Bör man säga till om man misstänker att någon fuskar på jobbet?
Du har ett ansvar att anmäla, anser jag.
Jag har själv varit med om liknande och det blev ett jävla liv för att tala klarspråk. Men jag jobbade då inom det offentliga och när det handlar om skattepengar så ska allt gå rätt och riktigt till. Vård, omsorg, skola, kommunalt, region... det ska bara hanteras rätt. Medborgare har rätt att vara trygga med att pengar hanteras rätt.
En annan sak, gällande sjukfrånvaro så pass regelbundet som du beskriver det, är att de som sjukar sig ofta till slut inte får någon karens. De får alltså sjuklön från första dagen. Det går under det som kallas allmänt högriskskydd som säger att en individ bara kan ha 10 karensdagar per rullande 12 mån period.
DESSUTOM så har ansvarig chef en skyldighet att inleda rehabsamtal och fråga personen hur det kommer sig att hen är borta så ofta? Inte ur ett anklagande eller ifrågasättande perspektiv utan det ska ju vara utav omsorg. Har hen en sjukdomsbakgrund som är orsaken? Kan det vara missbruk inblandat. Nu lär det inte vara så i detta fallet om det är ett mönster som individerna själva iscensatt. Men det är inte relevant för sakfrågan, det är ett arbetsgivaransvar.
Sen skulle jag också, som chef, om jag upplevde att individer inte "fixade" att ha beredskap eller jour, helt sonika plocka bort dem från det schemat och lägga det på andra. Bara konstatera att hörrni, ni har väldigt hög frånvaro under er beredskap och det funkar inte i verksamheten så jag har bestämt att from juni månad så gör vi om era scheman så att vi minimerar risken för att behöva ta in övertid. Det kostar. Enligt lag och de flesta avtal har man rätt att ändra scheman på 2v varsel så det är inget som arbetstagare kan sätta sig emot. Det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet.
Prata med facket, kolla om ni har något slags visselblåsarfunktion. Övertid kostar massor och detta verkar gå rakt ner i fickan på folk helt utan anledning.