anviva skrev 2022-07-17 19:25:37 följande:
Hej allihopa! Kul att det är fler som joinat i tråden
Jag börjar närma mig att gå in i vecka 12 snart. Är just nu mer exakt i v 10+5 så på tisdag är det 11+0 och då börjar ju vecka 12 "officiellt". Vi väntar dock till 12+0 innan vi börjar berätta för familj. Hittills vet bara en av mina närmsta vänner som dessutom är barnmorska, så det har varit skönt att ha någon att bolla tankar och symptom med 
Det är många som skriver om kub och nipt och jag undrar om det finns någon som inte kommer göra testerna? I den region jag bor är tyvärr fosterdiagnostiken stängd på sommaren pga personalbrist så om jag vill göra det måste jag ta mig till en annan region och dessutom hitta en privat mottagning som har avtal med min region för att jag inte ska behöva betala själv. Känns så himla bökigt. Eftersom jag är rätt ung (29 år) och inte har några kromosomavvikelser i släkten så är risken så otroligt liten att något skulle vara avvikande med fostret att jag funderar på att strunta i det. Hade det inte varit sommarstängt i min region hade jag ju gjort det men då mest för att det är något som erbjuds och det är ju alltid trevligt med ett till ultraljud, typ :)
Kan också lägga till att jag var på tidigt ultraljud för en vecka sen och såg ett foster med tickande hjärta och som övade på att röra på sig :)
Hur hade ni tänkt? Och som sagt, är det någon som inte kommer göra kub?
Jag kommer inte göra kub eller nipt. Det är inget som stämmer helt 100 & känner att det bara blir ett stress moment!
Båda är unga och ingen har något i släkten. Vi hade inte gjort abort vad det än visade, hade känts så fel.