Lång, vilken kampsport?
Jag är en ung tjej har länge funderat på att börja med någon kampsport . Frågan var dock vilken som skulle passa mig. det är viktigt att jag trivs och att jag utvecklas för jag skulle verkligen behöva komma i form.
Grejen att att jag är väldigt lång 195 cm och ganska stor
dock skulle jag behöva bli snabbare och smidigare.
Efter många funderingar och tips från vänner valde jag att prova en form av jiu jitsu(bjj) mycket på grund av att snabbhet och smidighet premieras och har gått i det några månader och tycker egentligen att det är kul.
Problemet och det lustiga är är att jag inte har någon som helst chans att vinna mot någon av de andra som tränar. Det finns kvinnor där som inte ens är halva min storlek som lätt vinner över mig.
Finns det någon kampsport som passar mig bättre som jag skulle jag byta till som premierar storlek lite mer.
Eller finns förutsättning för att en med min storlek kan utvecklas i bjj.
Nu tränar jag en annan kampsport, men det händer att stora, starka killar/män kommer till oss och provar på, och har svårt att hantera att jag som liten och nätt faktiskt klarar av att både hålla i dem och kasta dem. Jag har tränat i många år och vet hur jag utnyttjar mina styrkor och hur jag undviker att hamna i ett läge där jag är svag, och hur man bäst hanterar olika typer av motståndare (längre, tyngre, stela, överrörliga osv).
Kort sagt, du kommer inte att passa bättre i någon annan kampsport. Det du behöver är mer erfarenhet, och för att få det måste du träna.