• Anonym (M)

Jo jag skiter i dina barn!

Anonym (Malus) skrev 2022-06-19 16:11:33 följande:
    Hur du kan läsa mig så fel, det är en stor fråga.

Har jag uppmuntrat andra att agera som jag gör?
    Uppmuntrar andra mig att agera som de tycker att man ska göra?

Fundera på det.
    Ingen har uppmuntrat dig mer att göra något än vad du har uppmuntrat till att göra som du gör.
  • Anonym (M)
    Ess skrev 2022-06-19 18:50:04 följande:
    Min första fråga är, varför skulle särkullarna va där när inte deras pappa var hemma?
    Jobbade han så skulle de va på förskola eller fritids. Jag förstår inte hans iver att göra partnern till barnvakt, ett ansvar hon uppenbart inte ville ha. Hade han tagit sitt föräldraansvar och agerat som den ensamstående förälder han faktiskt var, så hade barnen inte behövt må dåligt. Backar ena föräldern från sitt ansvar så får den andra gå in och ta över. Att lägga ansvaret på tredjeperson är som upplagt att det ska gå åt helvete.
    Så du hjälpte aldrig någonting din partner med något som han var han, och han hjälpte aldrig dig? Så är naturligtvis helt OK att ha i ett förhållande, men för många är det nog önskvärt att man hjälps åt och samarbetar med det mesta i ett förhållande. Ger och tar.
  • Anonym (M)
    Fixa ett par portioner extra när man ändå gör mat kan man väl ändå kalla för att hjälpa till lite. Men hennes man gjorde kanske aldrig någonsin ett handtag extra som egentligen inte var hans ansvar för hennes skull heller. 
    sextiotalist skrev 2022-06-20 11:25:29 följande:
    Det är en väsentlig skillnad med att hjälpa till mot att ge partnern ett föräldraansvar. 
    Men jag misstänker att Ess inte var så mycket hemma när barnen var där, så hela ansvaret föll helt på pappans sida. 
    Matlagning, logistiken etc
  • Anonym (M)
    Ess skrev 2022-06-21 13:04:48 följande:
    Det var hans ansvar att laga maten och stå för markservicen när särkullarna var här.
    Varför förutsätts det alltid att kvinnan har ansvaret för detta. Var inte han hemma så värmde jag bara något lätt från frysen, klarade inte tonåringarna av att göra samma så kunde de gott få va hungriga, de var verkligen inte mina problem att rodda. 
    Jag förutsatte inget om kvinna. Om det var en man som tar fram ett par extra portioner och värmer, när han ändå tar till sig själv och ev. egna biologiska barn, så hjälper han ju sin fru. En annan gång är det hans fru som gör något som egentligen är hans ansvar men som hon vill hjälpa till med. Det var det jag menade med hjälpa varandra i ett förhållande.
  • Anonym (M)
    sextiotalist skrev 2022-06-21 13:24:17 följande:
    Men varför ska kvinnan sköta den biten, kan inte män laga mat.
    Jag tror faktiskt att det skulle vara väldigt nyttigt för många män att ta hela huvudansvaret när deras barn är hos dom.
    Den som är hemma när den andre av någon anledning är borta, oavsett kön.
  • Anonym (M)

Sen kan jag ju tycka att barnen om de är tillräckligt stora också kan fixa maten åt de som är hemma, bonusmamman inkluderat.

• Anonym (M)
    sextiotalist skrev 2022-06-21 13:52:26 följande:
    Och jag förutsätter att föräldern till barnen ser till att vara hemma och inte sticker iväg på det ena efter det andra
    Det var inte sån situation jag kommenterade
  • Anonym (M)
    sextiotalist skrev 2022-06-21 14:09:23 följande:
    Fast nu verkar det inte vara så ovanligt, i de  fall där det inte fungerat, att just männen har levt sitt liv som vanligt, och den nya kvinnan får axla ansvaret (för tro det eller ej, men många har ett vuxenansvar) vare sig hon vill eller inte. 
    När det fungerar och alla är nöjda, de personerna är inte de som startar trådar.
    Sedan finns det fall, oavsett om det är män eller kvinnor, som inte klarar av att leva med andras barn, även där föräldern tar sitt ansvar. 
    Och då spelar det ingen roll vad vi skriver.
    Men där tycker jag att båda vuxna gör fel
    Det är väldigt dumt att flytta ihop med en person om man inte trivs med alla som ska bo under samma tak
    Det är väldigt dum att ta in person en relation, som inte trivs med ens hemmavarande barn
    Det låter helt vettigt. Det är inget som heller motsäger det jag ville få fram att det är rimligt att hjälpa varandra i en relation. I en relation där bara den ena bjuder till och hela tiden blir utnyttjad av den andre är inget jag stöder. Och en sådan person är ingen jag skulle välja till partner.
  • Anonym (M)
    Ess skrev 2022-06-21 15:48:33 följande:
    De bortcurlade nära vuxna individer som det handlar om klarar inte ens ta en macka själ, att laga en middag är ju liksom långt bortom överkurs.
    Sådana människor får föräldrarna själv sköta om, jag tål inte ens se eländet.
    Så de är ihjälsvultna vid det här laget kanske? Eller blir de curlade med mat även sen de flyttat hemifrån?
  • Anonym (M)
    Ester69 skrev 2022-06-21 16:12:59 följande:
    Varför skulle bonusförälden behöva göra det? Min särbos barn var så kräsen så jag lagade aldrig mat till han. Det fick inte vara lök i, inte salt, inte peppar, inte för mycket tomatkross, inte för mycket tomatsås på pizza, inte för stora potatisar osv.
    Så göra extra mat till han föll bort helt 
    Behöva, jag skrev om att hjälpa varandra i ett förhållande med saker som egentligen är den andres ansvar. Åt båda håll, ge och få.
  • Anonym (M)
    Ester69 skrev 2022-06-22 19:23:17 följande:
    Man behöver inte hjälpa varandra med varandras barn om man inte vill eller inte känner att det funkar för en själv. 
    Det skrev jag inte heller. Man behöver inte hjälpa varandra med någonting alls.
  • Anonym (M)
    Anonym (Malus) skrev 2022-06-23 08:28:39 följande:

Jag har nu visat mannen tråden och sagt att jag har fått nog.
    Här kan han få läsa om hur jobbiga fler än jag tycker att malusar är.

Han har fått skriftligt och har tre månader på sig att lämna mitt hem. Under den tiden är inte malus välkommen, ska de ses så får det ske någon annanstans.

Den här tråden har jag mycket att tacka för!

Tack också till "Fd Malus" som peppade mig till detta beslut.
    Snart kan jag titulera mig detsamma!

Jag är så överfärdig med småungar så det räcker och blir över. Har aldrig varit barnkär heller, förutom när det kommer till mina egna barn. Ja, och numera även barnbarnen.

Tack ts!
    Kanske jag nu kan peppa någon mer att frigöra sig från styvträsket?

Det låter som det bästa du gjort i den här frågan. Du kanske blir en föregångare här i tråden 
  • Anonym (M)
    Ess skrev 2022-06-22 15:51:33 följande:

Den ena kom till insikt när hen blev äldre.
    Den andra har fortfarande inte gjort det utan blir curlad av sin andra förälder, och har svårt med relationer till andra typ arbetskamrater och kompisar. Hen kan fortfarande börja gråta om hen inte får stå i centrum för andras beundran. 
    Men ingen av dem har svultit ihjäl, så jag antar att fler än jag dragit i bromsen och vägrat passa upp.

Då låter det ju som de har något fel. Inte deras fel iallafall inte när man är barn. Det låter eländigt iallafall. 
  • Anonym (M)
    Ester69 skrev 2022-06-23 10:09:03 följande:
    Bra 
    Så jag förstår inte vad du invände emot egentligen.
Svar på tråden Jo jag skiter i dina barn!