Inlägg från: sacredheart |Visa alla inlägg
  • sacredheart

Har ni fått era Pass? Hur lång tid tog det?

Sten Berg skrev 2022-05-29 10:46:31 följande:

Fick tid samma dag och hämtade ut det två dagar senare.

Jag ordnade förstås passet förra våren. Obegripligt att folk inte passade på att lösa då när de ändå bara var hemma och sedan vara redo när allting släpptes på igen. Ibland blir man mörkrädd över hur inskränkta och korttänkta folk är.

Ursäkta men vem är inskränkt och korttänkt...

Vårdpersonal, skol/förskolepersonal, hemtjänstpersonal och andra yrkesgrupper jobbade häcken av sig med hög belastning och stor risk för att bli sjuka egen del under hela pandemin.
    När fanns det tid att gå och fixa pass?
    Många andra var dessutom permitterade och hade lite annat att tänka på än att gå och fixa sitt pass.
    En hel del drabbades av långtidscovid eller blev inlagda och har fått kämpa sig tillbaka.

Alla bor inte heller nära en polisstation som ordnar med pass och det är inte enkelt att ta vilken tid som helst, för även om du jobbar hemifrån så kan du inte vara borta hur länge som helst.
    Många hade nog med att få ihop det med att hitta vaccinationstider som passade in i livspusslet.

Jag fixade också mitt pass förra våren men har ändå inga problem med att känna lite förståelse för dem som inte gjorde det.
  • sacredheart
    sextiotalist skrev 2022-06-01 11:03:17 följande:

Jag fixade mitt pass när det gick ut, förra året. Tänkte att det är lika bra nu, för pandemin är över, så kommer det bli kaos. Påminde sonen och sambon, Sonen gjorde som jag (även om det var ett år kvar), sambon gjorde det inte. Så nu har han tid i oktober eller så.
    Nu har han inga resor framför sig, men jag ska i väg i höst, sonen ska i väg i sommar och han är så nöjd att han fixade passet förra året.

Ärligt
    Vet inte vad du och ni andra som går in i dessa trådar och lägger dessa inlägg vill ha sagt.
    Jaha du har ditt pass och sonen har sitt pass.
    Wohooo, kul för er.
    Men vad bidrar du med i tråden? 
    Frågan gäller de som NYLIGEN ansökt om pass. Förra året är ju knappast inte nyligen.

Jag fixade också mitt pass förra året men jag inte behov att trycka upp det i ansiktet på alla som inte gjorde det och som har panik just nu.
    Det hjälper ju inte dem.
  • sacredheart
    sextiotalist skrev 2022-06-01 12:49:40 följande:
    Men du missade det sista, att sambon inte fick tid förrän i oktober. Dessutom är det inte bara jag som svarat som har haft framförhållning
    Därför skrev jag "ni andra", för nä det är inte bara du. Verkligen inte. I denna tråd och alla pass-trådar finns det flera inlägg med människor som skriver att de minsann varit kloka och sökt pass i tid och att detta borde man förstått etc...

Men är ändå nyfiken vad du tänkte att du bidrog med i tråden, där frågan gällde de som nyligen sökt om pass....varken du, sonen eller maken ingår i denna kategori. 
    Alla får ju såklart skriva vad de vill, vi har yttrandefrihet men jag är ändå nyfiken vad man vill uppnå med sitt inlägg när det inte bidrar med någon ny information, mer än möjligtvis får någon att känna sig dum.
     Du får känna dig glad att du varit klok att söka i tid men frågan är väl vad man vinner på att påpeka det för någon annan som sitter "i skiten".

Anledningen att jag kollar dessa trådar är att jag har en svärmor på 78 år som väntar på pass och som förhoppningsvis hinner komma så att hon kan gå på sitt ena barnbarns bröllop i USA i sommar...

Jag önskar er alla som väntar på pass, lycka till. 
Svar på tråden Har ni fått era Pass? Hur lång tid tog det?