• Gullvivor

Har era barn varit simkunniga när de börjat förskoleklass?

Som rubriken lyder.

• Svar på tråden Har era barn varit simkunniga när de börjat förskoleklass?
  • Alexi

Nej inte alls. Vår kommun erbjuder simundervisning på skoltid tio gånger under förskoleklassåret. Det blev som en rätt bra start på vattenvanan osv. 

• sextiotalist

Nej  trots plask och lek och sedan simskola från 4 år 
    Vid 8 kunde han simma 

• Anonym (Q)

Mina lärde sig simma i 4-årsåldern, så att de kunde flyta och ta sig fram kortare sträckor över och under vatten. När de började förskoleklass kunde de simma någon längd, men knappast ta simborgarmärket - de var inte så starka i den åldern.

• Gameofthrones

Alla barn före fsk
    Simma, cykla, skridsko. 

• Gameofthrones

Hade du bott i Canada, USA så hade det varit annan press på barnen om just detta. 

Flr mig var det kulturen, det ska vara på då mkt med barnens utveckling. Även om jag bor i Sverige så känner man pressen. 

• PH76

Ja båda två kunde simma bra innan förskoleklass, men då har vi också pool och har fokuserat hårt på det.

• Anonym (Förälder)

Nej.
    Första barnet lärde sig simma våren när han gick förskoleklass - simskola-
    Andra barnet sommaren innan 1:an, simskola och sen körde han simning under hösten. Så u der årskurs 1 så kunde han simma minst 150 m och dyka från kant  
    Här går de till badhuset en gångi förskoleklass och 2 gånger i 1 an. Under tvåan så blir det några fler gånger .
    1 an så är målet att barnen ska kunna simma 10m och hopa från kanten men långt ifrån alla som kan  

• Glinda från Oz
    Gameofthrones skrev 2022-06-09 12:48:10 följande:

Hade du bott i Canada, USA så hade det varit annan press på barnen om just detta. 

Flr mig var det kulturen, det ska vara på då mkt med barnens utveckling. Även om jag bor i Sverige så känner man pressen. 

Det stämmer inte, hälften av alla vuxna kan inte simma i USA, simkunnigheten är mycket lägre än här. De har inte sjöar som vi har och mycket mindre simhallar och pooler. I Sverige längs stor vikt vid att lära sig simma.
  • Anonym (Sent)

I tvåan, på våren. Trots att hon älskat vatten sen start och man får dra upp henne ur sjön på landet och hennes svar på frågan "vad ska vi göra för roligt idag" på lov osv alltid varit "vada" så lärde hon sig inte att koordinera förrän hon var 9.

Skolan här har alltid varit generös med badgympa. De börjar gå från vt i ettan, går varannan vecka och fortsätter med det tills alla i klassen kan simma. 

• cosinus

Njä, 2 har varit trygga i vatten och kunnat plaska sig över en barnbassäng. 2 har inte kunnat alls för att de varit vattenrädda och för all del varit ok med att bada men inte simma och gärna huvudet ovanför vattnet i alla lägen.

Tre av fyra har fått godkänt på simningen i årskurs tre, den fjärde fick bada extra i fyran för att få godkänt. Hon var då duktig på att simma så länge hon fick ha cyklop men hatade vatten i ögon och näsa och det var ett problem på skolan.

Svar på tråden Har era barn varit simkunniga när de börjat förskoleklass?