• Anonym (?)

Bör man säga till om man misstänker att någon fuskar på jobbet?

Jag har ganska precis börjat på mitt första riktiga jobb. Jag jobbar med schemaläggning och kontakt mot kunder och skickar underlag till vår löneadmin.
    När jag skulle göra om schemat inför hösten gick jag genom tidigare scheman för att undvika att samma personer får helgjobb på storhelger etc. 
    Upptäckte då att de rullande scheman för helger och beredskap vi har med jämna mellanrum ju korsar varandra och att 2 personer verkar ha satt i system att sjukanmäla sig på sina helger för att den andre ska få hoppa in på beredskap. Det verkar ha pågått i ca 3 år. Varje gång deras helg och beredskapsscheman infaller samtidigt är den ena sjukskriven och den andre får hoppa in. En vanlig helg ger OB men en berdskapshelg där man får hoppa in ger övertid vilket såklart betalar mycket mer. Jag kan inte se någon annan möjlighet än att detta är planerat. Problemet? Jag är 19 år gammal, ny på företaget och en av personerna inblandad är barn till VDn. Å ena sidan så ska jag ju såklart säga till, det de gör är fel och jag skulle nog råka illa ut om det kom fram senare. Å andra sidan är jag rädd att det ska påverka mig negativt redan nu. Jag är provanställd.

• Svar på tråden Bör man säga till om man misstänker att någon fuskar på jobbet?
  • Anonym (nn)

Jag skulle inte göra något, vem bryr sig. 

• Anotherone

Du har ett ansvar att anmäla, anser jag.
    Jag har själv varit med om liknande och det blev ett jävla liv för att tala klarspråk. Men jag jobbade då inom det offentliga och när det handlar om skattepengar så ska allt gå rätt och riktigt till. Vård, omsorg, skola, kommunalt, region... det ska bara hanteras rätt. Medborgare har rätt att vara trygga med att pengar hanteras rätt.

En annan sak, gällande sjukfrånvaro så pass regelbundet som du beskriver det, är att de som sjukar sig ofta till slut inte får någon karens. De får alltså sjuklön från första dagen. Det går under det som kallas allmänt högriskskydd som säger att en individ bara kan ha 10 karensdagar per rullande 12 mån period.
    DESSUTOM så har ansvarig chef en skyldighet att inleda rehabsamtal och fråga personen hur det kommer sig att hen är borta så ofta? Inte ur ett anklagande eller ifrågasättande perspektiv utan det ska ju vara utav omsorg. Har hen en sjukdomsbakgrund som är orsaken? Kan det vara missbruk inblandat. Nu lär det inte vara så i detta fallet om det är ett mönster som individerna själva iscensatt. Men det är inte relevant för sakfrågan, det är ett arbetsgivaransvar.

Sen skulle jag också, som chef, om jag upplevde att individer inte "fixade" att ha beredskap eller jour, helt sonika plocka bort dem från det schemat och lägga det på andra. Bara konstatera att hörrni, ni har väldigt hög frånvaro under er beredskap och det funkar inte i verksamheten så jag har bestämt att from juni månad så gör vi om era scheman så att vi minimerar risken för att behöva ta in övertid. Det kostar. Enligt lag och de flesta avtal har man rätt att ändra scheman på 2v varsel så det är inget som arbetstagare kan sätta sig emot. Det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet.

Prata med facket, kolla om ni har något slags visselblåsarfunktion. Övertid kostar massor och detta verkar gå rakt ner i fickan på folk helt utan anledning.

• Anonym (?)
    Anonym (nn) skrev 2022-05-04 09:00:49 följande:

Jag skulle inte göra något, vem bryr sig. 

Utan att veta vad de har i lön så skulle jag gissa att det handlar om OB på ca 2000 kr+beredskapsersättning på ca 1000 kr=kostnad 3000 kr för en helg att jämföra med sjuklön om 3000 kr+övertid om 8000 kr+beredskapsersättning om 800 kr= kostnad för en helg 11 8000 kr.
    Jag har hittat ca 30 tillfällen där de verkar ha gjort detta. 90 000 kr eller ca 350 000 kr är en ganska rejäl skillnad i kostnad för företaget.
  • Anonym (?)
    Anotherone skrev 2022-05-04 09:15:56 följande:

Du har ett ansvar att anmäla, anser jag.
    Jag har själv varit med om liknande och det blev ett jävla liv för att tala klarspråk. Men jag jobbade då inom det offentliga och när det handlar om skattepengar så ska allt gå rätt och riktigt till. Vård, omsorg, skola, kommunalt, region... det ska bara hanteras rätt. Medborgare har rätt att vara trygga med att pengar hanteras rätt.

En annan sak, gällande sjukfrånvaro så pass regelbundet som du beskriver det, är att de som sjukar sig ofta till slut inte får någon karens. De får alltså sjuklön från första dagen. Det går under det som kallas allmänt högriskskydd som säger att en individ bara kan ha 10 karensdagar per rullande 12 mån period.
    DESSUTOM så har ansvarig chef en skyldighet att inleda rehabsamtal och fråga personen hur det kommer sig att hen är borta så ofta? Inte ur ett anklagande eller ifrågasättande perspektiv utan det ska ju vara utav omsorg. Har hen en sjukdomsbakgrund som är orsaken? Kan det vara missbruk inblandat. Nu lär det inte vara så i detta fallet om det är ett mönster som individerna själva iscensatt. Men det är inte relevant för sakfrågan, det är ett arbetsgivaransvar.

Sen skulle jag också, som chef, om jag upplevde att individer inte "fixade" att ha beredskap eller jour, helt sonika plocka bort dem från det schemat och lägga det på andra. Bara konstatera att hörrni, ni har väldigt hög frånvaro under er beredskap och det funkar inte i verksamheten så jag har bestämt att from juni månad så gör vi om era scheman så att vi minimerar risken för att behöva ta in övertid. Det kostar. Enligt lag och de flesta avtal har man rätt att ändra scheman på 2v varsel så det är inget som arbetstagare kan sätta sig emot. Det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet.

Prata med facket, kolla om ni har något slags visselblåsarfunktion. Övertid kostar massor och detta verkar gå rakt ner i fickan på folk helt utan anledning.

Tack för bra info. Jag är inte jättebra på sånt där. 
    Ja, kanske facket kan ge lite råd. 
  • Anotherone
    Anonym (?) skrev 2022-05-04 09:22:34 följande:
    Tack för bra info. Jag är inte jättebra på sånt där. 
    Ja, kanske facket kan ge lite råd. 
    Då tycker jag att du ska leta upp allt stöd du kan hitta. HR, facket mfl.
    Med facket här menar jag det fackförbund som du är ansluten till.
    Om företaget drar igång förändringar i scheman och rutiner så kan du lita på att det fackförbund som de här medarbetarna tillhör (inte säkert att det är samma som ditt) kommer att verka för deras bästa. Att ta bort dem från ett beredskapsschema skulle kunna ses som att man minskar deras lön. Vilket man indirekt skulle göra även om de inte sjukade sig, då beredskap ger vissa tillägg. Men bortsett från det, om det inte finns inskrivet i avtal eller policy att medarbetare SKA ha beredskap eller har rätt till visst antal beredskapstimmar så är det bara en möjlighet. Att schemalägga beredskap. Inte en rättighet för varje individ att få beredskap och ha den lönen/det tillägget.

Det viktigaste är att du bygger upp din kompetens kring vad som arbetsrättsligt påverkar schemaläggning. Det är inte bara "att lägga schema". Och jag kan verkligen råda dig att bygga dina kunskaper och din kompetens helt förutsättningslöst, inte nödvändigtvis ta till dig av rent rutinmässig hantering eller "så gör vi här". För du vill inte bli del av det om det visar sig att man inte följer lagar och regler. Du måste leta stöd i lagar och avtal för allt som du tar för sanning och även använda det i argumentation mot sånt som du hör. Det är jobbigt att vara sån ibland men jag personligen har väldigt svårt att bara se förbi den här typen av systematiskt och felaktigt utnyttjande av systemen. 
  • Drottningen1970

Vad smart du är som hittade detta så snabbt fast du är ung och ny.

Självklart ska du ta det vidare, men rent strategiskt just eftersom du är ung och ny och fuskarna antagligen är gamla i gården i jämförelse så kan det vara smart att avvakta en aning. Se till att folk får lära känna dig och få förtroende för dig och få chans att du samlar mer bevis.

• Anonym (.)

Det du rent praktiskt kan göra direkt, utan att riskera att råka illa ut är att se till att inte schemalägga dem på samma helg.

• Drottningen1970
    Anonym (.) skrev 2022-05-04 10:14:50 följande:

Det du rent praktiskt kan göra direkt, utan att riskera att råka illa ut är att se till att inte schemalägga dem på samma helg.

Är det inte det som hon borde göra? Då kan de ju inte hoppa in för varandra.
  • Anotherone
    Drottningen1970 skrev 2022-05-04 10:16:55 följande:
    Exakt
  • Anonym (.)
    Drottningen1970 skrev 2022-05-04 10:16:55 följande:
    Ja, precis. Inte schemalägga dem samma helg.
Svar på tråden Bör man säga till om man misstänker att någon fuskar på jobbet?