• Anonym (Ledsen….)

Hjälp! Gravid?metrothrax? Kort kur?

j! 

jag har valt att vara anonym då jag inte vill detta ska komma ut till andra jag känner. 

jah har miljoner tankar just nu. Och hoppas någon kanske vet något. 

det är så att jag har ledgångsreumatism 
    i december fick jag metrotehaxe som jag började med låg dos sen upp till 8 tabletter per vecka. 

jag åt i december som jag skulle. Sen i januari. Sen har jag inte ätit det regelbundet i feb. Och tagit en kur i mars sen inget i april maj eller juni. 

men nu är det så att jag har blivit gravid. Är väldigt tidigt. Och var hos min läkare igår På reumatologe. Men det var inte min ordinarie läkare. 

Och hon säger jag ska ta bort barnet för det kan bli missbildningar. 

har ätit denna medicin även innan.
    men har inte ätit medicinerna på över två år innan jag började igen nu i december 2020. Men detta kanske inte har någon betydelse det kankse är samma påverkan ändå? Är så ledsen. 

• Svar på tråden Hjälp! Gravid?metrothrax? Kort kur?
  • Anonym (Mm)

Tråkigt bemötande av läkaren. Ja fortsätt med folsyra, det är väldigt viktigt att ta det, speciellt om man är gravid efter methotrexat. 
    Tror att det kan gå bra med graviditeten. 

• Anonym (Ledsen….)

nonym (Janus­)

ja jag tycker inte heller hon var direkt proffsig. 

kinde bemöta saker och ting på ett annat sätt. Jag ska försöka ta en dag ii taget. Men svårt att inte tänka heller. Hoppas specila mödra hör av sig nästa vecka så jag kan få komma dit. Se vad dom säger. Tack för alla svar 

• Anonym (Ledsen….)

Anonym (Mm)

aa jag fortsätter med folsyra läkaren ska jag dka ta det hela graviditeten   en halv tanlett. Varje dag. Så gör det. Hoppas verkligen detta kommer gå vägen. Vill verkligen inte genom gå en abort. Men får försöka ta en dag i taget. Tack för ni tagit tid och svara mig. 

• Anonym (Ledsen….)

Har fått tid till special mödra tror jag det är den 5 juli. Hette något konstigt namn dit jag fick tid. Men antar det är det.

. Så får se vad dom säger då. 
    tror graviditeten går framåt. 

men del illamående även kräkts några gånger. ocb en del trött. Så hoppas det går fram och hoppas att lilla knytet är frisk och jag kan få fortsätta denna graviditet.

• Anonym (Ledsen….)

Är så glad. Vet inte om ens någon läser detta. 

men skriver ändå. 

jag var och träffade barnmorskan läkaren på mödravården/speciellis. 

hon sa att det finns ingen anledning till att avsluta graviten pga medcinska själ. 

då det inte finns så stora chanser för missbildning som det står på FASS. Svårt och förklara men hon läste upp deras. Och det var 1 barn som hade fått någon lite missbildning av en viss procent. Men då hade den personen tältet det under tiden. Och det var större när man behandlades med högre dos. Som tex för cancer tumör. 

men missfalleisken var högre. 

men där emot var det ökade risk för tillväxthämmande barn. Så jag ska få extra kontroller på det. 

sen får jag göra nipt test om jag då ville. Som jag ville. Men det är pga jag är över 35 år. 

så det känns jätte bra. 

gjorde ett ultraljud oxå. Och var då i vecka 7+4 och det såg bra ut och stämmer ganska bra oxå från sista mens. 

må illa fortfarande och spyr en hel del. Känns bra oxå för då vet jag det växwr :) 
    så nu försöker vi njuta av denna bebis. Och hoppas den vill stanna kvar. Och släpper tankarna om medicinerna :) 

• Anonym (Camilla)

Ledsen att behöva säga det men abort är nog det enda alternativet. Du borde rimligen ha fått all info om riskerna när du skulle börja med behandlingen. Har du ätit så ska det gå minst sex månader innan du försöker bli gravid. Du har ätit Metotrexat alldeles för nära du blev gravid. Fosterskadorna kan bli så pass allvarliga att det inte är lönt. Att säga äsch det är nog ingen fara från vårdens håll verkar övermodigt. 

• Anonym (Också RA)
    Anonym (Ledsen?.) skrev 2022-07-07 19:51:29 följande:

Är så glad. Vet inte om ens någon läser detta. 

men skriver ändå. 

jag var och träffade barnmorskan läkaren på mödravården/speciellis. 

hon sa att det finns ingen anledning till att avsluta graviten pga medcinska själ. 

då det inte finns så stora chanser för missbildning som det står på FASS. Svårt och förklara men hon läste upp deras. Och det var 1 barn som hade fått någon lite missbildning av en viss procent. Men då hade den personen tältet det under tiden. Och det var större när man behandlades med högre dos. Som tex för cancer tumör. 

men missfalleisken var högre. 

men där emot var det ökade risk för tillväxthämmande barn. Så jag ska få extra kontroller på det. 

sen får jag göra nipt test om jag då ville. Som jag ville. Men det är pga jag är över 35 år. 

så det känns jätte bra. 

gjorde ett ultraljud oxå. Och var då i vecka 7+4 och det såg bra ut och stämmer ganska bra oxå från sista mens. 

må illa fortfarande och spyr en hel del. Känns bra oxå för då vet jag det växwr :) 
    så nu försöker vi njuta av denna bebis. Och hoppas den vill stanna kvar. Och släpper tankarna om medicinerna :) 

Det är samma information som jag fick (nu hann jag påbörja en annan medicinering innan, så det blev aldrig aktuellt). De doser man tar vid reumatism, är så pass låga. De doser man tar vid cancer, är däremot mycket högre. Jag stod för övrigt på ett annat cellgift under mina graviditeter, också i lågdos pga RA. 

Risken för för tidig födsel vet man för övrigt inte om det beror på medicinen, eller på den inflammatoriska sjukdomen.
  • Anonym (Ledsen….)

Till också RA 
    men precis det sa hon till mig med. 

kanske därför jag fått min andra barn tidigare för det kanske beror på min sjukdom? 

visswrligne bröt den ute efter mitt första barn. 

men det känns ändå skönt med den informatik. Jag fick och att jag då kan gå vidare 

är du gravid nu med ??

Jav äter oxå andra mediciner men dom ska inte påverka heller. 2.5 predisolon 
    och plaquinel. 

• Anonym (Ledsen….)

Anonym Camilla. 

jag har inte ens ätit långtid inte ens många månader och varit Utan i nästan tre månader innan jag blev gravid. Och jag har varit hos spwcillistmödra och träffat läkare där. Och där har hon talat om för mig att jag inte behöver göra det pga medicinerna. Och hon läste även upp information som dom har av stastisk och sånt. 

och min bebis levde och växte som den skulle få jag var där då med. Ska tillbaka den 7 augusti igen för att göra ett nipt test pga min ålder. Och då om något lär man nog se hur stora riskerna är. Men det hon läste upp så var det inte så stora risker på det. Jag går på det hon sa. Och tänker inte ta bort bebis. Sen kan allt hända ändå. Och jag har inte ens ätit en full dos av den första burk jag fick. 

och innan dess var jag fri 2 års tid. 

hon sa även till mig att det är större riskwr när mannen äter och spermierna då har det. Mer än kvinnan. Och sen är det större riskerar när det gäller större doser som vid tumörer. Jag har svårt och förklara. 

men jag går efter det  

men tiden får visa helt enkelt vad som händer :) 
    kommer uppdatera så får vi se vilka som har  rätt och fel 

• Anonym (Camilla)

Jag önskar innerligt att du och bebis får må bra. Stort lycka till! <3 

Svar på tråden Hjälp! Gravid?metrothrax? Kort kur?