• Anonym (Brottsoffer)

Hem och bil vandaliserad av minderåriga.

Hej, 
    För att fatta mig kort så har jag, och 4 grannar fått våra fordon och hem vandaliserade av tre småkillar (12-15) år gamla. 
    De har kastat handbollstora stenar på våra bilar, ytterdörrar, fasader och fönster, vilket resulterat hos mig, krossad ruta, sprickor i fasad (stenhus), skadad ytterdörr samt en buckla och 40cm repa på min bil. 

En granne jagade rätt på en av de tre killarna. Han vägrade givetvis uppge namn och adress, men tillslut så fick vi hans föräldrars nummer. Det blev en lite uppståndelse när grannen fångade in honom, och en av de som kom ut, följde killen hem och rapporterade till mamman vad som hänt, och lämnade grannens nummer. 

De hade nu ringt och ville "prata om saken". Deras son hade sagt att han inte gjort något. Dock har jag själv och 2 grannar övervakning som tydligt visar vad killen gör. 

Grannen sa att han kommer ta detta vidare, polisanmäla, endera enbart denne kille, och om han berättar vilka vännerna var, så även dem. 
    Vad kommer hända nu? Killen är ju under 15. Jag ett fönster som måste bytas, en dörr som måste lagas och en bil som måste repareras. Jag vill inte betala en krona för detta. 

Polisanmälan är kanske det som jag måste göra. Men hur får jag ersättning för skadorna. Jag personligen bryr mig inte om vännerna anges eller ej, jag vill bara ha mina skador reparerade. Jag vill ju inte att mina försäkringar skall påverkas för dessa ouppfostrade ungar inte vet rätt eller fel.

• Svar på tråden Hem och bil vandaliserad av minderåriga.
  • Egon den stora
    EpicF skrev 2022-05-10 01:01:48 följande:
    Om förövaren blir dömd så är det motpartens försäkringsbolag som betalar. Ts betalar bara självrisken. (Kan säkert gå även om det inte leder till åtal). 

Råkar man ut för ex misshandel och har olycksfallsförsäkring så får man ersättning för sveda och värk och eventuella andra skador. 

Därför är det viktigt att alltid ha försäkringar i ordning. 
    Låter bra i teorin,  i verkligheten är det inte alls så enkelt. 
  • Anonym (F)

Polisanmälan och faktiskt socanmälan också. 

Hade killarna kastat småstenar utan att tänka sig för och råkat ha sönder en sak hade jag kunnat se det som en olycka/pojkstreck. Vandalism och skadegörelse är en annan sak.

Försäkringsbolaget kan i bästa fall hjälpa till att driva skadeståndsanspråk mot föräldrarna/föräldrarnas ansvarsförsäkring, och TS självrisk får föräldrarna också stå för.  

• Anonym (^)
    Anonym (F) skrev 2022-05-10 10:36:54 följande:

Polisanmälan och faktiskt socanmälan också. 

Hade killarna kastat småstenar utan att tänka sig för och råkat ha sönder en sak hade jag kunnat se det som en olycka/pojkstreck. Vandalism och skadegörelse är en annan sak.

Försäkringsbolaget kan i bästa fall hjälpa till att driva skadeståndsanspråk mot föräldrarna/föräldrarnas ansvarsförsäkring, och TS självrisk får föräldrarna också stå för.  

Om gärningsmännen är under 15 så kommer polisen att kontakta soc. när anmälan görs. Så det enda TS behöver göra är att polisanmäla.
  • Anonym (M)
    Anonym (^) skrev 2022-05-10 11:11:11 följande:
    Om gärningsmännen är under 15 så kommer polisen att kontakta soc. när anmälan görs. Så det enda TS behöver göra är att polisanmäla.
    Varför inte under 18? Soc brukar ju lägga sig i ändå tills barnet blir 18 när det gäller barn och föräldrar som kanske behöver hjälp.
  • Anonym (^)
    Anonym (M) skrev 2022-05-10 11:25:55 följande:
    Varför inte under 18? Soc brukar ju lägga sig i ändå tills barnet blir 18 när det gäller barn och föräldrar som kanske behöver hjälp.
    Därför att man blir straffmyndig vid 15, så då är det polisen som utreder.
  • Anonym (M)
    Anonym (^) skrev 2022-05-10 11:52:09 följande:
    Därför att man blir straffmyndig vid 15, så då är det polisen som utreder.
    Det hindrar väl inte att ändå göra en socanmälan
  • Anonym (^)
    Anonym (M) skrev 2022-05-10 12:01:43 följande:
    Det hindrar väl inte att ändå göra en socanmälan
    Det är inte jag som bestämmer om polisen ska göra en socanmälan eller inte. Det enda jag skrev var att en socanmälan alltid görs om gärningsmannen är under 15. De MÅSTE göra en socanmälan då. Sådana är bestämmelserna. Jag vet inte om de är skyldiga att socanmäla om gärningsmannen är mellan 15 och 18.
  • Glinda från Oz
    Egon den stora skrev 2022-05-10 00:54:08 följande:

Det är inte alls säkert att försäkringen täcker eller att det ens är rimligt. Bara självrisken kan bli jättehög. Dom kan ta en självrisk för varje skada om det vill sig illa.  Lägg sedan till åldersavdrag.

Min självrisk är 1500 så det behöver inte bli jättedyrt. Åldersavdrag har jag aldrig hört talas om jag har mycket svårt att tro att det spelar någon roll försäkringen har ju en fast självrisk. 
  • Egon den stora
    Glinda från Oz skrev 2022-05-10 14:22:41 följande:
    Min självrisk är 1500 så det behöver inte bli jättedyrt. Åldersavdrag har jag aldrig hört talas om jag har mycket svårt att tro att det spelar någon roll försäkringen har ju en fast självrisk. 
    Jag vet inte om du menar allvar,  men som när jag fick min två år gamla gräsklippare förstörd så fick jag ju ersättning motsvarande vad en två år gammal klippare skulle kosta minus självrisken.  Sedan att det i verkligheten inte finns några sådana begagnade att köpa utan man måste köpa en ny spelar ju mindre roll.
  • sextiotalist
    Glinda från Oz skrev 2022-05-10 14:22:41 följande:
    Åldersavdrag är etabletarat
Svar på tråden Hem och bil vandaliserad av minderåriga.