Anonym (Lära sig använda storleken.) skrev 2022-04-26 12:06:10 följande:
Det handlar om att lära sig använda storleken. Testa att rulla med en man (då kommer du våga ta i mer för du håller garanterat igen mot mindre tjejer) som är mindre men starkare än dig. Kanske nåt litet kortväxt kompakt muskelpaket på runt 75kg. Detta kommer tvinga dig att lära dig använda både din vikt din längd.
Tack för tipset tycket faktiskt det är lite lättare att träna mot lite större motståndare även om de är starkare så går det inte lika fort och jag hinner med bättre.
Det finns en tjej och två killar till som är ca 180-190 cm som brukar vara riktiga genomkörare att träna mot där jag kan hålla jämnt ett tag och där brukar jag bli riktigt trött vilket är bra för konditionen. Då jag är över 195 cm och närmare 110 kg
så känner jag mig stark dock långsammare.
Embla twopointoh skrev 2022-04-26 12:32:20 följande:
Om du är nybörjare är det inte alls konstigt att kvinnor som har tränat längre än dig vinner över dig. En av poängerna med kampsport är liksom att teknik är viktigare än storlek och styrka (dock är det senare inte oviktigt). Sedan, när du blivit mer erfaren, kommer du att lära dig att använda din storlek till din fördel.
Nu tränar jag en annan kampsport, men det händer att stora, starka killar/män kommer till oss och provar på, och har svårt att hantera att jag som liten och nätt faktiskt klarar av att både hålla i dem och kasta dem. Jag har tränat i många år och vet hur jag utnyttjar mina styrkor och hur jag undviker att hamna i ett läge där jag är svag, och hur man bäst hanterar olika typer av motståndare (längre, tyngre, stela, överrörliga osv).
Kort sagt, du kommer inte att passa bättre i någon annan kampsport. Det du behöver är mer erfarenhet, och för att få det måste du träna.
Du har nog rätt i att jag inte ska ge upp även om det ofta går trögt just nu.
Som jag skrev ovan så finns det några som inte har tränat så mycket mer än mig och mot dem känner jag att jag hinner med och kan utvecklas.
Det som är jobbigt och gjort att jag funderat på att sluta eller söka andra kampsporter är att många har tränat länge, samtidigt som dom är små och mycket snabbare än mig. Sen kan de många grepp som jag inte lärt mig.
Det kanske bara är jag men jag tycket det är genant och pinsamt att förlora mot personer som är så mycket mindre än mig.
Om jag nu ska ge ett exempel så finns det en tonårstjej som har hållit på med flera kampsporter sen hon var litet barn tror jag. Hon ser ut som ett pyttelitet barn jämfört med mig.
När jag möter henne så är hon blixtsnabb och väldigt skicklig hon hinner på något sätt hela tiden byta position innan jag inner följa efter. Hon kan många grepp som jag inte har något svar mot, oftast hänger runt mitt ben och bryter min fot vilket gör så ont att jag hela tiden måste ge upp. Vid ett tillfälle tryckte hon till med ett finger på foten på någon tryckpunkt som gjorde att jag skrek högt.
Målet med träningen förutom kondition är att utvecklas och känna att jag har en chans att kunna utmana de flesta på klubben.
Vad är bäst ska jag undvika att träna mot de bästa och söka mig till de som inte har tränat lika mycket eller ska jag utmana mig mig själv mot de som är bäst som den där tonårstjejen.
Är det nån som har något tips när jag möter henne gärna något tips om jag hamnar i ett fotlås som jag tror det heter?