• molly50

Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?

Anonym (FYI) skrev 2022-05-31 22:50:28 följande:
    En person är inte "de flesta". Konstigt att du aldrig fått fläktsystemet undersökt t ex eller att en sotare behövt gå in i lägenheten eller någon annan orsak. När jag bodde i min första lägenhet skulle den kontrolleras en gång om året, minst. Det kanske snarare är skillnad mellan hur väl hyresvärdarna tar hand om sina bostäder.
    Men ska de göra sådana underhållsarbeten t ex så brukar de skicka en lapp innan så att man är förberedd.
    Och så att de får veta om de t ex behöver gå in med huvudnyckel eller om husdjur finns i bostaden.
    Jag bodde i hyresrätt under många år och har heller aldrig upplevt att hyresvärden gått in utan förvarning.
    I TS fall var det kanske mer akut då det rörde sig om en vattenläcka.
    Och TS borde kanske ha förberett dottern lite bättre.
    Men hyresvärden kunde också ha hanterat situationen bättre och bett om att dottern ringde upp sina föräldrar t ex.
  • molly50
    Anonym (FYI) skrev 2022-06-01 07:39:08 följande:
    Precis, vid de där återkommande undersökningarna fick man alltid en lapp men hyresvärden har rätt att gå in i lägenheten oavsett, det är grunden, och i ett akutfall finns det ju ingen tvekan om att de har all rätt att gå in.

Ts kanske hade kunnat förbereda sin dotter, inte på just denna situation, men att det självklart kan komma främmande och ringa på dörren för olika syften. Det måste de ju nästan ha gått igenom några gånger eftersom dottern är så gammal. Däremot tror jag inte att vaktmästaren/hyresvärden nödvändigtvis hade uppfattat dotterns npf-problematik utan sett henne som en vanlig 17-åring och visst, de hade säkert kunnat prata med ts i telefon men om det sker före eller efter undersökningen beror mest på hur akut ärendet var.
    Ja,absolut. Om det är riktigt akut.
    Men jag är tveksam till att de har rätt att bara gå in i lägenheten utan hyresgästens godkännande i andra fall.
    Men det kanske någon annan som är mer insatt än mig svara på.

Ja,man kan ju förbereda sina barn på att sådana akuta saker som en vattenläcka kan hända.
    Men det är nog svårt att förbereda dem för precis allt.
    Men även hyresvärden hade ju kunnat hantera det på ett bättre sätt.
    T ex genom att presentera sig när de kom.
    Och absolut inte börja skälla på TS dotter när de såg att hon blev rädd.
    I synnerhet inte då de själva inte ens presenterat sig.
    För henne hade de ju kunnat vara vem som helst. 
  • molly50
    Anonym (hur) skrev 2022-06-02 11:48:35 följande:
    Anonym (Undrar) skrev 2022-05-31 20:31:19 följande:

Fanns många lägenheter ovanför oss. 

Hur visste ni att vattenläckan inte var hos er om de inte fick komma in och kolla? När vår diskmaskin började läcka så rann inget vatten ut på golvet synligt framför maskinen, utan bara bakom ner i väggen/golvet. Samma med en kompis vars element började läcka, inget syntes på golvet utan bara precis under läckan, däremot rann vatten ner till våningen under. 
    Det var tydligen en granne som somnat ifrån badkaret så att det rann över. 
  • molly50
    Anonym (FYI) skrev 2022-06-02 12:11:00 följande:
    Oavsett, du har tagit upp hennes diagnos som ett stort problem i situationen och frågan är varför du fortfarande tjatar på mig om det? Jag har förklarat för dig tre eller fyra gånger varför jag tog upp hennes diagnos i mitt svar - för att den, bland andra faktorer, är relevent. Herregud, släpp det nån gång.

Förresten, vad sa hyresvärden när du ringde för att skälla ut dem för att ha traumatiserat din dotter?
    Oavsett diagnos eller inte så borde väl hyresvärden ha kunnat identifiera sig/visa legitimation och talat om vilket ärende de var där i.
    I synnerhet när de märkte att TS dotter blev så rädd. 
    Det hade hon kanske haft lättare att hantera.
    Att man har autism innebär inte att man är totalt inkapabel att hantera alla situationer.
    Det finns högfungerande autism också.
    Tycker du går på TS lite väl hårt om dotterns diagnos istället för att angripa det verkliga problemet.
    Hyresvärdens sätt att hantera situationen. 
  • molly50
    Anonym (FYI) skrev 2022-06-02 16:13:02 följande:
    Hur många hyresvärdar eller vaktmästare tar med sig legitimation? Ingen aning, men jag skulle inte räkna med det, särskilt inte om det är brådskande. De talade om för flickan varför de var där åtminstone.

Men herregud jag har inte klagat på dotterns diagnos! Är det ingen som fattar det?? Ungen är 17 år och kan inte anses vara expert på vattenläckor, diagnos eller inte! Att hon har en diagnos är utöver det en försvårande faktor, ska det vara så svårt att fatta?
    Det borde de göra med tanke på hur mycket inbrottstjuvar som är i farten. 
    Och just därför kan ju flickan inte heller lita på att de verkligen kom från hyresvärden då det är vanligt att inbrottstjuvar utger sig för att vara t ex hyresvärden för att få komma in.

Men vem har sagt att flickan ska ha samma kompetens som en yrkesman?
    Ingen vad jag har kunnat se. 

Ja,visst kan det vara en försvårande faktor. Och det är väl också det TS har försökt förklara. 
  • molly50
    Anonym (FYI) skrev 2022-06-02 16:28:01 följande:
    Ja det borde de, men alla tänker inte så, särskilt inte om det är bråttom.

Det var någon som skrev att flickan själv skulle kunna avgöra om de hade en läcka i lägenheten eller inte, och alltså inte släppa in dem. Vem det var orkar jag inte läsa 96 kommentarer för att ta reda på.
    Inte bara borde. De ska. 

Ok. Men det är då inget man kan begära. 
  • molly50
    Anonym (FYI) skrev 2022-06-02 16:31:24 följande:
    Det var faktiskt lättare att hitta än jag trodde. Anonym K, inlägg 61. Och utifrån mitt svar tyckte ts att jag var fördomsfull hahaha :D
    ANONYM (K) SKREV 2022-06-01 18:46:30 FÖLJANDE:
    Men nej nej NEJ, hon ska inte släppa in folk så. Absolut inte. Bara att meddela att hon ska kolla, stänga och låsa, kolla om det läcker vatten, öppna med kedjan på och säga att det inte läcker nånstans. 
    Och en autistisk 17-åring är kapabel att söka efter dolda läckor....? Knappast troligt att de skulle köpa det argumentet.
    Nu kanske inte Anonym (K) avsåg dolda läckor utan synliga?
    Så tolkar i alla fall jag det. 
    Oavsett så är det inget man kan begära av en 17-åring. 
  • molly50
    sextiotalist skrev 2022-06-02 16:43:03 följande:
    Jag, som vuxen, hade inte släppt ni okända hantverkare utan att de identifiera sig, hur akut det än är (något som vår hyresvärd också går ut med, samtliga hantverkare ska kunna legitimera sig)
    Ja,så tror jag det var där jag bodde också,om jag inte minns fel.

Nej,det är samma här. 
  • molly50
    Anonym (FYI) skrev 2022-06-02 16:46:37 följande:
    Möjligt, men det räcker inte att titta efter synliga läckor. Dolda läckor vet jag inte exakt hur man hittar men en fuktmätare är ett bra verktyg att börja med, det vet ju antagligen då de som ville komma in i lägenheten hur man gör.

Och det är exakt vad jag har sagt hela tiden men ts vill vända det till att jag har fördomar för nåt som är helt normalt att fatta, och då även om ungen inte hade haft en diagnos, men med tanke på hur stressad hon blev (pga sin diagnos enligt ts) så måste man ju fatta att det blir en ännu svårare situation. Men jag är den konstiga tydligen.

Hur som helst, det var ingen läcka i deras lägenhet (som de fick veta senare) men hyresvärden måste så klart kunna gå in i akuta ärenden och då helst kunna visa leg. Det borde annars kunna vara lätt att bevisa att man kommer från hyresvärden eftersom man borde ha en huvudnyckel med sig, ifall ingen hade varit hemma.
    Nej,det förstår jag också.
    Men det är ju oavsett inget man kan begära av en 17-åring.

Du har ju gått på ganska mycket om dotterns diagnos och dragit upp det i ganska många inlägg. Och låtit lite hård mot TS. 
    Det måste faktiskt även jag säga.
    Även om det säkert inte är din avsikt. 

Nej,det läste jag med. Det var tydligen grannen bredvid som hade somnat ifrån sitt badkar så att det rann över. 
    Ja,men de ska kunna visa legitimation och tala om i vilket ärende de är där.
    Och absolut inte bli otrevliga om hyresgästen inte vill släppa in dem. 
  • molly50
    Anonym (FYI) skrev 2022-06-02 23:03:47 följande:
    Exakt! En 17-åring är inte på något som helst sätt lämpad för att ta reda på det själv, förutom att det inte ens är hennes uppgift att göra.

Jag kanske låter hård mot ts för att jag tycker att hon överreagerar kraftigt på att man behövde undersöka en läcka brådskande och inte verkar kunna se någon som helst möjlighet till att det faktiskt behövdes, särskilt som läckan inte kom från deras lägenhet (tack och lov).

Ja de borde kunna visa legitimation men det är inte alltid så och de var säkert lite stressade också över situationen. Misstag händer. 
    Anonym (M) skrev 2022-06-02 17:49:53 följande:
    Hur kan du utgå från den beskrivningen för att dra slutsatser om hennes kunnigheter om vattenläckor?

Sen i nästa andetag skriver du att din slutsatsistället handlar om åldern. Men så skrev du inte först, som TS reagerade på.
    Nej,det ska såklart inte 17-åringen behöva göra.

Ja,de måste ju såklart få komma in om det gäller ett så akut ärende som en vattenläcka.
    Men det handlar ju också om hur hyresvärden/hantverkaren bemötte TS dotter.
    Att bli otrevliga och oförstående för att dottern inte ville släppa in dem när de inte ens presenterat sig/visat leg och talat om sitt ärende tycker jag är onödigt.
    Stressade eller inte.
    Och det är ju det som är det största problemet här,tycker jag.
    Inte dotterns diagnos. 
    Ett bra bemötande ska en hyresvärd/hantverkare ha,oavsett om hyresgästen har en diagnos eller inte. 
Svar på tråden Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?