• Anonym (Orolig)

Hur fort fick ni beslut om sjukskrivning

Jag skickade in ansökan om sjukskrivning på 100% (pga jobbig foglossning och hemsk ryggsmärta) den 20:e maj men har fortfarande inte fått beslut. Hur länge dröjde det tills ni fick beslut om sjukskrivning ni som ansökt om sjukskrivning nyligen? Jag vet att handläggningstiden är 30 dagar men undrar om det verkligen dröjer så länge för alla att få beslut? Bor i Stockholm om det är relevant.

Har gått och varit orolig för att bli nekad sjukskrivning trots att jag mår jättedåligt av smärtan och klarar inte av att utföra mina arbetsuppgifter. Har lagt massa pengar på gå till naprapat och få ordning på ryggsmärtan då jag velat jobba så länge som möjligt men all hennes jobb är som bortblåst så fort jag gått tillbaka till jobbet när det var dags för nästa arbetspass. Även testat foglossningsbälte som tyvärr ej hjälper mot smärtan alls. Jobbar som säljare i butik och jag har hört hur FK blivit superstrikta med bevilja sjukskrivning på 100% direkt?

• Svar på tråden Hur fort fick ni beslut om sjukskrivning
  • Anonym (....)

Det hänger mycket på vad din läkare skrivit i intyget. 

• Anonym (Myndigheten über alles:)

5 månader. Då fick jag det i en klumpsumma. Sedan, trots beviöjat ringde FK flera gånger i veckan till mig, till arbetsgivaren, till läkarna i över 6 månader. Gömde sig i buskarna och spanade. Skickade plötsligt trots att de beviljat efter 5 månaders uttedning, att pengarna dras in och slutar beviljas. Sedan efter X månader beviljade de igen.

De månaderna utan FK-pengar hade jag 0 kr i inkomst. Jag hade varit hemlös om jag inte fått hjälp av en förälder! Sjuk OCH blivit hemlös pga FK.