Inlägg från: Anonym (Tröttmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tröttmamma)

Är det okej att sluta amma nu?

Vet  inte varför jag skriver här men kanske behöver jag bara lite stöd.

Har en bebis på 7,5 mån och amningen har sen starten inte gått bra. Taget var dåligt, jag har kämpat på med amningsnapp och pumpning 4-5 ggr om dagen som komplement i 7,5 mån nu för att ge mitt barn bröstmjölk. När taget väl blev bättre fastnade vi i amningsnapp och när den dissades fick vi en kort tids amning innan amningen i sig har ratats för mat. Har kämpat på med att pumpa och ett erbjuda bröst eftersom magen inte helt varit redo bara för mat än, men jag börjar  känna att det är slitigt nu. Bebis vill bara amma morgnar, annars ratas bröstet.

Är jag en dålig mamma om jag ger upp pumpningen nu och kör med ersättning mer under  övergången till vanlig mat? Gör jag fel mot mitt barn?  Morgonamningen är mysig men att pumpa 4 ggr till för att hålla i det sliter mentalt efter 7,5 mån måste jag erkänna.

• Svar på tråden Är det okej att sluta amma nu?
  • Anonym (Tröttmamma)

Jag har inte jättemkt mjölk i pumpningsrma så det är redan nu delvis ersättning som gäller så jag tror inte det skulle bara jättejobbigt fysiskt att sluta,

Det är just att jag så uppskattat morgonamningsrna som vår tid nu efter så mkt besvär med amningen, men att kämpa med pumpning konstant är tufft för planering? och det är också inte behagligt. 

Tack ändå, känns som alla ammar till ett år eller mer och jag känner mig så dålig amen mitt barn vill ju inte mer än på morgonen hur jag än försöker.

• Anonym (Tröttmamma)
    Anonym (Stina) skrev 2022-06-08 20:08:45 följande:

Ge inte upp! Bara det bästa för barnet är gott nog! Vem vill ge bara det näst bästa till sitt barn.

Troll.
  • Anonym (Tröttmamma)

Tack hörni. Det som bär emot att sluta pumpa är just att våra morgonamningar är en bra start på dagen som givit en lugn start. Men det är också det enda tillfället när det funkar, sen är världen roligare än mig och bebis har ingen lust att amma länge nog att få igång mjölken då. Har liksom begränsad lust att försöka tvinga fram en amning dag eller kvällstid när bebis faktiskt inte visar något intresse för det då längre alls.

• Anonym (Tröttmamma)

Tack för alla snälla ord hörni. Uppskattar dem så. Känns ibland som folk bara tycker man ska amma och ge mjölk minst ett år. Att hitta sätt så det kanske börjar funka igen etc. Men min bebis är så ointresserad dagtid och det knns så fel att liksom försöka tvinga fram nåt som bebis börjat tacka nej till. 

Får kanske försöka våga testa bara om morgonamningen kan funka ändå utan pumpning, och se hur det går. :)

• Anonym (Tröttmamma)
    Anonym (Karin) skrev 2022-06-09 05:10:44 följande:
    Ja, men är bebisen också ointresserad så hade jag definitivt försökt sluta helt!
    För det är ju så att ju mer barnet gillar det, desto svårare är det att sluta.

Mvh, en som "ammade" i fyra år för att slippa en ilsken unge. Det blev en strid att sluta då också men då gick det iaf att resonera med barnet.

Utöver det.
    Det är ALLTID ok att sluta att amma. Det är också ok att inte amma alls.

Ja alltså intresset är kanske 4/5 morgnar i snitt. Dagtid och kvällstid snuttar bebis kanske tre snutt och vägrar sen försöka mer. Har försökt erbjuda när det verkat hungrigt.

Morgnarna det funkar är det 5-10 min och sen slut. 

Anonym (XXX) skrev 2022-06-09 04:54:34 följande:

Här i Sverige, där vi har rent vatten och möjlighet att ge ersättning och bra mat, så behöver man egentligen bara amma sex månader. Efter det är en bonus. Så vid 7,5 månader kan du absolut ge upp. Du har ju varit tapper ändå!

Tack, jag har kämpat, eftersom jag velat ge bröstmjölk, så jag har gjort allt i min makt för att kunna ge bebis varenda milliliter jag kunnat orka få ut.

Svar på tråden Är det okej att sluta amma nu?