amazonia skrev 2022-04-28 22:28:37 följande:
Tack för infon
Antar att det påminner mycket om bjj i känslan att åka på en låsning. Att få ont ingår väl också i kampsporter så man får ju bita ihop.
Vi pratade annars lite om aikido på träningen i kväll. Jag tränade med tonärstjejen som jag nämnt tidigare och hon visade mig några tips och tricks och hon hade tränat lite aikido och en ovanligare kampsport hapkido(tror jag den kallas) och rekommenderade mig att prova på båda. Hon visade hur man använder olika tryckpunkter och ovanliga lås i hapkido eller om det var aikido och de är väldigt effektiva vill jag lova. Ska fråga nästa gång vilken av stilarna det var.
Jag vet inte om jag uppfattar dig rätt, men på dig låter det lite som om du är delvis ute efter att lära dig lite coola tekniker och vinna. Med en sådan inställning bör du, för din egen skull, inte söka dig till en klubb där man lägger vikt vid det traditionella japanska. Det beror visserligen väldigt mycket på klubbens sensei exakt hur hårt man håller på etikett och tradition, men Budo är mer än stridskonst, det är inställning och attityd och handlande också. En hel del av det har gått förlorat i överföringen till Västerländsk kultur (och det är såklart oundvikligt att man för med sig sin egen bakgrund i träning och undervisning), men en del klubbar i alla fall strävar efter det traditionella ursprunget.
Jag säger inte att det skulle vara fel att träna för att man tycker det är lite coolt, men jag, som tillhör en mycket strikt traditionell klubb, talar av erfarenhet när jag säger att de som kommer till oss och provar på och som mest tycker kampsport är coolt, de som inte gillar att "förlora", och/eller de som inte gillar alla bugningar och den strikta hierarkin, de blir inte långvariga om de inte ändrar sin inställning och sina förväntningar. Inte för att de blir ivägkörda på något sätt. utan för att träningen helt enkelt inte passar dem. Kort sagt, sök dig till en sport/klubb som passar din inställning, för din egen skull.
Ett annat tips i all välmening är att träna en kampsport i taget. Ta dig tiden att komma förbi nybörjarstadiet innan du provar/börjar på en annan sport. Det är absolut inget fel att träna flera olika kampsporter, men det försvårar och försenar inlärningen om man är nybörjare på flera parallellt.
Vad du än bestämmer dig för, så lycka till! Kanske ses vi på någon matta i framtiden.