• Anonym (FYI)

Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?

Anonym (Undrar) skrev 2022-05-31 20:37:16 följande:

Som jag sa, om det PÅ RIKTIGT varit akut, men det var det inte. De kunde utan problem ha ringt oss eller bett henne ringa innan de försökte trycka upp dörren.

Hon släppte inte in dem och ringde och grät och var jätterädd för att de blivit så arga. Hon har autism och hanterar varken överraskningar eller främlingar.

Fast det var "på riktigt" akut! En vattenläcka kan ställa till med enorm skada och man ska alltid så snabbt som möjligt ta reda på varifrån den kommer. Eftersom det droppar/rinner ner till grannen är det redan ett dåligt tecken, det kan vara jättemycket av byggnaden rent strukturellt som är förstört.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Hyresgäst) skrev 2022-05-31 22:41:43 följande:
    Fast jag har bott i hyresrätt i över 40 år och har aldrig varit med om att hyresvärden behövt gå in. Jag tycker inte att det är konstigt om inte TS tänkt på att förbereda dottern på något som de flesta aldrig någonsin kommer att uppleva. 
    En person är inte "de flesta". Konstigt att du aldrig fått fläktsystemet undersökt t ex eller att en sotare behövt gå in i lägenheten eller någon annan orsak. När jag bodde i min första lägenhet skulle den kontrolleras en gång om året, minst. Det kanske snarare är skillnad mellan hur väl hyresvärdarna tar hand om sina bostäder.
  • Anonym (FYI)
    molly50 skrev 2022-05-31 23:04:35 följande:
    Men ska de göra sådana underhållsarbeten t ex så brukar de skicka en lapp innan så att man är förberedd.
    Och så att de får veta om de t ex behöver gå in med huvudnyckel eller om husdjur finns i bostaden.
    Jag bodde i hyresrätt under många år och har heller aldrig upplevt att hyresvärden gått in utan förvarning.
    I TS fall var det kanske mer akut då det rörde sig om en vattenläcka.
    Och TS borde kanske ha förberett dottern lite bättre.
    Men hyresvärden kunde också ha hanterat situationen bättre och bett om att dottern ringde upp sina föräldrar t ex.
    Precis, vid de där återkommande undersökningarna fick man alltid en lapp men hyresvärden har rätt att gå in i lägenheten oavsett, det är grunden, och i ett akutfall finns det ju ingen tvekan om att de har all rätt att gå in.

Ts kanske hade kunnat förbereda sin dotter, inte på just denna situation, men att det självklart kan komma främmande och ringa på dörren för olika syften. Det måste de ju nästan ha gått igenom några gånger eftersom dottern är så gammal. Däremot tror jag inte att vaktmästaren/hyresvärden nödvändigtvis hade uppfattat dotterns npf-problematik utan sett henne som en vanlig 17-åring och visst, de hade säkert kunnat prata med ts i telefon men om det sker före eller efter undersökningen beror mest på hur akut ärendet var.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-06-01 04:15:06 följande:

Enligt min dotter identifierade de sig inte, för henne var det två främmande män som försökte ta sig in i hennes hem. Det kunde lika väl ha varit tjuvar i hennes värld.

Som du säger. "Enligt din dotter", som är autistisk och blev både chockad och stressad i situationen. Det kan mycket väl vara så att de berättade vilka de var och varför de var där men att hon knappt hann uppfatta det i stunden. Att kräva ID-handling av någon känns lite överdrivet och det är troligen så att hantverkare etc inte ens har sånt med sig i sina arbetskläder.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (jag har adhd) skrev 2022-06-01 18:35:41 följande:
    Någon jävla fastighetsskötare har inte ett jävla skit i någons lägenhet att göra förutsatt att det inte är en fråga om:
    -liv och död
    -boende ska avhysas
    -att personen som bor där har bett de komma för reparation 
    -renovering är planerad i samröre med boende 

Skulle jag hitta en fastighetsskötare hemma, vilket jag inte gör eftersom de såklart inte har några nycklar in(finns ingen lag som ger de rätt att ha det så länge jag hyr), så hade jag med våld kastat ut personen. Sedan hade jag skällt ut personen efter noter och genast kontaktat personens chef och försökt få personen avskedad. 

En fastighetsskötare är bara en privatperson som är anställd hos en hyresvärd. Ska man in i en lägenhet så meddelar man en person som bor där, och väntar på ett godkännande. En fastighetsskötare kan teoretiskt vara tjuv eller våldtäktsman. Det är bara en okänd anställd individ på ett större bolag.   

Du har totalt fel. En hyresvärd eller fastighetsskötare på uppdrag av hyresvärden HAR rätt att gå in i lägenheten när det handlar om sådant som kan äventyra hela husets skick pga vattenskador, eller annat.

Om du försöker slänga ut någon med våld kommer du att bli polisanmäld och säkert vräkt också. Använd hjärnan ffs. Det är såna som du som ger adhd ett dåligt rykte!!
  • Anonym (FYI)
    Anonym (K) skrev 2022-06-01 18:46:30 följande:
    Men nej nej NEJ, hon ska inte släppa in folk så. Absolut inte. Bara att meddela att hon ska kolla, stänga och låsa, kolla om det läcker vatten, öppna med kedjan på och säga att det inte läcker nånstans. 
    Och en autistisk 17-åring är kapabel att söka efter dolda läckor....? Knappast troligt att de skulle köpa det argumentet.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-06-02 03:41:54 följande:

FYI: Fördomsfull much?

Du kan påstå hur mycket du vill att din autistiska 17-åring besitter samma expertis som vuxna med många års arbetslivserfarenhet och utbildning men nej, jag tror faktiskt inte det. Hon kan inte bedöma om det finns dolda läckage, hon kanske inte ens vet var hon ska titta, hon har inga mätinstrument. Dra den om Rödluvan om du försöker påstå något annat.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-06-02 07:24:00 följande:

Men det har inget med hennes diagnos att göra. Du fortsätter att kalla henne "autistisk 17-åring" som att det ger en självklar bild av henne som person.

Du har själv lyft att hennes diagnos innebär såna svårigheter att hon tydligen blir helt traumatiserad av att främlingar ringer på dörren i akuta ärenden. Då är det väldigt relevant. Du kan inte ha kakan och äta den samtidigt, antingen är diagnosen ett problem eller så är den inte, och i ert fall verkar den ställa till ganska stora problem. Dessutom spelar den ingen roll i slutänden för även en 17-åring utan diagnos är inte heller expert på vattenläckor och kan bedöma om vaktmästaren behöver gå in och undersöka eller inte.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-06-02 09:41:08 följande:

Diagnosen skapar problem i vissa situationer, men långt ifrån alla. Hon är som sagt fullt kapabel att ta hand om sig själv i vardagen och kan utan problem vara ensam hemma. Hade hon vetat i förväg vilka de var och att de skulle komma hade hon släppt in dem.
    Jag har aldrig sagt att hon kan bedöma vattenläckor, det var du som sa att en "autistiskt 17-åring" inte kan det och fick det att låta som att det är något neurotypiska 17-åringar brukar kunna.

Då är det du som läser konstigt. Eftersom jag nämnde både åldern och diagnosen så är båda faktorer som gör att hon inte kan göra en sådan bedömning.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-06-02 09:49:15 följande:

Vad har hennes diagnos med den saken att göra? Tänk om just det området hade varit hennes hyperfixering? 

Det är du som drar upp diagnosen hela tiden, sen blir du förnärmad när andra gör likadant. Kliv ner från din höga häst av kränkthet ett tag och förstå det DU själv hela tiden tar upp, nämligen att hennes diagnos ÄR ett problem, men det är inte det ENDA problemet i situationen.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-06-02 11:10:08 följande:

Nej det gör jag inte, jag ifrågasätter varför du envisas med att skriva det i var och varannan kommentar. Jag är inte det minsta kränkt och inte har jag några höga hästar heller.

Du lyfter det redan i trådstarten som en viktig faktor, acceptera att andra gör det också då. Du kan liksom inte först påstå att din dotter har så stora svårigheter och sedan ändra dig när det inte passa längre. Och du missar fast jag sagt det två eller tre gånger, det handlar inte bara om hennes diagnos!
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-06-02 11:34:28 följande:

Jasså det gör jag? Du får nog läsa den en gång till. Enda gången jag tog upp det självmant var för att förklara hennes svårigheter med oväntade situationer. Jag har aldrig sagt att hon har stora svårigheter.

Oavsett, du har tagit upp hennes diagnos som ett stort problem i situationen och frågan är varför du fortfarande tjatar på mig om det? Jag har förklarat för dig tre eller fyra gånger varför jag tog upp hennes diagnos i mitt svar - för att den, bland andra faktorer, är relevent. Herregud, släpp det nån gång.

Förresten, vad sa hyresvärden när du ringde för att skälla ut dem för att ha traumatiserat din dotter?
  • Anonym (FYI)
    Anonym (M) skrev 2022-06-02 15:50:05 följande:
    Men att en autist har specifika svårigheter med vissa situationer säger absolut 0 om ev. andra kompetenser. Så det är onödigt av dig att göra antaganden.
    Du missförstår. Jag antar ingenting och har stor erfarenhet av npf-individers olikheter. Jag utgår från ts beskrivning av hur dottern reagerade och inget annat gällande just diagnosen. Det som däremot är väldigt tydligt är att en 17-åring (diagnos eller inte) aldrig kan ha samma kompetens som en vuxen individ med arbetslivserfarenhet inom området. Om du är av en annan åsikt så varsågod att tro det.
  • Anonym (FYI)
    molly50 skrev 2022-06-02 16:00:10 följande:
    Oavsett diagnos eller inte så borde väl hyresvärden ha kunnat identifiera sig/visa legitimation och talat om vilket ärende de var där i.
    I synnerhet när de märkte att TS dotter blev så rädd. 
    Det hade hon kanske haft lättare att hantera.
    Att man har autism innebär inte att man är totalt inkapabel att hantera alla situationer.
    Det finns högfungerande autism också.
    Tycker du går på TS lite väl hårt om dotterns diagnos istället för att angripa det verkliga problemet.
    Hyresvärdens sätt att hantera situationen. 
    Hur många hyresvärdar eller vaktmästare tar med sig legitimation? Ingen aning, men jag skulle inte räkna med det, särskilt inte om det är brådskande. De talade om för flickan varför de var där åtminstone.

Men herregud jag har inte klagat på dotterns diagnos! Är det ingen som fattar det?? Ungen är 17 år och kan inte anses vara expert på vattenläckor, diagnos eller inte! Att hon har en diagnos är utöver det en försvårande faktor, ska det vara så svårt att fatta?
  • Anonym (FYI)
    molly50 skrev 2022-06-02 16:21:39 följande:
    Det borde de göra med tanke på hur mycket inbrottstjuvar som är i farten. 
    Och just därför kan ju flickan inte heller lita på att de verkligen kom från hyresvärden då det är vanligt att inbrottstjuvar utger sig för att vara t ex hyresvärden för att få komma in.

Men vem har sagt att flickan ska ha samma kompetens som en yrkesman?
    Ingen vad jag har kunnat se. 

Ja,visst kan det vara en försvårande faktor. Och det är väl också det TS har försökt förklara. 
    Ja det borde de, men alla tänker inte så, särskilt inte om det är bråttom.

Det var någon som skrev att flickan själv skulle kunna avgöra om de hade en läcka i lägenheten eller inte, och alltså inte släppa in dem. Vem det var orkar jag inte läsa 96 kommentarer för att ta reda på.
  • Anonym (FYI)
    molly50 skrev 2022-06-02 16:21:39 följande:
    Men vem har sagt att flickan ska ha samma kompetens som en yrkesman?
    Ingen vad jag har kunnat se. 
    Det var faktiskt lättare att hitta än jag trodde. Anonym K, inlägg 61. Och utifrån mitt svar tyckte ts att jag var fördomsfull hahaha :D
    ANONYM (K) SKREV 2022-06-01 18:46:30 FÖLJANDE:
    Men nej nej NEJ, hon ska inte släppa in folk så. Absolut inte. Bara att meddela att hon ska kolla, stänga och låsa, kolla om det läcker vatten, öppna med kedjan på och säga att det inte läcker nånstans. 
    Och en autistisk 17-åring är kapabel att söka efter dolda läckor....? Knappast troligt att de skulle köpa det argumentet.
  • Anonym (FYI)
    molly50 skrev 2022-06-02 16:37:13 följande:
    Nu kanske inte Anonym (K) avsåg dolda läckor utan synliga?
    Så tolkar i alla fall jag det. 
    Oavsett så är det inget man kan begära av en 17-åring. 
    Möjligt, men det räcker inte att titta efter synliga läckor. Dolda läckor vet jag inte exakt hur man hittar men en fuktmätare är ett bra verktyg att börja med, det vet ju antagligen då de som ville komma in i lägenheten hur man gör.

Och det är exakt vad jag har sagt hela tiden men ts vill vända det till att jag har fördomar för nåt som är helt normalt att fatta, och då även om ungen inte hade haft en diagnos, men med tanke på hur stressad hon blev (pga sin diagnos enligt ts) så måste man ju fatta att det blir en ännu svårare situation. Men jag är den konstiga tydligen.

Hur som helst, det var ingen läcka i deras lägenhet (som de fick veta senare) men hyresvärden måste så klart kunna gå in i akuta ärenden och då helst kunna visa leg. Det borde annars kunna vara lätt att bevisa att man kommer från hyresvärden eftersom man borde ha en huvudnyckel med sig, ifall ingen hade varit hemma.
  • Anonym (FYI)
    molly50 skrev 2022-06-02 17:04:42 följande:
    Nej,det förstår jag också.
    Men det är ju oavsett inget man kan begära av en 17-åring.

Du har ju gått på ganska mycket om dotterns diagnos och dragit upp det i ganska många inlägg. Och låtit lite hård mot TS. 
    Det måste faktiskt även jag säga.
    Även om det säkert inte är din avsikt. 

Nej,det läste jag med. Det var tydligen grannen bredvid som hade somnat ifrån sitt badkar så att det rann över. 
    Ja,men de ska kunna visa legitimation och tala om i vilket ärende de är där.
    Och absolut inte bli otrevliga om hyresgästen inte vill släppa in dem. 
    Exakt! En 17-åring är inte på något som helst sätt lämpad för att ta reda på det själv, förutom att det inte ens är hennes uppgift att göra.

Jag kanske låter hård mot ts för att jag tycker att hon överreagerar kraftigt på att man behövde undersöka en läcka brådskande och inte verkar kunna se någon som helst möjlighet till att det faktiskt behövdes, särskilt som läckan inte kom från deras lägenhet (tack och lov).

Ja de borde kunna visa legitimation men det är inte alltid så och de var säkert lite stressade också över situationen. Misstag händer. 
    Anonym (M) skrev 2022-06-02 17:49:53 följande:
    Hur kan du utgå från den beskrivningen för att dra slutsatser om hennes kunnigheter om vattenläckor?

Sen i nästa andetag skriver du att din slutsatsistället handlar om åldern. Men så skrev du inte först, som TS reagerade på.
    Behöver jag förklara för dig varför en 17-åring inte kan anses kunna hitta och bedöma vattenläckage....? Sånt som man annars anlitar fackfolk för...? Fundera lite på den så kommer du nog att förstå vad jag menar.

Nej, mina slutsatser handlar om ålder OCH diagnos, utifrån ts beskrivning av dotterns problematik. Man måste väl själv fatta att en person med de förutsättningarna inte kan förväntas hantera en sådan situation på det sätt som anonym K föreslog, och som jag sagt flera flera gånger, det spelar ingen roll om dottern inte hade haft en diagnos så hade hon ändå inte kunnat anses kapabel att sköta den där felsökningen själv.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (M) skrev 2022-06-02 23:19:14 följande:
    Det var dock inte så du skrev. Du skrev att på grund av TS beskrivning av dotterns svårigheter så drar du slutsatsen att hon inte har den kompetensen. Du skrev INTE att hon inte har kompetensen pga det får allmänt anses orimligt att förvänta sig att en 17-åring kan sådana saker.
    Det har jag också skrivit flera gånger. Den sammantagna bilden av ålder och diagnos-svårigheter, båda faktorerna tillsammans eller bara den ena för sig själv, är tillräckligt för att fatta att ts dotter inte på något sätt är kapabel.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (M) skrev 2022-06-03 09:19:55 följande:
    Så nu ändrar du dig igen och skriver att bara de diagnossvårigheter ensamt kan göra att hon inte vet något om vattenläckor. I inlägg 93 skrev du att du inte gjorde sådana antaganden.
    Nej jag har inte ändrat ett dugg. Vill du fortsätta bråka kan du ta fram en spegel. Jag ska inte behöva förklara samma sak fem gånger så det räcker nu.
Svar på tråden Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?