Har era barn varit simkunniga när de börjat förskoleklass?
Som rubriken lyder.
Som rubriken lyder.
Om man kan simma 200 meter räknas man som somkunnig, och det kommer inte min 5-åring att klara innan han börjar fsk-klass i augusti. Han kan just nu hoppa från kant, dyka till botten, flyta och simma 5-10 meter.
Nej, han har aldrig ens badat i en sjö eller på badhus. Simskola hade vi i klass 2 vad jag minns.
Nej, och det var inte jag själv heller. Vill f.ö. minnas att vi var kanske var 5 av 25 barn i 2an som var hyfsat simkunniga när skolans simundervisning drog igång den höstterminen, merparten hade fått kläm på det till vårterminen sedan.
Hon var mycket vattenvan, vi gick till badhus 2-3 gånger i veckan när hon var liten. Sommaren före förskoleklass intensivsimskola men lärde sig inte där. Plaskade sig fram ett tiotal meter men inte mer. Hon kunde hoppa från trampolinen, simma till stegen och gå upp utan problem tex, men simmade inte längre sträckor.
I förskoleklass fick de simundervisning varje vecka och i november tog hon simborgarmärket där. Vattenvanan hjälpte säkert till.
Tror knappt någon av hennes klasskamrater kunde simma innan förskoleklass.
Nej, definitivt inte simkunnig.
Här (inte i Sverige) har förskolan tagit 5-åringarna på simlektioner 8 gånger, men det är mer "plask och lek" för att få vattenvana. Jag _tror_ de fortsätter med simskola i skolans regi, men jag är inte helt säker.
Ja definitivt.
Nej, ingen av dom kunde. Däremot har dom mycket simning i f-klass så det gick ju rätt fort framåt.
Nej, han kunde absolut inte simma 200 meter.
Däremot var han vattenvan och kunde ta några simtag.
Då mina barn vistats mycket vid vatten tyckte vi simskola och vattenvana var viktigt.
Storasyster simmade kanske 50m vid 6års ålder.
Lillebror som är en korsning av fisk och människa tog simborgarmärket som femåring. (Dessutom drog han som treåring upp en mindre flicka som hamnat under vattnet)