Min barnmorska säger åt mig att sluta äta såser till maten
Det verkar ju som att du inte alls trivs med henne och då är det ju oavsett bättre om du har någon annan. Rent generellt är det ju ingenting konstigt med att vårdpersonal pratar om vikt och levnadsvanor, eftersom övervikt är ett stort folkhälsoproblem och graviditet är en riskfaktor för att utveckla bestående övervikt. Det handlar ju inte om huruvida blodtryck och blodprover är normala eller inte, utan även om de är normala så medför övervikt ökad risk för sjuklighet och förtida död på sikt. Så det är ju i sig ingenting märkligt att hon pratar om vikt, men sen låter det på dig som att hon inte gör det på ett sätt som når fram till dig på ett bra sätt.
Angående att hon ofta är sen och ibland behöver hantera någonting akut så tycker jag att du har en konstig inställning. Jag har jobbat länge inom vården och man ligger ofta efter i schemat vilket skapar lite förseningar, och ibland dyker det upp akuta saker som man måste hantera på plats. Allt som är akut behöver inte skötas på akutmottagningen, och ofta behöver man ju först göra en bedömning på plats innan man bestämmer sig för att skicka vidare patienten till akutmottagningen.
Ts: jag hade bytt. Förseningarna är inte det konstiga men både ang vikten och hennes sätt att bemöta dig i övrigt är ju helt galna. Passa på att prata med kollegan när du ändå ska dit, tycker jag.