• Anonym (Orolig)

Hur fort fick ni beslut om sjukskrivning

Jag skickade in ansökan om sjukskrivning på 100% (pga jobbig foglossning och hemsk ryggsmärta) den 20:e maj men har fortfarande inte fått beslut. Hur länge dröjde det tills ni fick beslut om sjukskrivning ni som ansökt om sjukskrivning nyligen? Jag vet att handläggningstiden är 30 dagar men undrar om det verkligen dröjer så länge för alla att få beslut? Bor i Stockholm om det är relevant.

Har gått och varit orolig för att bli nekad sjukskrivning trots att jag mår jättedåligt av smärtan och klarar inte av att utföra mina arbetsuppgifter. Har lagt massa pengar på gå till naprapat och få ordning på ryggsmärtan då jag velat jobba så länge som möjligt men all hennes jobb är som bortblåst så fort jag gått tillbaka till jobbet när det var dags för nästa arbetspass. Även testat foglossningsbälte som tyvärr ej hjälper mot smärtan alls. Jobbar som säljare i butik och jag har hört hur FK blivit superstrikta med bevilja sjukskrivning på 100% direkt?

• Svar på tråden Hur fort fick ni beslut om sjukskrivning
  • Anonym (....)

Det hänger mycket på vad din läkare skrivit i intyget. 

• Anonym (Myndigheten über alles:)

5 månader. Då fick jag det i en klumpsumma. Sedan, trots beviöjat ringde FK flera gånger i veckan till mig, till arbetsgivaren, till läkarna i över 6 månader. Gömde sig i buskarna och spanade. Skickade plötsligt trots att de beviljat efter 5 månaders uttedning, att pengarna dras in och slutar beviljas. Sedan efter X månader beviljade de igen.

De månaderna utan FK-pengar hade jag 0 kr i inkomst. Jag hade varit hemlös om jag inte fått hjälp av en förälder! Sjuk OCH blivit hemlös pga FK. 

Så, räkna med 5 månader innan deras utredning kan vara färdig, om det beviljas får du den lilla summa det handlat om retroaktivt i en klumpsumma. Alltså EFTER du inte kunnat betala din hyra i 4 månader och inte kunnat ha mat på bordet de månaderna. När du alltså blivit hemlös pga att du blev sjuk. Då kan pengarna dyka upp. Eller inte. Det bestämmer någon liten helt medicinskt okunning utan någon medicinsk utbildning. Den snubben bestämmer att han vet bättre än alla läkare, och därför kan ge avslag. Beslutet går inte att överklaga. Försäkringskassan står över alla och deras beslut kan inte överklagas varken av dig eller läkare.

FK är många gånger så dåliga att om de bör finnas, borde de gå ut med en varning för sig själva till allmänheten nu så att folk hinner skaffa sig någon privat sjukförsäkring INNAN de blir sjuka. FK är väldigt opålitliga. Kanske betalar de om du inte kan jobba pga sjukdom, kanske inte. Det bestämmer de själva och ingen kan överklaga och få en opartisk bedömning i att pröva deras beslut. Diktatorn över alla är FK. 

• Anonym (Orolig)

puffar

• Anonym (FK)

Ring till FKs kundservice och fråga om du tilldelats någon handläggare, eller om något saknas i ditt ärende. Handläggningstiden är 30 dagar efter att allt som krävs har kommit in. 
    Kolla om du fått något meddelande på Kivra eller mina sidor. 

• Anonym (Liten)

Jag var sjukskriven några veckor i början av februari (Stockholm). Väntar fortfarande på beslutet. Om jag får några pengar blir det en trevlig liten bonus  

Svar på tråden Hur fort fick ni beslut om sjukskrivning