 78 med andra. Min b.m sa inte ett ord om min vikt! Jo, iofs med andra barnet. Då gick jag knappt upp alls i slutet pga illamående, extremvärmen -18 och det faktum att jag var så stor om magen att det inte gick ner så mycket mat. Då sa hon att jag skulle äta det som gick ner- oavsett vad det var. Din b.m har helt fel. Ät och var glad!

• Anonym (Run away!)

Ja det var ju en enfaldig människa.

Min BM klagade först för att jag gick upp, och ja, det blev 27 kilo t.o.m. förlossningsdagen. Men det var delvis för att jag var gravid i tre månader, fick missfall i v 13 och sen blev gravid igen direkt, och hade fruktansvärt illamående de första tre månaderna båda gångerna så måste småäta hela tiden för att inte bli så sjuk att jag inte kunde jobba.

Men mycket var vätska mot slutet och första fem dagarna tappade jag 12 kilo (inklusive barnet då).

Sen gick jag ner de resterande 15 kilona på 5 månader eftersom jag normalt styrketränar och springer och då klagade BM på att jag tappade vikt för fort. Obestämd

Det går inte att göra rätt, bara skit i denna BMs åsikter för din viktuppgång är faktiskt måttlig och inget stort problem.

• Anonym (A)
    Ocdmänniska skrev 2022-06-16 11:45:29 följande:
    Låter otroligt konstigt att bm säger så och ens fokuserar på din viktuppgång när du är gravid. Bara att byta tänker jag till någon du kan vara bekväm  med!
    Det tycker jag med.
  • MtS19

När jag väntade mitt första barn gick jag upp 50 kg, min bm påpekade aldrig de, fick extremt mycket vätska i kroppen, mycket berodde på att jag fick kortison under graviditeten vilket gör att man sväller mycket, mitt andra barn gick jag upp 22 kg, vägde lila mycket vid bägge förlossningarna, har nu 20 kg kvar innan alla graviditets kilon är borta, har bar 1 år och 9 månader mellan barnen 

Svar på tråden Min barnmorska säger åt mig att sluta äta såser till maten