• Anonym (ooo)

Svårt att vara bonuspappa

Du får nog acceptera att det kommer vara olika. Det blir lätt så. Du ska inte ge upp men du kan heller inte tvinga fram något, och att det ska vara lika som det är för barn i den andra konstellationen är inget du ska tänka på. Inte heller säkert att det stämmer att det är så som du beskriver - hur mycket insyn har du egentligen in i den familjen (alltså dina bonusbarns relation till sin nya bonusmamma?) Ibland kan folk säga "jag älskar dig" utan att mena det (tänker om den bonusmamman är en sån översvallande person som säger det precis som man säger hej/hejdå) 

Du är den du är, du kan inte börja spela spel. Det viktiga är att barnen trivs hos er, att de känner att du vill hänga med dem ibland, men ofta kan det bli så att det fungerar bäst när det är hela bonusfamiljen som gör saker tillsammans, och inte du och bonusbarnen ensamma.
    Jag har nu vuxna barn och lever i bonusfamilj. Jag fick bra kontakt med mina bonusbarn direkt (eller i af med två av dem), medan min nya man nog känner som du runt mina barn. De har absolut inget emot honom men de fick ingen stark connection, Mina barn var redan tonåringar så de var äldre än era barn är. Det är lättare med små barn, är min erfarenhet. 

Det är nog så att din sambo behöver ta en mer aktiv roll i detta, om ni vill att det hela ska utvecklas. Annars får man bara se tiden an, jobba långsamt, alltid vara välkomnande, tala om hur kul det är att de är hos er. Om det finns något gemensamt ni kan göra hemma så kan det vara guld värt. 

Ser ni er familj som "familjen" eller ser ni er familj som "två familjer som har flyttat ihop"? Jag tror att sånt kan påverka känslan i hemmet, om barnen känner att det är en helhet eller två delar. Hos oss har vi alltid varit noga med att prata om "vår familj", att presenter är från oss (och inte tex från mig och min exman), att jag kan skjutsa till en träning istället för bonusbarnens pappa osv. 

Man kan aldrig tvinga barn att tycka om någon, men du kan visa att du gilla dem. Älska behöver man kanske inte säga (eller göra), men vara en bra och vettig extra vuxen som finns där som stöd. 

Svar på tråden Svårt att vara bonuspappa