• Anonym (Tröttmamma)

Är det okej att sluta amma nu?

Vet  inte varför jag skriver här men kanske behöver jag bara lite stöd.

Har en bebis på 7,5 mån och amningen har sen starten inte gått bra. Taget var dåligt, jag har kämpat på med amningsnapp och pumpning 4-5 ggr om dagen som komplement i 7,5 mån nu för att ge mitt barn bröstmjölk. När taget väl blev bättre fastnade vi i amningsnapp och när den dissades fick vi en kort tids amning innan amningen i sig har ratats för mat. Har kämpat på med att pumpa och ett erbjuda bröst eftersom magen inte helt varit redo bara för mat än, men jag börjar  känna att det är slitigt nu. Bebis vill bara amma morgnar, annars ratas bröstet.

Är jag en dålig mamma om jag ger upp pumpningen nu och kör med ersättning mer under  övergången till vanlig mat? Gör jag fel mot mitt barn?  Morgonamningen är mysig men att pumpa 4 ggr till för att hålla i det sliter mentalt efter 7,5 mån måste jag erkänna.

• Svar på tråden Är det okej att sluta amma nu?
  • Jemp

Helt ok. 

(Mjölken kommer troligen finnas kvar om du vill fortsätta morgonamma också, utan pumpning). 

• Anonym (Sällan)

Du får absolut sluta om du vill. Helt eller delvis. Jag ammar en gång var tredje dag- eller rättare sagt på kvällen. Vill du sluta helt så ta det sakta. Det är jobbigt att tvärt sluta.

• Anonym (Tröttmamma)

Jag har inte jättemkt mjölk i pumpningsrma så det är redan nu delvis ersättning som gäller så jag tror inte det skulle bara jättejobbigt fysiskt att sluta,

Det är just att jag så uppskattat morgonamningsrna som vår tid nu efter så mkt besvär med amningen, men att kämpa med pumpning konstant är tufft för planering? och det är också inte behagligt. 

Tack ändå, känns som alla ammar till ett år eller mer och jag känner mig så dålig amen mitt barn vill ju inte mer än på morgonen hur jag än försöker.

• Anonym (Ingen mjölk?)
    Anonym (Stina) skrev 2022-06-08 00:26:07 följande:

Man ska helamma till 3 års ålder! WHO styr.

Hur ska mamman kunna amma om hon inte har mjölk?
  • Anonym (Hej23)

Klart att du kan sluta amma om du känner att det inte funkat bra, och egentligen även om det hade funkat bra. Att andra ska ha åsikter om en kvinna ammar eller inte och eventuellt hur länge det är ju begöngt. Visst att det finns rekomendationer om amning, men man får ju utgå ifrån ens egna förutsättningar också. 

• Anonym (A)
    Anonym (Hej23) skrev 2022-06-08 17:19:15 följande:
    Klart att du kan sluta amma om du känner att det inte funkat bra, och egentligen även om det hade funkat bra. Att andra ska ha åsikter om en kvinna ammar eller inte och eventuellt hur länge det är ju begöngt. Visst att det finns rekomendationer om amning, men man får ju utgå ifrån ens egna förutsättningar också. 
    Håller med
  • Aliona

Jag slutade vid fem månader. Och då var jag stolt för att jag ammat så länge, för egentligen ville jag inte amma alls. Jag delammade dessutom ända sedan födseln. 

Gör det som känns bra för dig. Du har redan ammat länge trots att du fick kämpa. Vi har i Sverige tillgång till bra ersättning och rent vatten. Varje mamma bestämmer själv om hon inte vill amma alls, amma lite eller fortsätta i flera år. 

• Elin pelin

Klart du kan sluta amma. Du har kämpat och det är ok att inte orka mer. Det hade varit ok att sluta även om allt fungerat men att du inte ville längre. Barnet mår bäst av en lycklig mamma. (Och innan alla fundamentala människor kommer med dumma svar - jag menar inte att det är ok att supa sig full eller något annat dumt för att bli lycklig, jag menar att man behöver inte vända ut och in på sig när det finns bra alternativ som är nyttiga för barnet!)

• Anonym (.)

Om du vill sluta amma så är det okej att sluta amma. Det finns alternativ som funkar bra.

• Anonym (.)
    Anonym (Stina) skrev 2022-06-08 00:26:07 följande:
    Man ska helamma till 3 års ålder! WHO styr.

WHO rekommenderar helamning i sex månader. WHO styr inte.
Svar på tråden Är det okej att sluta amma nu?