Inlägg från: Sarken |Visa alla inlägg
  • Sarken

BF FEBRUARI 2023

19977 skrev 2022-06-07 10:40:16 följande:
    Ja okej! Förstår att du är orolig. Kommer du vara i cirka vecka 6+4 vid nästa UL då när ni förhoppningsvis ser ett hjärta?
    Nej, 7+3, har tid den 21 juni Glad
  • Sarken

Fler som är extremt trötta? Skulle kunna ligga i sängen halva dagen om jag kunde. Hungrig är jag också konstant. Någon mer? ????

• Sarken
    Kaol81 skrev 2022-06-12 21:41:42 följande:
    Jag är trött!! Är bara i v6. Så tycker det är lite tidigt. Men sover en stund varje eftermiddag.. ????
    Haha det är så jag har misstänkt att jag är gravid alla mina graviditeter, just tröttheten (och ömma bröst). Har liksom noll energi till att hitta på massa saker. Skulle helst skippat jobbet också Tungan ute

Hur gamla är ni andra och har ni fler barn? Jag är 29 och har två barn sedan tidigare så det här är min tredje graviditet. Är i vecka 6+1 och har inskrivning hos mvc imorgon! Glad
  • Sarken
    Tyrande skrev 2022-06-15 19:18:56 följande:

Tycker det är så svårt att veta vad som är normalt eller ej när man är gravid för första gången. Har molvärk (lite liknande mensvärk) till och från samt illamående till och från. Utifrån det jag har googlat så ska det vara normalt. Jag ringde MVC idag och fick en tid för ett första samtal i mitten av juli, känns som en evighet dit!

Det är helt normalt Glad Hade inskrivningssamtal i måndags och har vul på tisdag så hoppas allt ser bra ut. Det här är min tredje graviditet men mår mycket mer illa än vad jag gjort de andra gångerna. Inte så att jag kräks men väldigt jobbigt, speciellt idag... Plus extrem trötthet och ömma bröst. Hade gärna sovit/vilat större delen av dagarna. Har knappt någon semester nu i sommar heller utan kommer jobba större delen så det här blir spännande haha! Tungan ute
  • Sarken
    Tyrande skrev 2022-06-15 20:52:41 följande:

Tack för svar!

Vilken vecka är du i just nu då du har VUL på tisdag?

Jag vet faktiskt inte riktigt, enligt barnmorskan på inskrivningssamtalet är jag i vecka 8 (7+3). Men enligt en annan barnmorska (som gjorde vul pga blödningen jag fick samma dag jag plussade) är jag i vecka 7 (6+4) pga längre menscykel. Lär väl få veta längre fram haha! 
  • Sarken
    Tyrande skrev 2022-06-15 23:35:28 följande:

Såg nu att jag kommer vara i vecka 10 när jag väl har mitt första besök på MVC, det känns väldigt sent? Men det kanske inte är det? I vilken vecka brukar man ha sitt inskrivningssamtal?

Jag har alltid skrivit in mig runt vecka 8. Tror det kan vara olika beroende på vart man bor i landet. Kan bifoga hur besöken ser ut här i Göteborg iaf Glad
  • Sarken
    Cacan8 skrev 2022-06-17 21:52:16 följande:
    Jag mår så himla dåligt, inte fysiskt, men psykiskt. Är otroligt ledsen hela tiden, gråter, gör inget annat än jobbar och tittar på tv. Får inget gjort. Var på inskrivningssamtal och berättade för bm som skrev remiss till samtalskontakt. Antar att det är någon slags hormonpåslag men att tänka logiskt hjälper ju föga. Oroar mig, ångrar att jag alls är gravid, tänker mycket på ekonomi och kropp och fritid. Känner mig sämst pga det här vilket gör det ännu värre.

Fysiskt har jag börjat må illa. Känns bra för att då känns det som att graviditeten håller i sig men fy fanken vilken bergochdalbana i magen. Vill kräkas när jag hostar till, när jag inte ätit, när jag ätit, när något luktar illa, när jag borstar tänderna... Och sen plötsligt är det borta och sen dyker det upp igen. Ska testa det här med att äta lite men oftare.

Gnälligt inlägg men så blir det ibland :)  
    Man får gnälla hur mycket man vill! Du är inte ensam Hjärta Jättebra att BM förmedlade samtalskontakt om du skulle behöva prata.

Det är mycket känslor här med, svullen/gasig mage som är såå jobbig. Inhandlade inolaxol idag så får vi se om det hjälper tarmarna på traven. Illamående och denna enorma trötthet som gör att jag knappt orkar något mer än jobbet (egentligen inte ens det). Är ju även orolig för MA men har äntligen vul om 4 dagar så då får vi se om det finns ett tickande hjärta eller inte. 
  • Sarken
    Tyrande skrev 2022-07-04 11:14:21 följande:

Äntligen lyckats boka en tid för NIPT i slutet på månaden. Är det någon annan som kommer att boka KUB eller NIPT privat? Jag är "enbart" 30 år så jag får ju inte det erbjudet i min region.

Är också 30 och fick boka KUB privat nu i slutet av juli. Nipt kostar ju skjortan Förvånad
  • Sarken
    Tyrande skrev 2022-07-04 22:04:01 följande:
    Exakt så känner jag också! Om jag kör KUB och får en siffra på sannolikhet så kommer jag bara googla omkring, oroa mig och troligen ändå göra en NIPT. NIPT känns mycket säkrare, en stor bonus är att jag kan göra den redan från vecka 10+0 också och kommer få svar inom 5 arbetsdagar.
    Förstår er :) jag har dock gjort KUB mina tidigare graviditeter och är nöjd med det. Skulle något vara avvikande får man ju göra nipt ändå. Jag vill inte heller veta kön (även om man självklart inte behöver titta på det resultatet) utan få en surprise nu då vi har en av varje haha.

Har ni bestämt er hur ni skulle göra om ni får reda på att barnet har en kromosomavvikelse? 
  • Sarken
    Tyrande skrev 2022-07-05 11:36:14 följande:
    Vi har bestämt oss beroende på vilken kromosomavvikelse det eventuellt skulle visa sig. Avvikelser med 18 och 13 leder ju oftast till att den nyfödda dör.. Vid exempelvis patau syndrome så kommer vi att avbryta graviditeten, främst för barnets skull. 

Har ni bestämt er hur ni ska göra?
    Ja vi kommer att avbryta isåfall. Vi har gått igenom en otroligt tuff tid med ett svårt sjukt barn som varit nära att dö (hon mår som tur är bra idag) och vet inte om vi har kraften att göra det igen om vi har ett val. Även om syndrom i sig inte betyder sjukdom så finns det mycket som kan tillstöta. 
  • Sarken
    Citrongegga skrev 2022-08-03 16:26:42 följande:

Kub avklarat och sannolikhet på 1/881 för trisomi 21. Skönt att se lille pyret och att allt var bra. 

Åh vad skönt, grattis! Skrattande Jag var och gjorde nipt idag, fick 1:206 på kub så nu blir det en väntan på 2-3 veckor. Får hoppas att allt ser bra ut, nervöst! Hjärta
  • Sarken
    Lollo94 skrev 2022-08-16 14:00:23 följande:
    Hon som gjorde ultraljudet lugnade mig lite  hon sa om jag får 360 barn så är 1 med sjukdomen.  Och hon sa att när man gör nipt är det så få som går vidare efter där..men hon ville inte lova något för det kan ju vara så att det är sjukt..  men det brukar vara ett friskt barn.. men det stressar mig med massor allt det här. Kub gör man ju av en anledning och när hon började prata om högre sannolikt börjar man zona ut lite...för man ändå är inte inställd på det. jag har med lite "vikt" så att säga så man ser ju ultraljudet lite sämre då.  Ja jag hoppas med på snabbt svar och hoppas ditt kub går jätte bra imorgon ????
    Jag fick också hög risk för kromosomavvikelser. 1:206 för downs och 1:276? (kommer inte ihåg exakt) för trisomi 13 och 18. Gjorde nipt för exakt 2 veckor sedan. Svaret kan dröja upp till 3 veckor så väntar nervöst på svar men min magkänsla säger att allt är bra iaf så jag hoppas att den stämmer Hjärta
Svar på tråden BF FEBRUARI 2023