Embla twopointoh skrev 2022-06-11 15:05:05 följande:
Att syskonen alltid kommer att ha varandra, både som små och sedan när de är vuxna. Jag vet att det inte är någon garanti att man står varandra nära som vuxen, men jag upplever att syskon som avskyr varandra är undantag, inte regel.
Det är inget fel med att ha ett barn, men alla kusiner och nära lekkompisar i världen är inte samma sak som att ha ett syskon som man vuxit upp tillsammans med, som bott i samma familj och med samma föräldrar.
Jag och min bror står inte varandra nära. Det är relativt stor åldersskillnad på oss, vi är väldigt olika som personer och bor långt ifrån varandra. Vi ses till jul och midsommar bara, om ens det. Men, under uppväxten var det en trygghet att han alltid fanns där. Regniga sommarlovsdagar kunde vi umgås. Vi har rest mycket tillsammans, gått vilse i Tokyo och halvt svettats ihjäl i Pompeji. Vi har många gemensamma minnen och upplevelser. Och den dag våra föräldrar går bort, är vi två i sorgen, två om minnena och två som kan dela på allt det praktiska med bodelning och så vidare.
Sant. Intressant att höra perspektivet från någon Om inte är jättelika sitt syskon med - det är ju ingen garanti att barn blir.
Anonym (Solblomma) skrev 2022-06-11 18:24:59 följande:
Nu vet jag inte hur jag skulle orkat med två täta om jag vore runt 40, men som ca 15 år yngre har jag inte upplevt det som särskilt jobbigt. Två blöjbarn är ju ingen större fara, man är ju så inne i det. Upplever att vänner med flera år mellan barnen snarare upplevt det som pissjobbigt att börja om med allt "bebis" när de kommit förbi det stadiet. För oss var vi ju redan inne i dålig sömn, blöjor, nedslabbat kök efter varje måltid o.s.v. så det var som ingen fara att göra det med ett barn till. Upplever också att våra barn har betydligt mer utbyte av varandra än vänner som har barn med flera år emellan - båda våra barn har varit i sandlåde och lekland-ålder samtidigt, lärt sig cykla och simma samtidigt, haft ungefär samma nivå på leksaker, sällskapsspel och liknande hela tiden, har gillat samma typ av filmer i samma ålder och allt vad det har varit. Haft trygghet i att ha haft varandra på förskola och sedan skola...
SÅ - vill ni HA syskon, vilket det låter som, så skulle jag definitivt inte tveka för att barnen i så fall skulle vara nära i ålder. Bara smidigt, är min upplevelse!
Tack. Jo, vi skulle gärna ha ett barn till, om det går pga min ålder. Behöver nog mest ladda mentalt för att ha två :)