• amazonia

Lång, vilken kampsport?

Jag är en ung tjej har länge funderat på att börja med någon kampsport . Frågan var dock vilken som skulle passa mig. det är viktigt att jag trivs och att jag utvecklas för jag skulle verkligen behöva komma i form.

Grejen att att jag är väldigt lång 195 cm och ganska stor
    dock skulle jag behöva bli snabbare och smidigare.

Efter många funderingar och tips från vänner valde jag att prova en form av jiu jitsu(bjj) mycket på grund av att snabbhet och smidighet premieras och har gått i det  några månader och tycker egentligen att det är kul.

Problemet och det lustiga är är att jag inte har någon som helst chans att vinna mot någon av de andra som tränar. Det finns kvinnor där som inte ens är halva min storlek som lätt vinner över mig.

Finns det någon kampsport som passar mig bättre som jag skulle jag byta till  som premierar storlek lite mer.
    Eller finns förutsättning för att en med min storlek kan utvecklas i bjj.

• Svar på tråden Lång, vilken kampsport?
  • amazonia

Nä mitt mål med träningen är att förbättra konditionen och bli smidigare helt enkelt och ha kul och det har jag oftast även om det kanske inte lät så.

Enda nackdelen är att det tär på självförtroendet att de andra alltid vinner men som sägs så dröjer det år innan man blir duktig nog att utnyttja sina styrkor

Det är möjligt att en stående kampsport hade passat mig bättre om jag nu hade som mål att kunna vinna och kanske tävla men samtidigt tror jag kampsporter som innehåller olika grepp låsningar är nyttigare för mig i att utveckla smidighet och rörlighet samtidigt som jag tror det blir ännu roligare när jag lär mig bättre.

Så även om jag nog inte vill byta kampsport i dagsläget så har jag tittat lite på två andra  kampsporter judo och aikido  ex inom Aikido tror jag inte det är några ben/fotlås(kan ha fel) så kanske skulle jag vara svårare att besegra där.

• Embla twopointoh
    amazonia skrev 2022-04-27 10:54:17 följande:

Nä mitt mål med träningen är att förbättra konditionen och bli smidigare helt enkelt och ha kul och det har jag oftast även om det kanske inte lät så.

Enda nackdelen är att det tär på självförtroendet att de andra alltid vinner men som sägs så dröjer det år innan man blir duktig nog att utnyttja sina styrkor

Det är möjligt att en stående kampsport hade passat mig bättre om jag nu hade som mål att kunna vinna och kanske tävla men samtidigt tror jag kampsporter som innehåller olika grepp låsningar är nyttigare för mig i att utveckla smidighet och rörlighet samtidigt som jag tror det blir ännu roligare när jag lär mig bättre.

Så även om jag nog inte vill byta kampsport i dagsläget så har jag tittat lite på två andra  kampsporter judo och aikido  ex inom Aikido tror jag inte det är några ben/fotlås(kan ha fel) så kanske skulle jag vara svårare att besegra där.

Då kanske det är viktigare för dig att du hittar rätt klubb med rätt folk än exakt typ av kampsport, om du är ute efter även det sociala? Du kommer ju att träna kondition och smidighet (även om det skiljer sig lite mellan olika kampsporter exakt hur vig man måste vara) oavsett.

Judo är ju typ brottning, och aikido riktar in sig på låsningar (dock ej ben eller fot) och de traditionella grenarna av aikido har dessutom vapenträning. Där, med vapen, skulle du definitivt ha en fördel av din längd och räckvidd. Jujutsu är väl också ett alternativ. Kolla på Svenska Budo och Kampsportsförbundets hemsida för att hitta klubbar i närheten av dig.

Du kanske skulle satsa på aikido, eftersom det inte finns några tävlingar där, och det är förresten inte i linje med den traditionella Budon att man tävlar mot varandra heller på det sättet? Då slipper du att konstant känna den typen av konkurrens mot dina medtränande. 

En av anledningarna till att jag tränar kampsport är bland annat den självkännedom som den ger, och det inkluderar det här med självförtroende och självdisciplin. Man får helt enkelt ordentligt med övning i att misslyckas, i att någon annan hela tiden "vinner" över en. För mig är själva kamp- eller självförsvarsbiten sekundär, det handlar om mental styrka och uthållighet.

"The difference between a master and a beginner is that the master have failed more times than the beginner even have tried."
  • amazonia

Tack för bra feedback

Jag trivs ju med gruppen jag tränar med nu rent socialt så jag fortsätter nog tillsvidare. 

Aikido låter ju riktigt intressant, allt det du skrev. Kanske skulle försöka upp och testa. Det verkar också vara en mjukare kampsport och har inte lika smärtsamma låsningar eller hur jag nu ska uttrycka det. Jag kanske är fördomsfull då jag aldrig testat visst följer man mer med i ex kasten i aikido? och inte att man ska få motståndaren att ge upp? Nu förutom att jag förlorar så gör många av låsen väldigt ont även om de är försiktiga.

• Anonym (kanliteaikido)
    amazonia skrev 2022-04-27 15:25:54 följande:

Tack för bra feedback

Jag trivs ju med gruppen jag tränar med nu rent socialt så jag fortsätter nog tillsvidare. 

Aikido låter ju riktigt intressant, allt det du skrev. Kanske skulle försöka upp och testa. Det verkar också vara en mjukare kampsport och har inte lika smärtsamma låsningar eller hur jag nu ska uttrycka det. Jag kanske är fördomsfull då jag aldrig testat visst följer man mer med i ex kasten i aikido? och inte att man ska få motståndaren att ge upp? Nu förutom att jag förlorar så gör många av låsen väldigt ont även om de är försiktiga.

Aikido är i allra högsta grad en fråga om samspel. I traditionell aikido finns över huvud taget inga tävlingar, till exempel.
  • amazonia
    Anonym (kanliteaikido) skrev 2022-04-27 15:51:33 följande:
    Aikido är i allra högsta grad en fråga om samspel. I traditionell aikido finns över huvud taget inga tävlingar, till exempel.
    Skulle du säga att aikido också är mer skonsam för kroppen då bjj speciellt för mig som  ofta hamnar på lås som gör väldigt ont.
  • Anonym (kanliteaikido)
    amazonia skrev 2022-04-27 16:52:36 följande:
    Skulle du säga att aikido också är mer skonsam för kroppen då bjj speciellt för mig som  ofta hamnar på lås som gör väldigt ont.
    Jag skulle tro det, men jag har aldrig kört BJJ så jag är inte alls säker.
  • Embla twopointoh
    amazonia skrev 2022-04-27 15:25:54 följande:

Tack för bra feedback

Aikido gör ont. Riktigt ont. Det är brytningar mot leder, liksom, och även försiktiga sådana gör rejält ont om den som gör brytningen vet vad han eller hon håller på med. Ibland gör till och med själva greppet, innan brytningen, ont. Budo är trots allt en stridskonst även om många kampsporter fokuserar mer på andra bitar numera, och smärta är ett av de sätt man kan kontrollera motståndaren på. Men samtidigt så slutar ju partnern att bryta när den andre klappar, så smärtan blir aldrig övermäktig och tekniken slutar innan leden blir skadad.

Anledningen till att man följer med i kasten är för att minska risken för skador, man minskar påfrestningen på leden genom att ta ett fall. Det är också därför det inte finns tävlingar i aikido, för att risken för skador är alltför stor i tävling. Det ser kanske mjukt och följsamt ut, men det är för att det är oerhört viktigt med samspel mellan de två tränande, att de bägge, oavsett om det är den som gör tekniken eller den som får tekniken gjord på sig, är lyhörda och följsamma.
  • amazonia

Tack för infon

Antar att det påminner mycket om bjj i känslan att åka på en låsning. Att få ont ingår väl också i kampsporter så man får ju bita ihop.

Vi pratade annars lite om aikido på träningen i kväll. Jag tränade med tonärstjejen som jag nämnt tidigare och hon visade mig några tips och tricks och hon hade tränat lite aikido och en ovanligare kampsport hapkido(tror jag den kallas) och rekommenderade mig att prova på båda. Hon visade hur man använder olika tryckpunkter och ovanliga lås i hapkido eller om det var aikido och de är väldigt effektiva vill jag lova. Ska fråga nästa gång vilken av stilarna det var.

• Embla twopointoh
    amazonia skrev 2022-04-28 22:28:37 följande:

Tack för infon

Antar att det påminner mycket om bjj i känslan att åka på en låsning. Att få ont ingår väl också i kampsporter så man får ju bita ihop.

Vi pratade annars lite om aikido på träningen i kväll. Jag tränade med tonärstjejen som jag nämnt tidigare och hon visade mig några tips och tricks och hon hade tränat lite aikido och en ovanligare kampsport hapkido(tror jag den kallas) och rekommenderade mig att prova på båda. Hon visade hur man använder olika tryckpunkter och ovanliga lås i hapkido eller om det var aikido och de är väldigt effektiva vill jag lova. Ska fråga nästa gång vilken av stilarna det var.

Jag vet inte om jag uppfattar dig rätt, men på dig låter det lite som om du är delvis ute efter att lära dig lite coola tekniker och vinna. Med en sådan inställning bör du, för din egen skull, inte söka dig till en klubb där man lägger vikt vid det traditionella japanska. Det beror visserligen väldigt mycket på klubbens sensei exakt hur hårt man håller på etikett och tradition, men Budo är mer än stridskonst, det är inställning och attityd och handlande också. En hel del av det har gått förlorat i överföringen till Västerländsk kultur (och det är såklart oundvikligt att man för med sig sin egen bakgrund i träning och undervisning), men en del klubbar i alla fall strävar efter det traditionella ursprunget.

Jag säger inte att det skulle vara fel att träna för att man tycker det är lite coolt, men jag, som tillhör en mycket strikt traditionell klubb, talar av erfarenhet när jag säger att de som kommer till oss och provar på och som mest tycker kampsport är coolt, de som inte gillar att "förlora", och/eller de som inte gillar alla bugningar och den strikta hierarkin, de blir inte långvariga om de inte ändrar sin inställning och sina förväntningar. Inte för att de blir ivägkörda på något sätt. utan för att träningen helt enkelt inte passar dem. Kort sagt, sök dig till en sport/klubb som passar din inställning, för din egen skull.

Ett annat tips i all välmening är att träna en kampsport i taget. Ta dig tiden att komma förbi nybörjarstadiet innan du provar/börjar på en annan sport. Det är absolut inget fel att träna flera olika kampsporter, men det försvårar och försenar inlärningen om man är nybörjare på flera parallellt.

Vad du än bestämmer dig för, så lycka till! Kanske ses vi på någon matta i framtiden.
  • amazonia
    Embla twopointoh skrev 2022-04-28 23:03:39 följande:
    Jag vet inte om jag uppfattar dig rätt, men på dig låter det lite som om du är delvis ute efter att lära dig lite coola tekniker och vinna. Med en sådan inställning bör du, för din egen skull, inte söka dig till en klubb där man lägger vikt vid det traditionella japanska. Det beror visserligen väldigt mycket på klubbens sensei exakt hur hårt man håller på etikett och tradition, men Budo är mer än stridskonst, det är inställning och attityd och handlande också. En hel del av det har gått förlorat i överföringen till Västerländsk kultur (och det är såklart oundvikligt att man för med sig sin egen bakgrund i träning och undervisning), men en del klubbar i alla fall strävar efter det traditionella ursprunget.

Jag säger inte att det skulle vara fel att träna för att man tycker det är lite coolt, men jag, som tillhör en mycket strikt traditionell klubb, talar av erfarenhet när jag säger att de som kommer till oss och provar på och som mest tycker kampsport är coolt, de som inte gillar att "förlora", och/eller de som inte gillar alla bugningar och den strikta hierarkin, de blir inte långvariga om de inte ändrar sin inställning och sina förväntningar. Inte för att de blir ivägkörda på något sätt. utan för att träningen helt enkelt inte passar dem. Kort sagt, sök dig till en sport/klubb som passar din inställning, för din egen skull.

Ett annat tips i all välmening är att träna en kampsport i taget. Ta dig tiden att komma förbi nybörjarstadiet innan du provar/börjar på en annan sport. Det är absolut inget fel att träna flera olika kampsporter, men det försvårar och försenar inlärningen om man är nybörjare på flera parallellt.

Vad du än bestämmer dig för, så lycka till! Kanske ses vi på någon matta i framtiden.

Det är nog sant att jag inte är så insatt i det traditionella japanska. Men jag gillar den där respekten som Mr Myagi har i Karate kid filmerna även on det kanske inte är det bästa exemplet. Och stället jag tränar tycker jag har en bra balans mellan det du skrev.

Målet från början var helt enkelt att få bättre kondition och form då det har varit dåligt med det under barn och tonårstiden. Sen har man ju sett en och annan kampsportsfilm så ett intresse för kampsport och att pröva på det har länge funnits utan att jag .kommit mig för det. Även vänner har pushat mig att börja. 
    Jag har nog en liten tävlingsmänniska inom mig att man vill ju vinna. Sen har jag haft lite komplex för min längd/storlek men tänkt att jag ändå har en styrkefördel av det i att jag kan hålla emot grepp.  

Men jag har istället upplevt det som en stor nackdel då flesta var så mycket snabbare och smidigare. jag får givetvis tips från de andra på klubben men var även nyfiken på vad andra kampsportsintresserade utanför stället där jag bor ex på olika webforum har för erfarenheter av liknande. Och efter att ha läst här har jag fått många värdefulla tips hur jag kan tänka och vilka jag kan träna mot. Jag ska även försöka ändra mitt sätt att tänka. Ex istället för att se det som något dåligt med att förlora, ska jag se det som något jag lär mig av. Det är ju en mycket rolig träningsform och jag inser att jag växer in i det med tiden om jag fortsätter träna.

Jag ska nog hålla mig till bjj och utvecklas inom det tillsvidare på klubben. Tjejen jag har nämnt tidigare har dock hållit på med olika kampsporter även om hon nu verkar fokusera på bjj. Hon kommer från ett annat länd och har där tränat olika kampsporter bla aikido och hapkido och även något annat som fokuserar på tryckpunkter och olika små ledbrytningar som hon  ibland har visat på mig. 

Tack för tipsen om aikidon och insikt om filosofier kring kampsporter och hur man kan tänka och lycka till du med.

Svar på tråden Lång, vilken kampsport?