• lillemmy

Nån som kan hjälpa mig att tänka positivt?!

Hej allihopa , jag är ett nervvrak minst sagt , i höstas hade jag ett missfall följt av ett utomkvedshavandeskap, nu är jag gravid igen i vecka 9+0 imorgon och jag kan verkligen inte njuta eller vara exalterad jag är livrädd hela tiden och är rädd för missfall/ missed abortion , HUR ska jag tänka ? Känns som att tiden sniglar sig fram , vill bara passera vecka 12 nuuuu , har NIPT inplanerat 22 juni och då är jag  i vecka 12, men jag är så så så rädd hela tiden och överanalyserar symtomen, så fort något försvinner tänker jg direkt MA , sedan gjorde ja ett ultraljud i fredags och hjärtat slog men sedan går det typ en dag åsså är jag livrädd igen , GUD HJÄLP MIG  läste att störst risk för missfall är mellan vecka 9-11 så nu är ja då verkligen livrädd , nån som har några bra ord för resan 

• Svar på tråden Nån som kan hjälpa mig att tänka positivt?!
  • Jag är bara jag

Det är väldigt ovanligt med m.f när man sett hjärtat slå. Då är risken nere i max 3%. Risken för m.f är f.ö högst de första veckorna. Färre och färre drabbas ju längre veckorna går och som sagt ytterst få som sett hjärtat. Därmed inte sagt att jag inte fattar oron för det gör jag. Jag hade 4 m.f med 5 barn före jag fick första barnet. Jag tog en dag i taget, försökte att inte tänka- vare sig hoppas eller förtvivla.

• Anonym (chloe)
    lillemmy skrev 2022-05-29 18:05:06 följande:
    Nån som kan hjälpa mig att tänka positivt?!

Hej allihopa , jag är ett nervvrak minst sagt , i höstas hade jag ett missfall följt av ett utomkvedshavandeskap, nu är jag gravid igen i vecka 9+0 imorgon och jag kan verkligen inte njuta eller vara exalterad jag är livrädd hela tiden och är rädd för missfall/ missed abortion , HUR ska jag tänka ? Känns som att tiden sniglar sig fram , vill bara passera vecka 12 nuuuu , har NIPT inplanerat 22 juni och då är jag  i vecka 12, men jag är så så så rädd hela tiden och överanalyserar symtomen, så fort något försvinner tänker jg direkt MA , sedan gjorde ja ett ultraljud i fredags och hjärtat slog men sedan går det typ en dag åsså är jag livrädd igen , GUD HJÄLP MIG  läste att störst risk för missfall är mellan vecka 9-11 så nu är ja då verkligen livrädd , nån som har några bra ord för resan 

Försök att vara tacksam och hitta saker att vara tacksam för. Förvänta dig även inte något barn utan se det som en fantastisk gåva om du får ett.
  • lillemmy
    Jag är bara jag skrev 2022-05-29 18:08:38 följande:

Det är väldigt ovanligt med m.f när man sett hjärtat slå. Då är risken nere i max 3%. Risken för m.f är f.ö högst de första veckorna. Färre och färre drabbas ju längre veckorna går och som sagt ytterst få som sett hjärtat. Därmed inte sagt att jag inte fattar oron för det gör jag. Jag hade 4 m.f med 5 barn före jag fick första barnet. Jag tog en dag i taget, försökte att inte tänka- vare sig hoppas eller förtvivla.

Tack för svaret , ja de är så svårt att inte va orolig , man är så nervös hela tiden och går och känner efter om man känner livmodern växa eller inte , gud hur mycket ?växtvärk? hade du och hur ofta kände du av de ?
  • Jag är bara jag
    lillemmy skrev 2022-05-29 20:56:54 följande:
    Tack för svaret , ja de är så svårt att inte va orolig , man är så nervös hela tiden och går och känner efter om man känner livmodern växa eller inte , gud hur mycket växtvärk hade du och hur ofta kände du av de ?
    Jag hade lite molvärk då och då fram till ca v.9 kanske. Då hade jag redan börjat få andra krämpor så jag blev ständigt påmind utan att kunna koppla av ändå. Jag satte upp delmål- RUL, v.22 när de kan överleva, v.25 när nästan alla klarar sig bra osv. Jag håller tummen för dig!
  • CQQkieë

Hej lillemmy, 

Jag förstår dig precis, fick missfall i januari och är gravid i vecka 7 idag. Är så otroligt orolig, gick och betade för ett tidigt ultraljud i fredags bara för att lugna ner mig lite och allt såg bra ut med ett litet hjärta som slog. Men som du säger va jag lugn och glad i 1-2 dagar och nu är jag tillbaka där jag var innan ultraljudet. 

Mitt problem är att jag har för hög TSH, alltså ämnesomsättning hormoner som ska ligga på högst 2,5 och min är nu på 75... Jag vet inte äns hur det kan vara så högt, började med mediciner efter mitt missfall och då låg d på 6,8... Så känns ju inte så kul att veta det Bara blivit värre.

Men jag vet ju man ska försöka vara lugn och må bra för att det ska gå bra med bebben, så vi måste väl vara starkare än vi någonsin varit och bara göra så som alla säger, vara lyckliga för den gåvan vi har av att vara gravid och inte tänka så mycket på vad som kan gå fel 

• Anonym (Gravid)

Har själv haft 2 mf och 1 ma de senaste 2 åren så känner igen mig. Är nu gravid i v 15+2. Varit på vul i v 7 och kub v 12. Allt ser bra ut men är fortfarande orolig men börjar inse att jag faktiskt väntar barn och att det känns som det kan gå vägen.
    Har försökt sätta små delmål... nästa mål är rul om  3 v. 
    Orolig kommer man alltid vara även efter de är födda. Gäller väl komma över det och njuta  du väntar barn, inte missfall.
    Lycka tll

• Maymom

Ja det är mycket som händer runt v.9 med utvecklingen och är väl därför det kan gå fel just då När tex hjärtat kommer igång. Men som nån mer skrev, har man sett hjärtat slå minskar risken ytterligare och på 9+0 så är risken ca 3% utan Att man sett hjärtat slå.

man får försöka vila i att man är gravid och inte kan göra nåt åt det. Men visst är det svårt att inte kunna ha kontroll över det. Jag hoppas själv få se hjärtslag när jag ska på inskrivningen, kommer då vara v10+4 tror jag. Fick ma 9+0 nyligen, upptäcktes vid kub, så är sjukt nervös och tycker tiden går superlångsamt..

lycka till!!

• Anonym (Gravid)

Mitt tips sen...läs lagom mycket på internet, tänk på att alla graviditeter är olika man känner olika och känner olika tidigt/sent saker. 
    Är du osäker på något, ring 1177 eller kolla med din bm. Bara för att tex magen kommer för någon redan i v 15 så är det lika vanligt att den kommer v 19 el 20 el senare för någon annan. Vissa känner fladder tidigt andra senare. 

Med andra sonen så kände jag honom knappt under sista halvan av graviditeten men då pratade jag med min bm så fick jag komma in  och lyssna på hjärtljuden oftare.

Svar på tråden Nån som kan hjälpa mig att tänka positivt?!