Inlägg från: Anonym (Helene) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Helene)

Åka på semester med vuxet barn?

Anonym (bonus) skrev 2022-06-13 09:57:55 följande:
    Åka på semester med vuxet barn?

Jag undrar hur vanligt det är att man ska åka på semester med en snart 20 åring. Jag och min partner har inte varit på semester på ett år tillsammans och nu hoppades jag att vi skulle åka någonstans, men då tycker han att det vuxna barnet skall med. Annars åker han ingenstans. Jag blir så ledsen. Detta barn har precis varit på 2 resor med sin mamma och sina vänner. Vi har inte varit på någon resa alls. Därför kan jag inte förstå hur han tänker. Har sagt att det vore väl mer rättvist om vi två åkte nu när barnet precis varit iväg och så kan vi alla åka till hösten istället. 

Varför kan ni inte åka alla nu och så åker bara du och pappan till hösten istället? Klart att pappan vill resa med sitt barn om det nu var ett tag sen och om nu tonåringen faktiskt VILL åka med sin pappa tycker han väl att det är extra roligt att få passa på nu.
  • Anonym (Helene)
    Anonym (Aurora) skrev 2022-06-15 05:19:37 följande:
    De flesta i den åldern vill nog knappast åka med mamma och pappa heller, som ett småbarn. 
    Fast en 19-åring som hänger med på en semester gör det ju knappast "som ett småbarn"? Det blir ju en vuxensemester där de kan göra sånt de tycker är roligt i den fasen av livet. I den åldern har man ju självklart även ett eget rum om man bor på hotell och både förälder och det vuxna barnet kan sköta sig själv i viss mån. 

Kände många under universitetstiden som reste med sina föräldrar. Det är knappast ett ovanligt koncept eller något som enbart förekommer "på FL". 
  • Anonym (Helene)
    sextiotalist skrev 2022-06-15 13:24:18 följande:
    Nja, nu när sonen är vuxen så känns det som att han lever sitt liv och vi lever vårt. Nej, jag tror inte det är normalt att man vill ha med sig barnen i hela sina liv, på så vis att ens liv kretsar kring barnen. 
    Fast det är ju dock skillnad på ett vuxet barn som är 19 och på ett vuxet barn som är t.ex. 30. En 19-åring kan ju nyss ha gått ut gymnasiet och även om hen är myndig är man ju sällan helt ute i vuxenlivet i den åldern. Kan ju vara trevligt med en resa med föräldrarna då, men inget säger ju att det kommer vara en regelbunden grej varje sommar resten av livet.

Att "ha någon i ens liv" kommer ju se olika ut beroende på var man är i livet. När "barnet" är 19 kan det vara att hen hänger med på semester, när hen är 30 kan det vara något helt annat.
  • Anonym (Helene)
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-16 10:39:26 följande:
    Ja, det är av ekonomiska skäl som han inte kan ta 2 separata rum. Tonåringen är ok med detta, vilket är konstigt att man ändå väljer att vilja följa med. Det är nog både tonåringen och pappan som vill resa, men inte jag. Jag vill isåfall att de reser tillsammans detta år och vi gör en resa senare om han har råd.

Jag har inte heller råd att resa så mycket, och vill verkligen inte betala 20.000 kr för en resa med tonåringen till ett all inclusive ställe om jag måste välja en resa per år. Ser inget egoistiskt med detta alls. Han prioriterar att resa med sitt vuxna barn och jag prioriterar att resa med honom eller ensam. hade jag haft mer pengar så hade jag gjort båda sakerna.
    Så föreslå en billigare resa? Säg att du inte är bekväm med att dela sovrum med hans vuxna son, utan hellre vill att ni har egna sovrum. Fungerar det inte ekonomiskt sätt med den resan, får ni helt enkelt välja ett annat resmål. Borde ju inte bli något större problem. Finns ju betydligt billigare sätt att resa på än tråkig charter AI för 20t/person...

Är det viktigt att resa och att resa med båda dig och med hans son bör han ju vara villig att hitta lösningar.
  • Anonym (Helene)
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-17 09:08:44 följande:

Om tonåringen tar med en kompis och de bor i ett separat rum så kanske jag ska fundera på det. min partner har nämligen föreslagit det nu. Men 20.000 kr ändå!?

Men hitta en billigare resa då? Förstår verkligen inte problemet? Är det tajt med pengar så får man väl inse att 20t/person är för dyrt? Det är ju bara att vara lite realistisk. 
Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?