fultextad användarhandbok skrev 2024-02-25 18:10:17 följande:
Så där kan man visst säga, det är helt vanligt här! Favorituttryck är väl sådana jag använder i min svenska här hemma, universaluttryck av diverse slag, som kiva till exempel, eller laidasta laitaan som betyder allt möjligt, brett sortiment eller från kant till kant och flera andra uttryck. Annars är merellä, på havet, ett trevligt ord, liksom sudenkorento som betyder slända eller trollslända egentligen. Ordet har två delar, varav den första delen suden, är genitivformen av susi som betyder varg och korento som väl åsyftar på formen. Man har väl historiskt förknippat det med att den bringade otur med sig och att den åt av ax med mera, så har väl den förknippats med varg på de vägarna. Men jag tycker de är vackra, och associationerna finns ju just ingen annanstans än i oss.
Den har jag inte läst, kanske att jag har missat något där? Det här med att spana in getter är bara accepterat om man gör det för att man är getskådare istället för fågelskådare eller så, annars är det verkligen riktigt bisarrt ja! Däremot slutade väl den där boken Vi på ett lite tvetydigt sätt, där den fiktiva fortsättningen lämnades lite öppen.
Haha ja visst! Man kan passa på att trycka lite på magarna och fråga om de är mätta och maten smakade bra, lite så där i föregående.
På så vis! Då hade jag förstått det rätt 😊 Jag tycker också om kiva, det känns användarvänligt och som ett ord som inte krånglar till det i onödan. Merellä, på havet, kan nog bli en favorit här också 🌊 Jag försökte måla när havet möter land, men det blev något helt annat. Detta något står nu i skamvrån ute på balkongen. Kanske kan väder och vind få ordning på tavlan åt mig? Intressant och lite oväntat hur ordet sudenkorento blev till. Jag tycker också om trollsländor (så länge de håller sig på lagom avstånd och inte landar på en) och nu kommer jag förknippa dem med vargar 🐺
Ja, det här var tyvärr ingen getskådare 👀 En man spanade in en kvinna och pratade om hennes lätta steg och tilltalande gestalt. Bredvid stod en annan man och höll med, men trodde att det var geten som avsågs. Geten och kvinnan beskrivs som om de är väldigt lika varandra, nästan som systrar. Ja, slutet i Vi var väldigt mörkt, men ändå lite öppet.