• Anonym (Brottsoffer)

Hem och bil vandaliserad av minderåriga.

Hej, 
    För att fatta mig kort så har jag, och 4 grannar fått våra fordon och hem vandaliserade av tre småkillar (12-15) år gamla. 
    De har kastat handbollstora stenar på våra bilar, ytterdörrar, fasader och fönster, vilket resulterat hos mig, krossad ruta, sprickor i fasad (stenhus), skadad ytterdörr samt en buckla och 40cm repa på min bil. 

En granne jagade rätt på en av de tre killarna. Han vägrade givetvis uppge namn och adress, men tillslut så fick vi hans föräldrars nummer. Det blev en lite uppståndelse när grannen fångade in honom, och en av de som kom ut, följde killen hem och rapporterade till mamman vad som hänt, och lämnade grannens nummer. 

De hade nu ringt och ville "prata om saken". Deras son hade sagt att han inte gjort något. Dock har jag själv och 2 grannar övervakning som tydligt visar vad killen gör. 

Grannen sa att han kommer ta detta vidare, polisanmäla, endera enbart denne kille, och om han berättar vilka vännerna var, så även dem. 
    Vad kommer hända nu? Killen är ju under 15. Jag ett fönster som måste bytas, en dörr som måste lagas och en bil som måste repareras. Jag vill inte betala en krona för detta. 

Polisanmälan är kanske det som jag måste göra. Men hur får jag ersättning för skadorna. Jag personligen bryr mig inte om vännerna anges eller ej, jag vill bara ha mina skador reparerade. Jag vill ju inte att mina försäkringar skall påverkas för dessa ouppfostrade ungar inte vet rätt eller fel.

• Svar på tråden Hem och bil vandaliserad av minderåriga.
  • Anonym (lll)

tycker lite synd om de föräldrarna som står för fönstren - låter som om de gör det för att de tycker det är hemskt att ingen gör det. De "knäppa" föräldrarna är ju de som borde få stå för detta men de kommer ju undan på detta vis. 

Om jag var ni skulle jag absolut anmäla. De där barnen (och deras föräldrar) lär sig ju annars att de kommer undan genom att vara passiva och vägra göra rätt för sig. 

• Studentpappa

Givetvis ska ni anmäla, gör ni inte det så lär ni ju inte få någon ersättning för skadorna på bil etc. 

Bara attityden hos idioterna som tyckte det var ett pojkstreck säger ju allt. Anmäler ni så lär ju skadeståndet hamna där det hör hemma, dvs hos föräldrarna till dom som kastade/förstörde. 

Ride it like you stole it
  • EpicF
    Anonym (Brottsoffer) skrev 2022-05-09 13:23:43 följande:

Kan man polisanmäla bara hälften av barnen eller måste man polisanmäla samtliga?

Du polisanmäler vandaliseringen av bil, fönster  dörr etc. Du kak även uppge vilka som är inblandade. Även vilka som deltagit och vilka som varit passiva. Men du ska absolut polisanmäla på studs. Ring 114 114 så tar dem upp en anmälan. Se också till att fota alla skador för försäkringsbolag och evt polisanmälan. Du ska även anmäla till försäkringen, vilket man oftast kan göra på internet. 
  • Glinda från Oz
    Anonym (Brottsoffer) skrev 2022-05-09 13:22:06 följande:

Ringa polisen, det försökte vi, efter 30 minuter i telefonkö hos 112 la vi ner. 

Samtalat med pojkarnas föräldrar. 2 av pojkarna har varit passiva deltagare, och två varit drivande. De två passiva pojkarna har uppvisat att de är ångerfulla, och bett om innerligt ursäkt (de menade verkligen vad de sa). De har även föräldrar som bad om ursäkt å deras barn vägnar. 

Däremot var de två andra föräldrarna till de drivande barnen mindre sympatiska och man inser snabbt vart de fått sitt beteende ifrån. 
    Ena föräldern kallade oss naiva, barnsliga samt hånskrattade åt oss och ansåg att det hela var ett enkelt pojkstreck. 

Vi grannar har pratat ihop oss, vi kommer få ersättning i form av nya fönster av de två föräldrarna som hade passiva deltagare i skadegörelsen. De andra vägrar och säger att vi får ta det med vårt försäkringsbolag och därigenom lösa det. 
    Några av grannarna vill bara släppa det med risk för att barnen kommer hit igen och gör ännu värre saker. Vi andra vill polisanmäla de två drivande pojkarna, mest för den enes pappas minst sagt arroganta och oförskämda sätt.

Undertecknad står och väger hur jag skall göra. 

Vid pågående brott ska man ringa 112. Jag tycker ni ska polisanmäla, det är viktigt att socialen kopplas in i en sådan här situation, barnen är inte straffmyndiga så det är inget som kommer hamna i deras register om det är det vissa av grannarna är oroliga för. Gör de såhär mot er är risken stor att de gör det mot andra därför måste det finnas någon konsekvens. 
  • Glinda från Oz

Såg just att du skrev 112. Är du säker på att ni inte ringde 114 14? De är de som har så långa köer, 112 brukar svara direkt.

• Egon den stora
    Glinda från Oz skrev 2022-05-09 20:57:06 följande:

Såg just att du skrev 112. Är du säker på att ni inte ringde 114 14? De är de som har så långa köer, 112 brukar svara direkt.

Har tyvärr varit med om kö även på 112, men givetvis är det 11414 som gäller när det inte är akut eller pågående brott. 
    Givetvis skall alla brott anmälas. Tyvärr kan man dock inte räkna med att få speciellt mycket hjälp med pengar om inte förövaren eller föräldrarna i detta exempel är välvilligt inställda.
    Utredningen brukar läggas ned så fort som möjligt oavsett om det finns bevis eller inte.  Det är min erfarenhet. 
  • EpicF
    Egon den stora skrev 2022-05-09 22:44:42 följande:
    Har tyvärr varit med om kö även på 112, men givetvis är det 11414 som gäller när det inte är akut eller pågående brott. 
    Givetvis skall alla brott anmälas. Tyvärr kan man dock inte räkna med att få speciellt mycket hjälp med pengar om inte förövaren eller föräldrarna i detta exempel är välvilligt inställda.
    Utredningen brukar läggas ned så fort som möjligt oavsett om det finns bevis eller inte.  Det är min erfarenhet. 
    Det är därför man har försäkringar... 
  • Tom Araya
    Anonym (Brottsoffer) skrev 2022-05-09 13:23:43 följande:

Kan man polisanmäla bara hälften av barnen eller måste man polisanmäla samtliga?

Du behöver inte peka ut specifika personer som skyldiga.
    Det du anmäler är händelsen och så lämnar du alla uppgifter du har, så blir det polisens sak att utreda vilka som är skyldiga till vad.
  • Egon den stora

Det är inte alls säkert att försäkringen täcker eller att det ens är rimligt. Bara självrisken kan bli jättehög. Dom kan ta en självrisk för varje skada om det vill sig illa.  Lägg sedan till åldersavdrag.

• EpicF
    Egon den stora skrev 2022-05-10 00:54:08 följande:

Det är inte alls säkert att försäkringen täcker eller att det ens är rimligt. Bara självrisken kan bli jättehög. Dom kan ta en självrisk för varje skada om det vill sig illa.  Lägg sedan till åldersavdrag.

Om förövaren blir dömd så är det motpartens försäkringsbolag som betalar. Ts betalar bara självrisken. (Kan säkert gå även om det inte leder till åtal). 

Råkar man ut för ex misshandel och har olycksfallsförsäkring så får man ersättning för sveda och värk och eventuella andra skador. 

Därför är det viktigt att alltid ha försäkringar i ordning. 
Svar på tråden Hem och bil vandaliserad av minderåriga.