• Gläntan

Olika ägandeskap i hus

Jag och min sambo bor idag i hus som vi äger 50/50 var. Ekonomin är bra, men sambon tjänar mer och har betydligt mer sparat än jag. Jag har lån på huset idag, men inte sambon. Sambon är nu sugen på att köpa nytt hus för en betydligt högre summa, men jag kommer inte ha en chans att kunna äga 50% i den prisklassen. Sambon föreslog då att jag tex äger 10%, och sambon 90 % som kan betala allt sitt utan att att ta lån, men jag kommer fortfarande behöva ta lån + ränta osv då det är väldigt mycket pengar vi pratar om. Min månadskostnad kommer alltså bli betydligt högre än idag, med en väldigt liten ägarandel.
    Jag tycker inte alls det känns bra att äga så liten andel då det inte kommer kännas lika mycket som mitt eller att jag kommer kunna ha lika mycket att bestämma om renoveringar osv. Nu väntar vi vårt första barn och jag kommer få ta den största delen av föräldraledigheten då partnern inte kan vara hemma av olika anledningar, därav minskad inkomst för mig ovanpå detta också. Vill ju inte hämma min sambo, men känns som jag kommer sluta som "förlorare" på ett sådant upplägg?

• Svar på tråden Olika ägandeskap i hus
  • Anonym (22 år tillsammans)

Aldrig i livet.
    om ni planerar en framtid med barn ihop.
    Tycker du att du tillför lika mycket i erat förhållande ( inte bara pengar räknas).

• Anonym (Låter som)

Låter som att du satt dig själv i en kvinnofälla. Inte bra. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Bea) skrev 2022-06-03 11:45:43 följande:
    Är det att "ta smällen" att vara hemma med sitt nyfödda barn?
    Oj en sån jättesmocka jag fick, inte mindre än två gånger, när jag tog ut max vad som gick då mina barn föddes!
    Med snäll barnafader som överlät sina dagar till mig, ingen var gladare än jag.
    du kanske inte läste TS, men hon ska vara hemma större delen av tiden och blir inte kompenserad för bortfallet av sin inkomst av barnets pappa. Det är den smällen jag pratar om. Jag pratar inte alls om att spendera tid med sitt barn.

Ts får mindre pengar varje månad, men förväntas ändå bidra med hälften av utgifterna samt satsa på ett nytt och ännu dyrare hus - som hon inte har råd med. Det är en smäll om något. 
  • Anonym (Eva)
    Mrs Moneybags skrev 2022-06-03 12:52:57 följande:
    du kanske inte läste TS, men hon ska vara hemma större delen av tiden och blir inte kompenserad för bortfallet av sin inkomst av barnets pappa. Det är den smällen jag pratar om. Jag pratar inte alls om att spendera tid med sitt barn.

Ts får mindre pengar varje månad, men förväntas ändå bidra med hälften av utgifterna samt satsa på ett nytt och ännu dyrare hus - som hon inte har råd med. Det är en smäll om något. 
    Precis min tanke också. 
    TS förväntas bidra och ha mindre pengar, samtidigt som hon av oklar anledning tror att hon håller sin partner tillbaka.
    Snarare är hon sund som ser att det ligger en kvinnofälla framför henne.

Självklart kan man få lov att ta större del av "ledigheten" hemma med sitt barn, men vanligen tänker man inte att den andre inte går in och stöttar. Just nu äger de hälften var, varför ska TS ta ett lån och uppdatera sig till att äga en bråkdel av nästa hus...
  • Anonym (Vi gör så)

Vi har gjort så. Jag betalar därmed också "min del" på huset, samt min andel av renoveringar, etc. Vi flyttade till ett område där jag kan få tag på en lagom stor lägenhet inom min prisklass. Det var viktigt för mig, att veta att jag inte är sitter i skiten. 

Jag skulle aldrig kräva att äga hälften när jag inte gått in med hälften. Det känns helt galet för mig. 

• Anonym (Lillemor)

Om ni gör 50/50 med ekonomin så borde det också inkludera föräldraledigheten. Känns orättvist om du ska ta den ekonomiska smällen med den och sen göra 50/50 i övrigt. Kan han inte ta föräldraledighet så måste han kompensera dig för inkomstbortfall. När det gäller huset så tycker jag ni måste bo kvar om ni ska fortsätta med 50/50. Det blir väldigt ojämställt annars. 

sen tänker jag att det blir jobbigt i längden att ha separat ekonomi när man tjänar väldigt olika speciellt när man har barn. 

• annabellelee

Angående fl: eftersom det är ett gemensamma barn bör ni dela på den ekonomiska smällen. Han bör alltså kompensera dig ekonomiskt under den tid du är fl .

Angående huset: jag hade sagt nej. Du förlorar på det.

• Tow2Mater

Acceptera inte att han "inte kan vara hemma av olika anledningar". Du sjunker bara djupare fast i kvinnofällan. Och nej, köp inget större hus.

• Anonym (Frida)

När jag och min sambo flyttade ihop och skulle få vårt första barn bestämde vi att ha helt gemensam ekonomi. Vi hade ett gemensamt lönekonto, gemensamt sparkonto, osv. Givetvis ägde vi det hus vi senare köpte 50/50. Vem som hade tjänat pengarna spelade ingen roll. (och det kunde man ändå inte ha koll på eftersom kontona var gemensamma)
    Ska ni ha barn ihop tycker jag att ni även kan ha ekonomin ihop.

• Anonym (Buh)

Om man delar på det viset ni gör nu så får man rätta sig efter den med lägst inkomst (att denna ska kunna betala för din del). 

När ni nu väntar barn ihop så skulle jag välja procentuell fördelning. 

D.v.s Tjänar du 10 000 kr/månad och din sambo 40 000 kr så delar ni alla utgifter så att du betalar 20 % av mat, boendekostnad, el, kommunala avgifter, dagis och han 80 % av mat, boendekostnad, el, kommunala avgifter, dagis. 

Äg huset 50-50 men betala procentuellt och skriv ett avtal på att han får tillbaka sin insats vid en eventuell försäljning. Om han lägger in 9 miljoner så får han tillbaka dem vid en försäljning. Om ni sedan lånar 1 miljon tillsammans på huset så betalar du 20 % av ränta och avbetalning och han 80 % eller så delar ni 50-50 % (det är vad man själv önskar). Säg då att du skulle låna 500 000 kr och din sambo 500 000 kr. Hade du då klarat det ekonomiskt? 

Det är orimligt att köpa ett hus om den ena parten inte har råd. Det är inte en bra idé att sätta sig i sitsen att vara underlägsen på det ekonomiska på det sättet för det kan komma att hållas emot dig. 

Jag tjänar mer än min man. Vi äger huset 50-50 men jag betalar 60 % på alla utgifter och han 40 % (så även på huset även om vi vid en försäljning skulle få ut halva vinsten var). 

Svar på tråden Olika ägandeskap i hus