• Anonym (Tröttmamma)

Är det okej att sluta amma nu?

Vet  inte varför jag skriver här men kanske behöver jag bara lite stöd.

Har en bebis på 7,5 mån och amningen har sen starten inte gått bra. Taget var dåligt, jag har kämpat på med amningsnapp och pumpning 4-5 ggr om dagen som komplement i 7,5 mån nu för att ge mitt barn bröstmjölk. När taget väl blev bättre fastnade vi i amningsnapp och när den dissades fick vi en kort tids amning innan amningen i sig har ratats för mat. Har kämpat på med att pumpa och ett erbjuda bröst eftersom magen inte helt varit redo bara för mat än, men jag börjar  känna att det är slitigt nu. Bebis vill bara amma morgnar, annars ratas bröstet.

Är jag en dålig mamma om jag ger upp pumpningen nu och kör med ersättning mer under  övergången till vanlig mat? Gör jag fel mot mitt barn?  Morgonamningen är mysig men att pumpa 4 ggr till för att hålla i det sliter mentalt efter 7,5 mån måste jag erkänna.

• Svar på tråden Är det okej att sluta amma nu?
  • Anonym (Tröttmamma)
    Anonym (Stina) skrev 2022-06-08 20:08:45 följande:

Ge inte upp! Bara det bästa för barnet är gott nog! Vem vill ge bara det näst bästa till sitt barn.

Troll.
  • Anonym (Tröttmamma)

Tack hörni. Det som bär emot att sluta pumpa är just att våra morgonamningar är en bra start på dagen som givit en lugn start. Men det är också det enda tillfället när det funkar, sen är världen roligare än mig och bebis har ingen lust att amma länge nog att få igång mjölken då. Har liksom begränsad lust att försöka tvinga fram en amning dag eller kvällstid när bebis faktiskt inte visar något intresse för det då längre alls.

• Anonym (Valfritt)
    Anonym (Tröttmamma) skrev 2022-06-08 20:28:35 följande:

Tack hörni. Det som bär emot att sluta pumpa är just att våra morgonamningar är en bra start på dagen som givit en lugn start. Men det är också det enda tillfället när det funkar, sen är världen roligare än mig och bebis har ingen lust att amma länge nog att få igång mjölken då. Har liksom begränsad lust att försöka tvinga fram en amning dag eller kvällstid när bebis faktiskt inte visar något intresse för det då längre alls.

Du kan väl fortsätta amma på morgonen om det känns bra? Funkar det så funkar det.

Jag slutade samma dag som mitt barn blev nio månader. Då hade jag ammat enbart på morgonen i flera veckor. Av ren lathet för då behövde jag inte gå upp så tidigt och göra frukost. Barnet fick ingen ersättning eller välling heller, utan åt i princip bara vanlig mat från ca 7,5 månader. 
  • Aliona

Skulle det inte funka att bara amma på morgonen då, om båda du och bebisen tycker om det? Jag trappade ner så, först amning båda morgon och kväll, sen bara kväll. För mjölkproduktionens skull hade säkert funkat för mig att amma en gång om dagen ett bra tag till, men jag hade tyvärr börjat få migrän då igen och min migränmedicin är inte förenlig med amning. Det skadar väl inte att prova tänker jag och går det så går det, annars slutar du helt. 
  • zeldur
    Anonym (Tröttmamma) skrev 2022-06-07 23:04:37 följande:
    Är det okej att sluta amma nu?
    JA!
    Anonym (Tröttmamma) skrev 2022-06-07 23:04:37 följande:
    Är jag en dålig mamma om jag ger upp pumpningen nu och kör med ersättning mer under  övergången till vanlig mat? Gör jag fel mot mitt barn? 
    Om du ammar eller ej avgör inte om du är en dålig mamma. Du gör inte fel mot ditt barn.

Jag vill ge dig en stor kram för att du ens har de här tankarna. Och typ skaka dig lite också. Om en kompis hade sagt detta till dig, hade du då tyckt att hon var en dålig mamma? Bra mammor kan amma allt från 0 gånger till flera år. 

Tack hörni. Det som bär emot att sluta pumpa är just att våra morgonamningar är en bra start på dagen som givit en lugn start. 

Om du vill sluta amma helt så tycker jag du ska sluta helt, men om du vill amma bara på morgonen så funkar det jättebra att amma en gång per dygn också, utan att pumpa däremellan. Även om det skulle innebära något mindre mängd mjölk vid amningen efter ett tag (vilket absolut inte är säkert), så gör det ju inget heller. Ni kan ju ha en mysig stund ihop även med en något mindre mängd mjölk!

Stort lycka till!
  • Anonym (Tröttmamma)

Tack för alla snälla ord hörni. Uppskattar dem så. Känns ibland som folk bara tycker man ska amma och ge mjölk minst ett år. Att hitta sätt så det kanske börjar funka igen etc. Men min bebis är så ointresserad dagtid och det knns så fel att liksom försöka tvinga fram nåt som bebis börjat tacka nej till. 

Får kanske försöka våga testa bara om morgonamningen kan funka ändå utan pumpning, och se hur det går. :)

• Phalaenopsis
    Anonym (.) skrev 2022-06-08 20:07:19 följande:

WHO rekommenderar helamning i sex månader. WHO styr inte.
    Och då är även det egentligen en MAXgräns där barnet riskerar järnbrist ifall man helammar längre än så. Men har man inte tillgång till rent vatten eller gott om ersättning så är det ju bra att helamma så länge som möjligt, dvs 6 mån. Sedan har WHO i någon slags jämlikhetsiver tillämpat dessa u-landsrekommendationer på i-landsbarn.
  • Anonym (XXX)

Här i Sverige, där vi har rent vatten och möjlighet att ge ersättning och bra mat, så behöver man egentligen bara amma sex månader. Efter det är en bonus. Så vid 7,5 månader kan du absolut ge upp. Du har ju varit tapper ändå!

• Anonym (Karin)
    Anonym (Tröttmamma) skrev 2022-06-08 21:24:20 följande:

Tack för alla snälla ord hörni. Uppskattar dem så. Känns ibland som folk bara tycker man ska amma och ge mjölk minst ett år. Att hitta sätt så det kanske börjar funka igen etc. Men min bebis är så ointresserad dagtid och det knns så fel att liksom försöka tvinga fram nåt som bebis börjat tacka nej till. 

Får kanske försöka våga testa bara om morgonamningen kan funka ändå utan pumpning, och se hur det går. :)

Ja, men är bebisen också ointresserad så hade jag definitivt försökt sluta helt!
    För det är ju så att ju mer barnet gillar det, desto svårare är det att sluta.

Mvh, en som "ammade" i fyra år för att slippa en ilsken unge. Det blev en strid att sluta då också men då gick det iaf att resonera med barnet.

Utöver det.
    Det är ALLTID ok att sluta att amma. Det är också ok att inte amma alls.
  • Anonym (Tröttmamma)
    Anonym (Karin) skrev 2022-06-09 05:10:44 följande:
    Ja, men är bebisen också ointresserad så hade jag definitivt försökt sluta helt!
    För det är ju så att ju mer barnet gillar det, desto svårare är det att sluta.

Mvh, en som "ammade" i fyra år för att slippa en ilsken unge. Det blev en strid att sluta då också men då gick det iaf att resonera med barnet.

Utöver det.
    Det är ALLTID ok att sluta att amma. Det är också ok att inte amma alls.

Ja alltså intresset är kanske 4/5 morgnar i snitt. Dagtid och kvällstid snuttar bebis kanske tre snutt och vägrar sen försöka mer. Har försökt erbjuda när det verkat hungrigt.

Morgnarna det funkar är det 5-10 min och sen slut. 

Anonym (XXX) skrev 2022-06-09 04:54:34 följande:

Här i Sverige, där vi har rent vatten och möjlighet att ge ersättning och bra mat, så behöver man egentligen bara amma sex månader. Efter det är en bonus. Så vid 7,5 månader kan du absolut ge upp. Du har ju varit tapper ändå!

Tack, jag har kämpat, eftersom jag velat ge bröstmjölk, så jag har gjort allt i min makt för att kunna ge bebis varenda milliliter jag kunnat orka få ut.

• LFF

Jag tycker du ska vara stolt över att ha hållit ut så pass länge när det inte fungerat ordentligt för dig. Sträck på dig! Skit i andras åsikter! Det handlar om att du också ska må bra! Hjärta

Själv delammade jag från start, fick aldrig igång amningen ordentligt (var en utomordentligt dålig mjölkproducent) och slutade med delamningen vid ca 3-4 månader. Stressen över att det inte fungerade (vare sig amning eller pumpning) gjorde att allt låste sig ännu mer så för att även jag, som mamma, skulle må bra så var det bästa att sluta amma helt enkelt.

• betula

Amma så mkt/ lite som du och ditt barn vill! Att amma en gång per dygn funkar super. Även varannan dag kan funka super. Mjölkproduktionen anpassas efter efterfrågan.  Så vill du sluta pumpa gör det successivt så slipper du mjölksprängda bröst o mjölkstockning. 

Svar på tråden Är det okej att sluta amma nu?