Anonym (bonus) skrev 2022-06-14 15:57:41 följande:
Ni som reser med era barn som inte är en bonusfamilj behöver ju inte svara. Det är ju en helt annan sak att åka med sitt bonusbarn som man lärde känna när han var 13-14 år gammal.
Normala 19 åringar borde inte vilja resa med sin styvmor och pappa som femte hjulet. Men alla är olika.
Det hänger väldigt mycket på min partner som har svårt att slita sig från sina barn. Har väl dåligt samvete eller Gud vet vad. Men en vuxen person förklarar för sina barn att en partner är en partner och den måste man vårda, liksom man måste vårda sina barn så länge de behöver. När man är 19 så behöver man inte resa med sina föräldrar eller umgås hela tiden.
Men sant, det är jag och min partner som har olika värderingar.
Ja, ni verkar ha olika syn på en hel del viktiga grundläggande saker i er relation. Resan är kanske bara ett symtom på något större?
Men, visst kan normala 19-åringar vilja resa med en förälder? Särskilt om resan går till All Inclusive med sol och bad. Inte nödvändigtvis vill 19-åringar åka med pappan och hans nya, men det får väl gå tänker nog många. Och du har rätt, när man är 19 år så behöver man inte resa med sina föräldrar, men man kanske vill och föräldern vill. Och då går det hur bra som helst att göra det. Inte heller säkert att han skulle känna sig som 5:e hjulet, det verkar snarare vara du som känner dig som 5:e hjulet och det är väl där det klämmer för dig.
Och den relationen mellan föräldrar och vuxna barn, ja den kan ju vara mycket nära och god utan att det handlar om att föräldern vårdar barnet. De kanske bara har väldigt kul ihop, gillar samma saker, har nöje av att vara tillsammans helt enkelt. Det är inga konstigheter egentligen. Och det låter ju inte som att det är barnet som kräver att få följa med utan att det är pappan som vill att han är med. Så han ser det nog inte som du, att han ska förklara för sin son att han ska vårda relationen med dig och därför inte ta med sonen på resan. Han ser sonen som en av huvudpersonerna på resan.