Inlägg från: Carina82 |Visa alla inlägg
  • Carina82

BF FEBRUARI 2023

Hej alla, efter några veckor av smygläsande så tänkte jag våga mig på att joina den här gruppen tillslut Glad Är gravid med första barnet med BF 23e februari, känns fortfarande helt och hållet overkligt- vågar nog inte riktigt tro på det. Men för några veckor sen gjorde vi VUL och såg hjärtat slå (standard med tidigt ultraljud vid IVF) och nu kvarstår bara att undersöka om fostret är friskt. Iiii så nervös, känns bra att följas åt här eftersom jag inser att alla känner samma oro Hjärta Vi var först helt inne på att göra nipt men kostar typ 6500 så snåla blivande föräldrarna tänkte om och börjar med kub-test om några veckor Drömmer Hoppas på att det räcker ii

• Carina82
    MarionHood skrev 2022-08-01 15:05:41 följande:

Hej! 
    Hoppar av denna tråd jag fick missfall v. 11+5. Blir inget feb barn för oss. Trodde inte att jag skulle ta det så hårt som jag gjort. 
    Lycka till med era små feb barn. PS jag är sj ett feb barn och det är en super bra månad. Kram alla nyblivna mammor där ute. 

Å nej, beklagar sorgen : har inte ens vågat tänka på hur det skulle kännas med missfall så här sent Rynkar på näsan Kram på dig Hjärta
  • Carina82
    Anonym (6 barnet :)) skrev 2022-08-06 09:11:20 följande:

Välkommna alla nya. Spännande med många fler :) 

jag är så orolig och nervös idag. Imorgon ska jag in och göra nipt testet och få se våran lilla krabat. Hoppas verkligen att den lille lever och allt är bra. 

har som sagt inte mycket symtom kvar så man blir juh nojig ????. Fast man kanske inte borde bli det. 

mina vanliga kläder på trosor och byxor börjar bli trånga vid magen och trycker. Så igår införskaffade jag mig mamma trosor och ett par byxor. Ville inte egentligen göra det än. Men så jobbigt och få ont i magen pga byxorna. Så jag tror min mage vuxit lite. Men antar det fortfarande är tarmarna som är svullna. Var hos bm i måndags oxå. Sa att jag blir nojig när symtomen försvinner. Men hon sa det är vanligt att dom minska under dessa veckor. tpg prover och vägde mig. Trodde jag hade gått upp massor då magen är som en ballong. Men det hade jag inte så det var juh bra. 

hur mår ni alla andra ? 

behöver man säga till att man vill veta könet på nipt testet eller kommer det ändå ? 

vill gärna veta könet. 

men viktigaste är att få veta att knytet lever. 

måsye försöka fördriva dagen idag så tiden går snabbt och jag får morgon dagen gjord imorgon. Mina andra barn är hos sin pappa denna helgen. 

Hoppas det går bra på nipt idag Hjärta Jag vill också göra nipt men barnmorskan sa att man alltid börjar med kub, gjorde du också det? Kanske beror på att man behöver göra ett ultraljud inför både nipt och kub iofs hnmmm.. Nåja, hoppas det går bra! Vi ska på kub veckan efter nästa, är helt fruktansvärt nervös! Vad gäller kön skulle jag tro att dom frågar om man vill veta eller inte, men vet inte; det här känns verkligen som en ny värld haha!

Jag gick in i vecka 12 igår, blir också nojig över symptomen som försvinner haha! Samtidigt är det ju himla skönt att slippa må illa över precis allt Flört Vad gäller viktuppgång känner jag mig som en blobb även om det kanske inte syns jättemycket utifrån haha! Känns fel att ha viktångest när man är gravid (brukar inte ha det) men försöker vara snäll mot mig själv Glad Annars är nog det största 'symptomet' att jag är så känslig. Såååå känslig, känner mig gråtfärdig av ungefär allt {#emotions_dlg.flower}
    Anonym (Anonym ännu) skrev 2022-08-05 22:52:20 följande:

Tack anviva! Jobbigt med dessa blödningar,fast de är ofarliga så leder de ändå till oroHjärtaag vet,blödde till och från i förra graviditet till slutet av vecka 13. Var in på många ultraljud och devisa sig till sist att detvar ett hematom som orsak det.

Gullig bäbis i profil Tyrande!

Här ringde de från Gynhälsan idag,helt otroligt fick niptsvaret på 1vecka bara. Sist fick jag vänta över 2 långa veckor.
    Och det var låg risk på alla trisomier samt könskromosomerna. Så skönt,en liten milstolpe gjord iallafall Glad
    Könet tar vi reda på denna gång och de kommer skicka hem svaret på de i ett kuvert. Spännande.
    Här har magen redan börjat att synasSkäms Tur att vi nu ska börja berätta för släkt och vänner 

Åh vad skönt att provsvaret var bra, ska göra kub snart och sen förhoppningsvis nipt (måste visst göra det i den ordningen) - är så nervös! 

Vilken vecka är du i nu? Kul att magen börjar synas Hjärta Jag är i vecka 12 och inbillar mig att magen syns, men kan ju lika gärna vara kanelbullar och glass haha!
  • Carina82
    Anonym (6 barnet :)) skrev 2022-08-07 15:07:16 följande:

Då var nipt testet avklarat. Allt såg bra ut och bebis levde och var jätte livlig. Den vände på sig. Låg med benen i kors. Tog handen mot munnen.  Mitt bf blir 13 feb istället för 15 feb :) den 21 september ska vi göra vanliga rutinultraöjud och då hoppas vi på få veta könet oxå. hon såg inga anmärkningar på att något skulle vara fel. Men vi får se vad svaret visar. Så härligt och få se våran lilla krabat ????

Å vad skönt att det gick bra, och gulligt att ni fick se så mycket Hjärta Är det blodproverna som ni väntar svar på? Hoppas dom kommer snabbt!
  • Carina82
    Anonym (6 barnet :)) skrev 2022-08-07 17:04:05 följande:

ja precis blodproverna som vi får vänta på. Tar ca 2 veckor. så blir lång väntan. Sen om det oxå visar bra svar. Så kanske man kan börja släppa och njuta mer av graviteten. 

Huu ja denna väntan är inte nådig! Men skönt att den första undersökningen var så pass positiv, hoppas det gör att du kan slappna av lite iaf Hjärta
  • Carina82
    anviva skrev 2022-08-09 18:37:31 följande:

Här har vi en till som är trött! Var tröttare i början dock men behöver ibland ta en powernap på em fortfarande. Oklart dock om det beror på kaffebristen. Förut hinkade jag ju i mig en stor kopp runt kl 15 som brukade funka, men den har ju fått stryka nu tyvärr. Morgonkoppen är viktigare. Tungan ute 

Tycker annars att jag har blivit väldigt mycket känsligare än innan. Har alltid haft lätt för att gråta men nu är det om möjligt ännu värre. Tycker lite synd om min man som plötsligt kan hitta mig gråtande i soffan för ingenting, hehe. 

alfrida skrev 2022-08-09 10:17:35 följande:

Är det fler som ä trötta? Jag är så sjukt trött och andfådd. Har annars bra kondis och är i gasen hela tiden, men nu orkar jag ingenting. Minns inte alls att det var så här med de förra barnen, på den tiden hade jag häst och red långt upp i graviditeterna. Nu är det helt otänkbart. Är det på grund av åldern? Var 20 och 23 när jag fick mina första, nu är jag 37.

Tyrande skrev 2022-08-09 11:35:32 följande:
    Jag känner igen den tröttheten, efter arbetsdagen så orkar jag knappt något mer. Dom dagar jag jobbar hemifrån så brukar jag ta en tupplur under lunchen för att orka med.
    Å nu börjar jag nästan gråta av igenkänning! Känner mig helt galen, så himla känslig och trött. Satt på tbanan hem efter jobbet och bestämde med min kille att vi skulle gå ut och äta middag. Sekunden efter att jag la på luren så bara sköljdes gråten och tröttheten över mig, känslan var typ OM JAG MÅSTE ÄTA MIDDAG UTE DÖR JAG. Så min kille möttes helt oförberedd av en väldigt ledsen sambo, stackaren Obestämd Sen blir det blir värre av att jag känner att jag förstör hans ledighet vilket leder till att jag går på en del aktiviteter som jag egentligen inte orkar, och så går det i spiraler. Glad för det här forumet Hjärta 

Alfrida, känner också igen det där med andfåddhet! Gick i en trappa idag och andades tungt flera minuter efter, kände mig ungefär som världens mest otränade människa Glad
  • Carina82
    Ck2 skrev 2022-08-14 13:11:21 följande:

Hej alla!

Glad jag blir över se BF grupp februari 23! Är beräknad 26 feb, alltså i v. 13 nu. Stort grattis till er alla gravida! Solig{#emotions_dlg.flower}

Jag såg att en del av er gjort Nipt. Jag ska göra kub nu på onsdag men vi känner att vi vill komplettera med nipt för bättre träffsäkerhet. Undrar dock om det är värt att ta det utökade där de kontrollerar fler avvikelser! Så nojig över att behöva oroa mig i onödan om det blir dåliga resultat för har läst att träffsäkerheten, särskilt på 22q11 är dålig (75%). Obestämd

Gjorde ni det utökade nipt testet och hur upplevde ni det? Ni som inte gjort testet, vad är era tankar!? Svårt o bestämma mig om det är värt det. Hjärta

Jag ska också göra kub på onsdag! Beräknad till 23e februari Glad Är en ganska orolig själ, plus lite äldre (39) så kommer nog vilja komplettera med nipt. Tänker att det är svårt att tolka sannolikheter man får från ett kub, en person kan ju tycka 1;500 (tex) är låg sannolikhet, och andra att precis samma resultat är högt. Vill hellre veta säkert även om det gör ont i plånboken Glad
  • Carina82
    Ck2 skrev 2022-08-14 22:15:07 följande:

@Carina82 - Håller helt med, tycker också det är värt den extra kostnaden. Glad Men tänkte du då ta det "vanliga" niptet för de tre vanliga avvikelserna som även görs på KUB eller ett utökat för könskromosomer och annat? Det är det jag är lite osäker på, om man ändå ska köra på hela "paketet" eller hålla sig till de som har högst träffsäkerhet...

Aaa nu är jag med! Oj visste inte att det finns olika haha! Jag tänker nog att jag tar ett så stort paket som det går, har inte bestämt om jag vill veta kön men tänker att mer information känns tryggare än lite information. Även om andra avvikelser är osannolikt så vore det ändå skönt att utesluta Glad 
  • Carina82
    Lollo94 skrev 2022-08-16 11:24:31 följande:

Precis varit på kub. Förhöjd risk för downs syndrom och vi tog nipt test.. super härligt att se hjärtat slå och bebisen röra på sig livligt.. men känner det försvann nästan lika snabbt och nu ska vi vänta 2 veckor på svar. Hoppas jag är förtvivlad i onödan.

Åh vad tråkigt, hoppas ni får svar snabbt HjärtaJag ska på kub imorgon och är supernervös. Är nog inställd på att kuben kommer visa på rätt hög sannolikhet pga min ålder och vikt, men det gör ju inte saken lättare. Vet helt ärligt inte vad vi gör om dom upptäcker kromosomavvikelser vilket stressar mig massor.
  • Carina82
    Lollo94 skrev 2022-08-16 14:00:23 följande:
    Hon som gjorde ultraljudet lugnade mig lite  hon sa om jag får 360 barn så är 1 med sjukdomen.  Och hon sa att när man gör nipt är det så få som går vidare efter där..men hon ville inte lova något för det kan ju vara så att det är sjukt..  men det brukar vara ett friskt barn.. men det stressar mig med massor allt det här. Kub gör man ju av en anledning och när hon började prata om högre sannolikt börjar man zona ut lite...för man ändå är inte inställd på det. jag har med lite "vikt" så att säga så man ser ju ultraljudet lite sämre då.  Ja jag hoppas med på snabbt svar och hoppas ditt kub går jätte bra imorgon ????
    Å ja 1/360 känns ändå som ganska bra odds för att barnet ska vara friskt, men förstår verkligen att man ändå oroar sig Hjärta Nog lätt att zooma ut och panika när dom börjar prata om 'hög risk' men bra att dom kan bidra med sin erfarenhet och lugna ner en lite! Håller alla tummar för att ni får svar snabbt! Och tack för lyckönskningarna, det uppskattas verkligen Hjärta
Svar på tråden BF FEBRUARI 2023