• Gojtan

Har ni fått era Pass? Hur lång tid tog det?

Ja här jublade vi när vi fick en tid för pass den 2:a maj efter en mardrömslik tid där vi gett upp hoppet. 

?och då går maskin-f-n sönder i Finland där passen tillverkas!! 

Enligt Polisen, har våra pass inte ens börjat tryckas (säger man så? Tillverkas?) än! Det har gått FYRA veckor nu!

Tanken är att vi ska resa 22 juni. Det är inte utan att man börjar bli nervös?IGEN!!! 

Ni som nyligen fått era pass, hur lång tid tog det?! 

Vi uppdaterar Polisens hemsida dagligen och där står det upp till 5 veckor nu! 

• Svar på tråden Har ni fått era Pass? Hur lång tid tog det?
  • Gojtan
    LaFontaine skrev 2022-06-01 07:41:17 följande:

Om någon står i valet och kvalet mellan pass och nationellt id-kort, kan jag upplysa om att våra id-kort blev klara på tre arbetsdagar. 

Med facit i hand, så skulle vi ha valt det. Nu är det nog för sent. 
  • Alexi
    Sten Berg skrev 2022-05-29 10:46:31 följande:

Fick tid samma dag och hämtade ut det två dagar senare.

Jag ordnade förstås passet förra våren. Obegripligt att folk inte passade på att lösa då när de ändå bara var hemma och sedan vara redo när allting släpptes på igen. Ibland blir man mörkrädd över hur inskränkta och korttänkta folk är.

Barnpassning gäller tre år. Varför skulle vi då förnya dem ett år i förväg? 
  • sextiotalist

Jag fixade mitt pass när det gick ut, förra året. Tänkte att det är lika bra nu, för pandemin är över, så kommer det bli kaos. Påminde sonen och sambon, Sonen gjorde som jag (även om det var ett år kvar), sambon gjorde det inte. Så nu har han tid i oktober eller så.
    Nu har han inga resor framför sig, men jag ska i väg i höst, sonen ska i väg i sommar och han är så nöjd att han fixade passet förra året.

• sacredheart
    sextiotalist skrev 2022-06-01 11:03:17 följande:

Jag fixade mitt pass när det gick ut, förra året. Tänkte att det är lika bra nu, för pandemin är över, så kommer det bli kaos. Påminde sonen och sambon, Sonen gjorde som jag (även om det var ett år kvar), sambon gjorde det inte. Så nu har han tid i oktober eller så.
    Nu har han inga resor framför sig, men jag ska i väg i höst, sonen ska i väg i sommar och han är så nöjd att han fixade passet förra året.

Ärligt
    Vet inte vad du och ni andra som går in i dessa trådar och lägger dessa inlägg vill ha sagt.
    Jaha du har ditt pass och sonen har sitt pass.
    Wohooo, kul för er.
    Men vad bidrar du med i tråden? 
    Frågan gäller de som NYLIGEN ansökt om pass. Förra året är ju knappast inte nyligen.

Jag fixade också mitt pass förra året men jag inte behov att trycka upp det i ansiktet på alla som inte gjorde det och som har panik just nu.
    Det hjälper ju inte dem.
  • LaFontaine
    Gojtan skrev 2022-06-01 10:49:57 följande:
    Med facit i hand, så skulle vi ha valt det. Nu är det nog för sent. 

Det är ju lätt att vara efterklok, men om någon som snart ska göra pass läser detta, kan det kanske vara bra information. 

Jag hoppas att ni får era pass i tid! Ett jädra haveri detta!

• sextiotalist
    sacredheart skrev 2022-06-01 11:30:28 följande:
    Ärligt
    Vet inte vad du och ni andra som går in i dessa trådar och lägger dessa inlägg vill ha sagt.
    Jaha du har ditt pass och sonen har sitt pass.
    Wohooo, kul för er.
    Men vad bidrar du med i tråden? 
    Frågan gäller de som NYLIGEN ansökt om pass. Förra året är ju knappast inte nyligen.

Jag fixade också mitt pass förra året men jag inte behov att trycka upp det i ansiktet på alla som inte gjorde det och som har panik just nu.
    Det hjälper ju inte dem.
    Men du missade det sista, att sambon inte fick tid förrän i oktober. Dessutom är det inte bara jag som svarat som har haft framförhållning
  • Vinnen

Så otroligt tråkigt med alla dessa "smarta" människor som ska gotta sig åt oss andra som nu har passproblem. Jag tycker inte att mer än 6 mån framförhållning ska behövas på barnpass som går ut var 3e år. Gör en snabb sökning så ser ni att det även förra sommaren var strul med passen o långa köer till provisoriska pass även om det inte var som nu. Dessutom har man knappast tänkt på att ut o resa mitt i pandemin då vi faktiskt blev ombedda att inte söka pass i onödan.
    Det är uselt skött på flera håll, många faktorer inverkar men det är faktiskt en medborgerlig rättighet att kunna få ett giltigt pass inom en rimlig tid (läs ett halvår) som myndigheten nu inte kan leva upp till. Så sluta skuldbelägg individen o var glad att du/ni själva inte har det bekymret!

• sacredheart
    sextiotalist skrev 2022-06-01 12:49:40 följande:
    Men du missade det sista, att sambon inte fick tid förrän i oktober. Dessutom är det inte bara jag som svarat som har haft framförhållning
    Därför skrev jag "ni andra", för nä det är inte bara du. Verkligen inte. I denna tråd och alla pass-trådar finns det flera inlägg med människor som skriver att de minsann varit kloka och sökt pass i tid och att detta borde man förstått etc...

Men är ändå nyfiken vad du tänkte att du bidrog med i tråden, där frågan gällde de som nyligen sökt om pass....varken du, sonen eller maken ingår i denna kategori. 
    Alla får ju såklart skriva vad de vill, vi har yttrandefrihet men jag är ändå nyfiken vad man vill uppnå med sitt inlägg när det inte bidrar med någon ny information, mer än möjligtvis får någon att känna sig dum.
     Du får känna dig glad att du varit klok att söka i tid men frågan är väl vad man vinner på att påpeka det för någon annan som sitter "i skiten".

Anledningen att jag kollar dessa trådar är att jag har en svärmor på 78 år som väntar på pass och som förhoppningsvis hinner komma så att hon kan gå på sitt ena barnbarns bröllop i USA i sommar...

Jag önskar er alla som väntar på pass, lycka till. 
  • Gojtan

Någon med pass-tid i slutet av april som fått sina pass?
    Vi med pass-tid 2 maj, hoppas på vår tur SNART! 

• Kvittning

Fick sms idag om att våra pass är klara. Ansökte 27/4. Så var väl typ först I kön när maskinen kom igång.

Svar på tråden Har ni fått era Pass? Hur lång tid tog det?