Inlägg från: mari123 |Visa alla inlägg
  • mari123

Bo trångt ett tag - hur hade ni gjort?

Självklart ska alla barn ha egna rum! Inte ens för en kort tid ska man kräva att de ska måsta dela. VAR ska det sluta?

• mari123

Man ska i allt "elände" komma ihåg att det gått rätt bra för folk i alla tider FAST de tvingats dela rum. Olyckliga tonåringar som måste dela rum med ett syskon kan ju fråga någon mor/far-förälder hur det var på deras tid.....och om det ändå kanske slutade rätt bra!? Man fixar det och kanske lär sig ngt på vägen?

• mari123
    4BarnÅenCocaCola skrev 2022-05-19 09:09:30 följande:
    Du har ju rätt! Det finns dessutom andra som har det betydligt värre än att behöva leva i ett rum på 8 kvadrat som föräldrarna fixar för att man verkligen ska ha något eget, trots att familjen är trångbodd ett tag  Drömmer.
    Eller hur. Goda föräldrar som jobbar för sitt barns bästa ÄVEN om man inte når hela vägen, eget rum på X antal kvadratmeter,  är ju en nåd att stilla bedja om för varje unge!
  • mari123
    4BarnÅenCocaCola skrev 2022-05-18 22:42:39 följande:
    Näe, det hade inte jag heller om det inte varit tvunget Flört. Det blir till att flytta och leta nytt hus så fort vi sålt huset. Shit, så långt bort!? Jag flyttade hemifrån när jag var 16 men det vill jag inte att mina barn ska göra Drömmer
    Och VAR flyttade du som 16-åring? Till farmor? Du kan ju inte hyra ngt eget.
  • mari123
    4BarnÅenCocaCola skrev 2022-05-19 09:59:36 följande:
    Till min fd kille som då var 20 Obestämd. Så jag hade ju ingen vuxen släkting alls hemma hos mig, det blir förstås inte samma sak som att bo hos farmor. Jag hade dessutom föräldrar med alkoholproblem och var mest glad att ta mig därifrån. Inte fick jag nåt slutbetyg heller för jag skolkade mest. Det fick jag plugga upp för att senare läsa högskola. Ganska stor skillnad från dottern med andra ord.
    Men hade du eget rum hemma hos din fd pojkvän? Han var ju en fd så kanske fick du eget utrymme?
  • mari123
    Anonym (?) skrev 2022-05-19 10:41:33 följande:
    Så ovanligt är det väl inte? En vännina flyttade vid 16, detta för att det var väldigt långt att pendla till gymnasiet. Hon bodde inackorderad. En svåger flyttade också vid 16, då till ett kollektiv.
    Apropå väninnan som flyttade för att slippa pendla så KANSKE mamma och pappa var med på det. Hon flyttade till en snäll moster närmare aktuell gymnasieskola!? "Kollektiv" låter som ngt från 70-talet och jag skulle för egen del inte vilja ha min tonåring i den miljön!  
  • mari123
    Anonym (?) skrev 2022-05-19 12:12:39 följande:
    Nej, hon var inackorderad som jag skrev. Självklart betalade föräldrarna. Det är inget ovanligt upplägg om man bor off - hon är uppväxt på landet.

Svågern flyttade hemifrån på 80-talet. Vet inte hur roade svärföräldrarna var av upplägget men de hade nog bara att gilla läget.
    Nä det är många barn genom historien som måst inackorderas då familjen bott avsides. Samer och Inuiter etc etc. En värld de flesta av oss har lite insikt i. 
Svar på tråden Bo trångt ett tag - hur hade ni gjort?