Snokande granne tilltvingar sig i vårt liv
Grannen som bor i lägenheten mitt emot min pappa trakasserar och utpressar min pappa senaste få år. Hon vill ha nära samband med honom. Han vill inte det men han känner sig utpressad att göra så för han är rädd att om han håller distans från henne att hon kommer att skaffa problem åt honom med styrelsen.
I 2019 han har rest i circka 6 månader och varit bort från lägenheten och någon hade anmält honom anonym att han hade flyttat från Sverige, dessutom han fortfarande bodde i Sverige och kom tillbaka efter resan. Han hade mycket problem för han då måste bevisat att han bodde i Sverige. Han tror det var grannen för han känner ingen annan som skulle göra något sånt.
Han blev rädd för henne så nästa gången han reste bort han gav henne nycklar till lägenheten att kolla posten så att hon ska vara nöjd med att känna sig involverade i hans liv. Jag vet att det var dum men han kände sig utpressad att vara snäll mot henne för annars hon kommer att skaffa mer problem åt honom. De aldrig hade någon jätte nära relation men hennes beteende är som att de är familj och ?tar hand om varandra?. Jag vet att min pappa vill det inte men han är gammal och rädd att säga något.
Jag hade flyttat in med honom under pandemitiden och grannen började trakassera mig också. Hon verkar känna att jag är hennes barn också och när jag försökte hålla distans hon hade reagerat som att jag ?har problem?, ?är barnslig?, etc. (Jag är 34). När min pappa reste bort igen och jag var ensam i lägenheten två månader hon ringde mitt dörr varje vecka. Jag öppnade två gånger men efter det jag bara ignorerade henne för jag lände inte jag var skyldig att ha kontakt med henne. Resultaten var att hon försökte ta sig in i lägenheten och sa att hon trodde jag ?var död? för jag svarade inte. Hon också hade frågat mig några gånger min telefonnummer och jag vill inte ge den. Hennes beteende är som att vi är en familj, men hon är en främling till mig. I början min pappa trodde hon var bara en snäll granne men nu han känns sig hotad och pressad att vara vänner med henne. Hon ringer honom hela tiden. Jag kan inte säga något till henne för hon tror jag är bara barn (jag är 34!!) och tar mig inte på alvar och min pappa är rädd att säga något för han tror hon kommer att göra problem åt honom igen med falska anmälningar.
Jag vet inte vem ska jag kontakta gällande detta för hon kommer att säga att hon bara vill hjälpa oss och har goda intentioner. Men vi vill inte ha hennes hjälp och det är svårt att förklara att hon utpressar oss för att vara vänliga med henne.
Vad kan man göra?