Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

Kvar efter boende

Varför undrar du? Ni vet ju hur mycket ni lägger på boendet nu och hur mycket ni sparar nu, så om ni ska ha samma inkomster när ni får det nya boendet och vill behålla samma utgiftsnivå för allt annat än boendet så är det väl bara att kolla ifall skillnaden i det ni sparar nu (x kr) och det ni vill kunna spara sedan (10000 kr) motsvarar skillnaden i boendekostnad? Dvs om ni t ex sparar 17000 nu och sedan vill spara 10000 så kan ni ha 7000 högre boendekostnad i nya boendet med samma övriga utgiftsnivå som nu, annars behöver ni öka era inkomster eller minska era utgifter på annat än boendet. 

• Seven Costanza
    Anonym (?) skrev 2022-05-12 14:01:43 följande:
    Vi kan inte minska övriga utgifter så mycket. Förutom rörliga kostnader, därav min fråga. vi har inga onödiga räkningar, däremot har vi levt rätt frikostigt gällande rörliga kostnader 

Jag tror att din siffra 45000 blir lite missvisande för i den summan räknar du ju även in ett sparande på 10000 kr och 2000 som utgift för vab, så era utgifter är ju egentligen 22000 kr plus mat 10000 kr. De 22000 är nog rätt normalt men det finns kanske mån att dra ner lite på sådant som kläder, frisör, café/restaurang/mataffär/systembolaget. Spara mindre och resa mindre om det kniper. I mitt första svar trodde jag att ni skulle köpa ett annat boende men som jag tolkar dig nu så har ni redan ett boende och du är orolig för hur det blir  med anledning av höjda räntor, elpriser, bensinpriser och den allmänna inflationen på t ex mat? Svaret är väl att det i värsta fall blir tillbaka till Flygande Jakob och Hawaiikassler som under nittiotalskrisen eller mer moderna billiga linsgrytor och liknande

• Seven Costanza
    Anonym (?) skrev 2022-05-13 13:03:36 följande:
    45 000 är ju efter boende. inte andra räkningar 
    Ja det förstår jag, men jag bara poängterade detta eftersom vissa som blir provocerade kanske läste slarvigt och trodde att ni hittills gjort av med 45000 utöver boendet dvs de har inte sett att sparande och risk för vabavdrag är inräknat. Det är ju heller inget måste att spara 10000 per månad eller lägga 10000 på mat för två vuxna och två små barn så att formulera det som huruvida man klarar sig är ju som gjort för reaktioner. 
Svar på tråden Kvar efter boende