Bör man säga till om man misstänker att någon fuskar på jobbet?
Jag har ganska precis börjat på mitt första riktiga jobb. Jag jobbar med schemaläggning och kontakt mot kunder och skickar underlag till vår löneadmin.
När jag skulle göra om schemat inför hösten gick jag genom tidigare scheman för att undvika att samma personer får helgjobb på storhelger etc.
Upptäckte då att de rullande scheman för helger och beredskap vi har med jämna mellanrum ju korsar varandra och att 2 personer verkar ha satt i system att sjukanmäla sig på sina helger för att den andre ska få hoppa in på beredskap. Det verkar ha pågått i ca 3 år. Varje gång deras helg och beredskapsscheman infaller samtidigt är den ena sjukskriven och den andre får hoppa in. En vanlig helg ger OB men en berdskapshelg där man får hoppa in ger övertid vilket såklart betalar mycket mer. Jag kan inte se någon annan möjlighet än att detta är planerat. Problemet? Jag är 19 år gammal, ny på företaget och en av personerna inblandad är barn till VDn. Å ena sidan så ska jag ju såklart säga till, det de gör är fel och jag skulle nog råka illa ut om det kom fram senare. Å andra sidan är jag rädd att det ska påverka mig negativt redan nu. Jag är provanställd.