• Jemp

Fördelar med syskon?

Jag har 2, det är 2 och och 2 mån emellan. 

Jag försöker lista lite för- och nackdelar nedan, ur mitt perspektiv. Jag har ingen åsikt i stil med att alla barn borde eller inte borde ha syskon. 

Äldsta barnet var lite för liten när jag blev gravid för att förstå när vi berättade. Innan födseln var han dock fullt införstådd och har alltid varit glad över lillasyster. 
    Jag tycker det är jättefint att se dem ihop och de har stor glädje av varandra (6 och 4 nu). Rätt olika i sin personlighet. Jag tycker det också är kul att få uppleva syskon och "ha gjort även det", på ett sätt jag inte tänker en eventuell 3a skulle tillföra (vilket säkerligen hänger ihop med att jag inte vill ha fler). 
    Självklart har vi också en hel del syskonbråk osv. 

Jag tycker det är väldigt mycket tuffare med 2 än 1. Jag hade läst det tidigare och tänkt att det var fullkomligt orimligt att det skulle bli en större omställning än ettan, men det är så det känns. Då är den äldsta å andra sidan rätt "enkel" och jag hade ingen direkt "barnchock" när han föddes. Att ha med sig ett barn känns som att vara "ledig" nu. 
    Kände mig som en bättre förälder i början/till en när det kommer till ork och tålamod. 
    Ensambarn kan man ju också ge mer odelad uppmärksamhet. Vi försöker göra utflykter med ett barn var regelbundet. 

Jag har alltid kunnat resa med mina själv osv.

Svar på tråden Fördelar med syskon?