Elefantmannen2 skrev 2022-06-09 17:26:50 följande:
Det verkar ju inte direkt vara "första lösningen"? Det har varit så här länge om jag läser rätt. Och partnern vill inte prata om det.
Att någon saknar sexlust går sällan att prata bort eller göra något åt via parterapi. Eller via något slags ultimatum: Ställ upp mer eller vi skiljer oss. När man inte ens vill skiljas, bara få ytterligare ett grundläggande behov tillgodosett.
Det här är ju en väldigt vanlig frågeställning och en problematik som ofta dyker upp i förhållanden över tid. Därav många trådar i ämnet. Jag blir fascinerad över att man som utomstående utan kännedom om förhållandets uppbyggnad direkt kan råda någon om att skilja sig? Varför skulle det nu göra mindre ont för partnern att riva upp hela livet än att någon löser just den biten på annat vis?
Alla reagerar olika. Men jag vet att många hellre har överseende med nätflirtar, köpesex, KK:s och annat än att rasera allt man byggt upp och trivs med tillsammans.
Jag kan såklart bara prata för mig själv men i mitt fall, i alla jag känner som varit med om otrohet så har sveket varit betydligt värre än att partnern haft sex med någon annan. om tilliten får en törn så kan de riva hela fundamentet för relationen och även förstöra för barnen.
varför inte då lägga korten på bordet och kräva en förändring? Jag menar inte att TS ska tvinga frun att ha sex- absolut inte! MEN detta är ett fundamentalt problem för TS och då kan frun inte vifta bort detta eller vägra se att det är ett problem. Hon måste vara delaktig i problemet och komma med lösningar hon med för att rädda relationen. De behöver få igång en dialog, annars funkar det inte. Och kanske lösningen de kommer fram till är att TS får sköta den biten snyggt och diskret med en älskarinna. Men då har frun varit med i beslutet istället för att bli förd bakom ljuset av den person hon ska lita mest på.
varför leva ett liv i lönndom? Det är varken ärligt mot familjen eller honom själv. man måste kunna stå upp för sina val och handlingar- allt annat är fegt.