Inlägg från: Anonym (Trebarnsmamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trebarnsmamman)

Hur mycket koll har ni på era barn och hur?

Det bästa man kan göra är att prata med sina barn, hålla en nära och förtrolig relation. Ungarna är ofta hos oss så jag känner de flesta av deras kompisar och har genom åren samlat på mig telefonnummer till både barn och föräldrar. Så på det sättet har jag ju bra koll på vilka de umgås med.

Någonstans måste man ju också till viss del våga släppa taget och lita på sina barn. För mycket kontroll tror jag kan slå över åt andra hållet.

Våra barn är 15, snart 13 och 10 år.

Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2022-06-13 06:10:05 följande:

Det bästa man kan göra är att prata med sina barn, hålla en nära och förtrolig relation. Ungarna är ofta hos oss så jag känner de flesta av deras kompisar och har genom åren samlat på mig telefonnummer till både barn och föräldrar. Så på det sättet har jag ju bra koll på vilka de umgås med.

Någonstans måste man ju också till viss del våga släppa taget och lita på sina barn. För mycket kontroll tror jag kan slå över åt andra hållet.

Våra barn är 15, snart 13 och 10 år.

Ett litet tillägg jag kom på, jag håller koll på dotterns menstruationscykel. Detta är lätt då det är jag som tömmer sopkorgarna i badrummet. Detta har jag sett i andra trådar att det ansetts integritetskränkande vilket jag inte förstår alls. Man har ju läst om många unga som upptäckt sin graviditet sent och jag ser det som en del av mitt föräldraansvar att hålla koll. Eftersom en sent upptäckt graviditet får så långtgående konsekvenser för en ungdom.
    Tow2Mater skrev 2022-06-17 01:13:33 följande:
    Det låtter ju lite... sjukt.... 

Om det går en månad utan blod i sopkorgen, ska du konfrontera dottern med frågan om hon är gravid? eller ska du lägga ett graviditetstest anonymt på toalettlocket åt henne?
    Pratar med henne naturligtvis, allt handlar ju om att ha en nära och förtrolig dialog med sin tonåring. Jag tycker det är mer sjukt med 15-16-åringar som föder barn. Barn ska inte föda barn.
Svar på tråden Hur mycket koll har ni på era barn och hur?