Inlägg från: Anonym (Karin1) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Karin1)

Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?

Elefantmannen2 skrev 2022-06-09 19:20:18 följande:

Förutsätter du att hon skulle godkänna det? Är det inte en konstig fråga med dessa alternativ? Det är ju knappast där problematiken ligger. 

Sannolikt ställer man inte frågan för att man vet att den är sårande, medan ingen mår dåligt över något man inte känner till? Att säga till någon man lever med att denne är otillräcklig är inte enkelt. Det kan ju sätta igång samma process man vill undvika. 

Argumentet att det alltid kommer fram stämmer ju inte. Och det blir inte mer sant för att man upprepar det. 

Nej, TS har inte skrivit uttryckligen att det inte finns närhet, därför skrev jag "de partners" som är i den situationen generellt som svar på din generella spekulation. För så är det ofta. 

Det blir svårt att diskutera vad som verkligen sker och hur man kan tänkas lösa något om det hela tiden styrs in på tillrättalagda faktoider som det korshänvisas till. 

@ Elefantmannen2,

?Bollar inte med dig i Mimosa86's ställe? men vill komplettera med ett par spontana synpunkter på din post om det är okej för dig?? 

Anser om man är på väg - i tanke och i handling - att begå något ens partner skulle må väldigt dåligt av ex otrohet i alla dess avarter, måste man nog fundera i termer om ens egna behov (egoistiska) verkligen värt det?! 

Vad som betraktas som en otrohetsgärning definieras olika här i panelen. Den otrogne "förminskar" givetvis vad som förklaras som trolöshet, men om vi håller oss till att sexchattande, cam-sex och lösa sexuella förbindelser "vid sidan av" är "otrohet" är vi ungefär på samma sida av boken.

Det vore mycket intressant att veta vad du har för tankar om den gyllene regeln. "Gör inte mot andra vad du inte vill ha gjort mot dig själv". Är en ödmjuk och förutsättningslös hållning där en öppenhet finns mot den man säger sig älska i nöd och lust att rekommendera? Vill man inte samma transparens av sin partner om den människan ifråga omvänt lider brist på uppmärksamhet, bekräftelse, närhet och ett berikande sexliv?? I så fall ges ju partnern, mannen eller kvinnan, möjlighet att bättre möta den andres behov "i tid"... innan äktenskapsbrottet redan begåtts... Parets "förhandlingsläge" optimeras. Vad anser du om ett mer öppet och ärligt förhållningssätt än det du förespråkar i intima relationer?
  • Anonym (Karin1)
    Elefantmannen2 skrev 2022-06-10 12:40:32 följande:

Vadå på samma sida av boken? Varför ska vi hålla oss till dina definitioner? Är det utgångspunkten?
    (Det här är ingen panel, såklart. Jag hoppas att du försöker skämta och inte tror att du är här som någon slags panelmedlem?)

Jag har inte förespråkat något. Hur ska jag kunna diskutera något med dig som baseras på falska grunder? Eller dina definitioner?

Det här har vi redan gått igenom med dig under annat nick. Så det blir bara konstigt att du förutsätter något felaktigt jag redan förklarat. 

Tråden handlar inte om mig och hur jag hanterar mina förhållanden utan om TS och alla andra trådar med samma premisser. Min frågeställning gäller främst "råden" många delar med sig av slentrianmässigt och försöker förankra i missledande faktoider som inte stämmer överens med verkligheten. 

Om någon startar en tråd med frågeställningen om att de saknar sex/intimitet/närhet från sin partner men trivs men annat och inte vill skiljas är det väl inte speciellt utvecklande att råda att de ska skiljas? Och måla upp något slags katastrofscenario som enda utfallet om denne inte gör det? 
    Jag tänker att de flesta förstår att det inte är så enkelt och undrar då varför man ens ger det "rådet" utan reflektion? 

Att ställa frågan "varför gör du inte bara så här" efter att ha simplifierat situationen visar mest på brist på empati, inlevelseförmåga och vilja att faktiskt hjälpa någon. 

Nu tycker jag allt du krånglar till det! ?Som ett sätt att undvika ett rakt och hederligt svar på min fråga ställd till dig?

Om vi undviker "märka ord" (skippar snacket om panelmedlemmar när vi lika gärna kan definiera oss som FL-medlemmar i ett öppet diskussionsforum) och återgår till själva ämnet. Har ett par frågetecken som behöver rätas ut. Ja visst, definitivt utan att svika TS:s frågeställning det minsta! Det är väl närmast en självklarhet! 

TS är ledsen när hans fru aldrig vill ha sex och ställer sig frågan om hen måste skaffa sig ett förhållande vid sidan av; för att få sina emotionella och sexuella behov bättre tillgodosedda. En lös förbindelse eftersom hen säger "förhållande" och klassificeringen landar under rubriken "en älskarinna vid sidan av". Något jag tror alla är överens om. Punkt. Alltså överväger TS ett högre trappsteg i "otrohetsstegen" ställd mot sexchatt, cam-sex eller en ngt mindre personlig KK-relation (påminner dock i vissa fall om älskarinna/älskare konstruktion). 

Du ger öppet råd till TS i hans ärende när du rakt av föreslår killen bör smussla med den planerade otroheten. I ditt resonemang "det partnern inte vet något om far den inte illa av". Varför jag ställde och ställer en adekvat fråga till dig: "Gör inte mot andra vad du inte vill ha gjort mot dig själv". Därmed är min fråga till dig - utifrån din undermåliga "rådgivning" till TS - om du själv kunde uppskatta om din partner (om du är i ett stadigt etablerat förhållande vill säga) i lönn smög med partners bakom din rygg? 

I tråden "Otrogna på jobbet va fan" är du Elefantmannen2 väl själv inne på den gyllene regeln om jag inte minns fel? I aktuell tråd uppmuntrar du TS till  praktisera ett älskarinneförhållande bakom hustruns rygg. Oj vilken attitydförändring du i så fall bjuder på. Säg gärna något om exakt hur din empati mot paret i kris yttrar sig när mannen i sin kärlekstörst på väg ut ur äktenskapet genom en sidorelation? Och ja, övertramp upptäcks förr eller senare. Familjeidyllen som du till varje pris vill bibehålla i status quo rasar som ett korthus vid "Upptäckten". Det är bara i distanserade särbo förhållanden utan särskilt mycket känsla investerat, mer ett samarbete av praktisk natur och hålla varandra sällskap, som mannens otrohetsmönster kan upprätthållas. I TS fall verkar dock förhållandet till hustrun vara av mer genuin natur. Varför mycket mer står på spel rent känslomässigt.    

Jag har aldrig föreslagit något i stil med "Varför gör du inte bara så här". Vare sig till TS eller till dig. Var har jag uttryckligen sagt att paret omedelbart ska skilja sig?? Du kan ha blandat ihop mitt inlägg med en annan debattörs. Uppskattar mycket om du från och med nu rättar in dig i ledet, håller dig till topic och kör med raka puckar. 

• Anonym (Karin1)
    Elefantmannen2 skrev 2022-06-10 12:40:32 följande:

Om någon startar en tråd med frågeställningen om att de saknar sex/intimitet/närhet från sin partner men trivs med annat och inte vill skiljas är det väl inte speciellt utvecklande att råda att de ska skiljas? Och måla upp något slags katastrofscenarion som enda utfallet om denne inte gör det?  

Möjligen nedanstående post som du förväxlade med min?... Nja, det bör ha lagts upp längre back... Inställningen (Lova) visar på innehåller mkt av common sense och den underlättar om vi förhåller oss med öppet sinne. Vem vet kanske är du av samma opinion som (Lova) innerst inne? Anser du oxå nedanstående skribent lämnar ett icke inkännande, mindre empatiskt råd, när hen föreslår TS antingen löser frågan gemensamt med hustrun eller att paret "går skilda vägar"? Eller används selektiva skygglappar i tråden.
    Anonym (Lova) skrev 2022-06-10 13:36:51 följande:

Om din fru accepterar att du har sex med andra kan du söka det på annat håll, men troligen gör hon inte det vilket är förståeligt eftersom otrohet och utomäktenskapligt sex ändrar dynamiken i ett förhållande och hur man förhåller sig känslomässigt.

Du borde istället ta dig en funderare och lämna relationen eftersom du inte får en så viktig del av dina behov tillgodosedda. Man får göra val i en relation då man tyvärr aldrig får allt. För en öppen dialog om detta med din fru och få henne att förstå hur viktigt det är för dig och hur mycket du lider av avsaknad av sex och närhet. Kanske kan ni lösa det gemensamt eller gå skilda vägar. 

• Anonym (Karin1)
    Elefantmannen2 skrev 2022-06-10 15:34:04 följande:

Ok. Ad hominem utan grund istället för att bemöta i sak. 
    Jag har ingen konflikt, jag försöker föra en dialog. 

Det är ju du själv som definierat vad du anser rakryggat. Och sedan vill du att andra ska leva efter den definitionen eller vara fegisar? 

Du verkar ha fått simplistiskt resonemang med generna också. Det är fint. Men det betyder såklart inte att andra resonerar likadant. 

@Elefantmannen2,

Intressant...  Synnerligen intressant!

Här far du med en "ad hominem-anklagelse" mot (Mimosa86)..... när det rakt igenom är din egen retorik metod... I flera inlägg bemöter du icke de sakfrågor människor lyfter. Omvänt går du till personangrepp (ad hominem). Samma turer med flera författare. Så snart en individ uttrycker en åsikt som är välgrundad, sannolikt av intresse för TS, men som råkar gå stick i stäv med din egen appliceras "poisining the well" eller "ad hominem" argument mot din meningsmotståndare. No wonder det blir svårt att föra en öppen diskussion eller ett givande samtal.
  • Anonym (Karin1)
    Elefantmannen2 skrev 2022-06-10 15:42:54 följande:

Nej, det gör jag inte. Jag spekulerar:

"Sannolikt ställer man inte frågan för att man vet att den är sårande, medan ingen mår dåligt över något man inte känner till?"

Rörande att fråga sin partner om man får träffa andra. Väldigt många gör ju inte det, som bekant, och då funderar jag över varför. 

Du spekulerar alltså endast i avgränsat moment: 
    Annan adekvat frågeställning förnekar eller avvisar du alltså?
    Vi tar i så fall vad vi har att gå på:

"Sannolikt ställer man inte frågan för att man vet att den är sårande, medan ingen mår dåligt över något man inte känner till?".

Artiklar påvisar att den bedragne visst "känner in" (om personen ifråga inte är känslomässigt avstängd eller emotionellt distanserad) när partnern vänstrar. Den otrogne sänder vid försök till "dold otrohet" icke verbala (i sitt kroppsspråk och fysiska uttryckssätt) och verbala budskap (felsägningar, skumt historieberättande osv) samt motsägelsefulla signaler. Sinnesstämningen skiftar på ett obehagligt sätt inför den bedragna. Dem som känslomässigt "luras bäst" med att föra sin kvinna/man och familj (barn tar stor skada av ex vis pappas otrohet mot modern) bakom ljuset är ofta behäftade med en narcissistisk eller psykopatisk personlighetsstörning. Psykologiskt klarar de av sitt "dubbelspel", sin mörkläggning och sitt manipulerande bäst i alla kategorier. De har det liksom i sig, ofta från start. Värt att fundera kring innan man sjunger den otrogne bedragarens lov alltför konsekvent. 

"Rörande att fråga sin partner om man får träffa andra. Väldigt många gör ju inte det, som bekant. och då funderar jag över varför". 

Ja, den frågan är något vi tillsammans får klura ut varför den är så sårande att ställa (din egen fundering och input). 
    Därtill tänker jag trohet är något som värderas mycket högt inledningsvis av en relation. Båda parter är i allmänhet rörande överens. Det kan därför ta emot eller kännas som "ett svek" (eller fräckt rentav) att plötsligt vilja "omförhandla förhållandets fundament". 
  • Anonym (Karin1)
    Elefantmannen2 skrev 2022-06-10 15:50:41 följande:

Detta är inte i närheten av sanningen. De allra flesta snedsprång, nätflirtar och annat upptäcks ju INTE. 

Och om de gör det rasar inte alla förhållanden som korthus. 

Detta är att skapa en falsk grund för argumentation med påhittade konsekvenser. Och därifrån kan inget bli rätt.

Det är "börjar med knappnål, slutar med silverskål"-argument. Det vi ju också är ett larvigt påstående. 

"Detta är inte i närheten av sanningen. De allra flesta snedsprång, nätflirtar och annat upptäcks ju INTE".

Chans/risk (utifrån perspektiv) för UPPTÄCKT av sexuell otrohet, sexchatt och cam-sex är som sagt avhängigt flera faktorer jag lyfter i #106. Speciellt spelar mannens/kvinnans personlighetsläggning såsom i narcissism och psykopati in. En gränslöshet i "otrohetsspelet" och en samvetslöshet mot partnern tillkommer (trolöshet sätts dessutom gärna i system) i egenskaper, där något uppenbart utöver ordinära människors betänkligheter och samvetskval (dåliga samvetet). Här har jag googlat på mer uppenbara signaler på otrohet när mina "verbala och icke verbala tecken" inte passar alla. Mer konkret märks snedsprång i det här:

Tecken på otrohet hos partner:
    a) partnern utvecklar nytt intresse för sitt utseende.
    b) partnern gömmer sin telefon.
    c) fysisk närhet och sex minskar i relationen.
    d) sociala mönster och rutiner ändras.
    e) ologiska förklaringar till aktiviteter ändras.
    f) en mystisk "ny vän".
    g) Magkänslan (den jag med många om och men beskrev).

"Nya beteenden" av sorten "mörkas" såklart mer i särboskap eller i distansrelationer i Europa och internationellt.
    En erfaren kvinna beskrev upptäckta mannens otrohet som "stöld av hennes tid" som allra värst. 

"Och om de gör det rasar inte alla förhållanden som korthus".

Det stämmer det du för fram såtillvida att en viss procent bedragna trots allt väljer stanna kvar i förhållandet/äktenskapet med den otrogne. (Sitter inte inne med färsk statistik, har du den?). Under förutsättning att den trolöse beredd till ett gigantiskt reparationsarbete, gör allt och mer därtill för att återskapa ett sargat förtroende samt kapar alla sidoförbindelser. Bara för att nämna något om det heltidsjobb som väntar i en otrohetskris. "Otrohet är nämligen ett svek som strider mot det som både män och kvinnor värderar högst i ett äktenskap; tillit och respekt". Citatet berör varför det kan vara så svårt (eller gränslöst?) att föreslå ett förhållande vid sidan av som "recept" mot en olycklig och tråkig intimitets- och sexbrist. TS bör överväga alla ingångar plus en kick off i befintligt relation, innan samtalet om extrapartners tills med hustrun tar vid. 

Vad som blir rätt och vad som blir fel kan bäst avgöras genom att läsa den andre "rätt". Ta in vad den andre och statistiken för fram. Kunskapsresistens tar på! Det blir lite som att beskriva nutid för sin farfars far. 

• Anonym (Karin1)
    turbopappan skrev 2022-06-05 11:05:21 följande:
    Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?

Hej, 
    Jag har varit tillsammans med min fru i många år och sexlivet har aldrig varit bra. 
    Hon är väldigt konservativ, vill helst inte ens prata om det. 
    Problemet för min del är att hon är i princip ointresserad av sex, medan jag som man såklart anser det vara en väldigt viktig del i förhållandet och i livet i allmänhet. 

Jag har försökt många saker genom åren men det handlar helt enkelt om att hon inte har särskilt hög sexlust. 

Finns det något att göra åt detta eller behöver jag försöka skaffa mig ett förhållande vid sidan av för att orka med?

Hej Turboppappa!

Kvinnor anser som mannen det är viktigt med bekräftelse, närhet och sex. Beklagar att din fru aldrig vill ha sex och är alltför konservativ för att prata om det. Din signatur är "turbopappa" så jag antar ni har ett eller flera barn tillsammans. Hur har förlossningarna funkat för din fru? Komplikationer i samband med födande? Vet du något om hormonerna är på optimala nivåer efter barnafödslar? Alla biologiska faktorer sammantaget kan inverka på din kvinnas sexlust. Ett första steg kan därför vara att din fru på egen hand, eller tillsammans med dig, besöker en kvinnoläkare vid kvinnomottagningen. Där kan du/ni beskriva utmaningarna i samlivet. En del hormonprover kan behöva tas för att utesluta en hormonrubbning. Ja, endokrina obalanser kan verkligen påverka kvinnans lust. 

När fysisk utredning gjord vid kvinnomottagningen, och om inget utslagsgivande där i hormonstatus, föreslår jag att ni tillsammans besöker en licentierad sexualrådgivare i den stad ni bor i. Om ni bor på landet kan ni passa på med en omväxlande och mysig hotellweekend i samband med besöket. Har ni tillräckligt med egentid tillsammans, och barnvakt, så öppningar finns för din hustru till det spontana och vuxna er emellan?

Det finns med andra ord massor av trådar att dra i. Tappa inte modet. Du verkar mån om din kvinna och det återstår alltså en hel del att ta till med er tillsammans! :) Lycka till!  
  • Anonym (Karin1)
    Anonym (FP) skrev 2022-06-10 20:02:10 följande:

Nej, otrohet är inte traumatiskt per definition, det är nog väldigt sällsynt till och med. 

Nej, du bör kolla upp vad uppsåt betyder. Det blir bara larvigt att försöka omdefiniera ord för att passa in i ditt platta resonemang.

Jo, OTROHET ÄR traumatiskt när sanningen uppdagas, fråga vilken familjeterapeut eller psykolog som helst om du tvivlar.

"Otrohet är ett svek som strider mot det som både män och kvinnor värderar högst i ett äktenskap; tillit och respekt".
  • Anonym (Karin1)
    Anonym (FP) skrev 2022-06-10 20:31:36 följande:

Det är inte detsamma som traumatisk. Varför inte bara kolla uppger innan du börjar bjäfsa? Och SJÄLV rådgöra psykolog om vad som är traumatiskt - terminologiskt, diagnosmässigt och behandlingsmässigt.

?

Trauma eller potentiellt trauma

Inom psykologin är man idag återhållsam med användandet av ordet trauma. Våra reaktioner på kriser är vanligtvis övergående. Ett psykologiskt trauma är något som drabbar de som inte återhämtar sig från en dramatisk händelse av egen kraft. Hos dem fastnar istället händelsen och de hemsöks av minnet av det som hänt.?

Absolut allt kollas upp! Och Hej FP!
    Här levereras mitt svar gällande otrohet och trauma. 

Härjar alltjämt en plågsam kunskapsresistens här i tråden? Vad ska vi tillsammans hitta på för att finna någon bot mot denna "förnekelsesjuka". Läs, lär och ta in följande:

Det gäller verkligen att ta hand om det trauma, den otrygghet och smärta som den svikna kvinnan/mannen erfar vid upptäckt otrohet. Något psykologikåren ense om här i landet men oxå internationellt finns en samlad kompetens i bemötande och handläggning. Otroheten beskrivs bäst som ett "svektrauma":

"Ett trauma uppstår när en skada orsakas av en chockartad upplevelse av djupgående karaktär. Vid svektrauma kan detta uppstå vid upptäckt av sexuell eller emotionell otrohet, bedrägeri och lögner i relationen, missbruk eller annat agerande som gör övervåld på det outtalade avtal som utgör basen för tillit i en relation". Nämn gärna exakt vad du motsätter dig i stycket. Moment i svektrauman hemsöker definitivt den utsatte som i posttraumatiska stressyndromet. Ja. Absolut. Ta del av ett par otrohetstrådar som förekommer här i FL så förstår du själva grejen. Många har avstämningsbehov åratal efter traumat en otrohetsaffär medfört.

Om du ännu inte är övertygad om sambandet Otrohet - Trauma ber jag dig vänligast titta in i länken "6 jobbiga frågeställningar vid otrohet". DBK är en instans för sexberoende, trauma och medberoende. Där förmedlas gällande trolöshet att det klienten upplever är ett fullständigt normalt svar på det trauma som otrohet innebär. Motsäger m a o din tes om otrohet synonymt med icke trauma.

www.dbksverige.se/blogg/2019/9/9/6-jobbiga-frgestllningar-vid-otrohet

• Anonym (Karin1)
    Anonym (FP) skrev 2022-06-10 23:33:46 följande:

Igen då: Jag har inte förnekat förekomsten av svektrauma. Tvärtom. Jag har skrivit det flera gånger.

Men fortfarande är det få människor av de som blir svikna som faktiskt genomgår ett trauma. Då blir det helt felaktigt att benämna skeenden kring upptäckt som traumatiska. 

Och vad jag har sett är de som upplever detta som ett trauma desamma som upplever en skilsmässa som ett trauma. 

Det finns givetvis olika sorters trauma i olika svårighetsgrad. Här diskuterar vi som bekant svektrauma/otrohetstrauma. Din förminskning av de psykologiska och fysiska reaktioner vid upptäckten för knappast våra samtal framåt. Uppfattar en fortsatt faktaresistens. Nej det är inte "få människor" som genomlider traumareaktioner vid avslöjad otrogen partner. 

Visa och ta fram underlag på din hypotes om "få traumatiserade partners" tack!! Innan du upprepar samma mantra. Annars får vi svårt att resonera vidare, om du håller för öronen. I själva verket är symtom hos den bedragne som nämnts identiska med dem vid PTSD - posttraumatiskt stressyndrom. 

Otroheten förstör tilliten och den förråda partnern infångas av en känslomässig och psykisk tornado. Förutom humörsvängningar kan reaktionen innebära -

* Att du förvandlas till Sherlock Holmes - undersöker telefoner, bankkortsräkningar, plånböcker, dator etc.

* Att du blir besatt till den punkt att du förlorar fokus på vardagen och försummar det dagliga livet.

* Att du får sömnbrist antingen klarar du inte att somna eller så vaknar du ofta, eller så sover du för mycket.

* Att du utvecklar depressiva drag eller depression.

* Att du upplever ångest.

* Att du isolerar dig socialt eller känslomässigt.

* Att du får vredesutbrott.

* Att du ägnar dig åt att undvika problemet - ofta genom att använda olika beteenden eller kemiska substanser för att för att bedöva sig.

Både du och ditt förhållande är i kris - utan egen förskyllan.

www.dbksverige.se/blogg/2019/9/9/6-jobbiga-frgestllningar-vid-otrohet 
Svar på tråden Min fru vill aldrig ha sex - måste jag skaffa mig ett förhållande vid sidan av?