Har era barn varit simkunniga när de börjat förskoleklass?
Som rubriken lyder.
Som rubriken lyder.
Som rubriken lyder.
Vissa låter gärna som att "vi tycker simkunnighet är så viktigt så vi gjorde xyz och barnet lärde sig som sexåring".
Vi gjorde exakt likadana med båda barnen, de harvade på simskola från typ fem eller sex års ålder och giv på intensivsimskola på sommaren, badade massor i havet, privatlektioner osv.
Trots detta var sonen 11 år innan han klarade 200 meters simning, även om han hoppat i på djupt vatten utan tvekan i flera år.
Absolut inte. Barnet är mycket räddhågset kring vatten, trots simskola och otalig tid i simhall och sjö. Hon kommer lära sig simma i sinom tid hon också.
Vissa låter gärna som att "vi tycker simkunnighet är så viktigt så vi gjorde xyz och barnet lärde sig som sexåring".
Vi gjorde exakt likadana med båda barnen, de harvade på simskola från typ fem eller sex års ålder och giv på intensivsimskola på sommaren, badade massor i havet, privatlektioner osv.
Trots detta var sonen 11 år innan han klarade 200 meters simning, även om han hoppat i på djupt vatten utan tvekan i flera år.
Hade du bott i Canada, USA så hade det varit annan press på barnen om just detta.
Flr mig var det kulturen, det ska vara på då mkt med barnens utveckling. Även om jag bor i Sverige så känner man pressen.
Som vi gjort då. Tyvärr hjälper inte det för vår snart sexåring. Det här är något som tar längre tid för henne helt enkelt. I gengäld löser hon tredjeklassarnas matte och läser tjocka kapitelböcker själv. Man har helt enkelt fallenhet för olika saker.
Lillebror, som är två, är som en fisk i vattnet. I gengäld pratar han inte alls lika bra som syrran gjorde i samma ålder, och lägger pussel för barn i sin egen ålder, istället för att följa sin syster.
Hej,
Jag jobbar som skolsköterska och detta är en av frågorna jag ställer till föräldrarna/barnen vid hälsobesöket i förskoleklass.
Har i år träffat 90 barn i förskoleklass (3 klasser) och av dem kan ungefär 6 barn simma. Och då är det nog inga 200 meter utan mer att de kan ta sig fram några meter.
Väldigt många, kanske 60-70 procent av alla barn får dock i simskola.
Nej, inget av mina barn har varit simkunniga i den åldern. De har varit mellan 7 och 10 år när de lärt sig simma.
Min son kunde simma bra när han var 8 år, det är ungefär normalt i det landet vi bor.
Ja, jag anser det lika självklart som att man lägger blöjan.
Simskola ett par terminer, vi övade med honom sommartid också givetvis och sen avslutade han med att simma fritt över stora poolen när vi var på Kreta när han var 3,5 år, för han ville ha en leksak.
Båda våra barn har lärt sig simma ungefär då och jag har följt med som badvaktande förälder för båda i förskoleklass också och då har det varit ca 2-3 barn per klass som varit simkunniga så skulle inte gissa att det är normen att man kan simma redan då.
Däremot verkar många lära sig på sommarlovet inför ettan alt. våren i förskoleklassen.
Ja
Nej, de hade gått i simskola länge då, men 200 meter tror jag inte att de simmade. Inför ettan kunde de nog det. Simskola + sommarssimskola sedan de var 4 år. Äldsta barnet är tävlingssimmare nu som tonåring.
Ja, bägge två. Dottern när hon var 2år, sonen strax innan 4år.
Ja, bägge två. Dottern när hon var 2år, sonen strax innan 4år.