FredrikLiksom skrev 2024-01-13 17:24:45 följande:
Ja det är nog ett personlighetsdrag, vilket tillsammans med mitt andra personlighetsdrag att göra Karriär på arbetsuppgifter som är långt utanför min komfortzon är kortsiktigt förödande. Men jag blir bättre och bättre på det där faktiskt.
Jag har jobbat (medvetet) i 10 år på att lära mig hantera stress och förmågan är betydligt högre nu men också stressen och ansvaret.
Men jag är inte så orolig för egen del. Faktum är att jag söker detta elände lite. Jag mår lite bra av lidande. Det är väl ett självskadebeteende kanske men jag tror det mestadels kommer med positiva effekter.
Så det här är inget rop på hjälp eller sökande efter sympati. Att skriva här i tråden är terapi liksom. Det gör att jag inte behöver gnälla om det i min vardag. Jag biter ihop och lär Mig hela tiden att stänga av störningar.
Mitt nuvarande jobb är det mest påfrestande jag haft och För 5 år sedan (när jag fick ett erbjudande om liknande första gången) sa jag absolut nej. Nu var timingen Perfekt och det är rent ut sagt ett helvete. Men det blir lite bättre hela tiden och jag är övertygad om att jag ska ta mig igenom det och att det till slut blir en vardag av det med.
Omställningen efter jobbet börjar gå bra. Den där pausen när jag stannar upp och liksom bara släpper allt verkar vara som en tryckventil. Tankarna är fortfarande igång där och då men det brukar tystna efter ett tag när hjärnan fattat att musklerna inte står i beredskap längre. När jag kommer hem är jag ganska hel igen.
Tack snälla Eurydike för din omtanke och att du hjälper mig sätta ord på det här.
Men se mig inte som ett svagt människovrak. Det är kanske så många uppfattar mig i verkligheten också men jag tycker tvärtom. Jag är handlingskraftig och stark. Löser alltid mina problem effektivt och målinriktat.
Det finns många som vandrar genom livet med återkommande problem och inte prövar något nytt för att bli av med dem. Man kanske bara väntar ut dem. Sån är inte jag. Och det är jag stolt över.
Det låter bra att du utmanar dig själv och blir bättre och bättre på att hantera stressen!
Jag tänker att det kan vara ett självskadebeteende, men kanske på samma sätt som för vissa äventyrare. Så som Göran Kropp, eller ännu närmare Fultextad. Ibland jag själv också, men det var länge sedan nu. Man vill inte alltid att livet ska vara en så lugn och behaglig resa som möjligt. Att utmana sig själv kan göra att man känner sig levande och utvecklas. Precis som du skriver kommer det ju med positiva effekter också.
Tråden är en riktig terapitråd! Här gör vi upp med våra demoner och det som håller oss vakna om nätterna 😱👽👻
Bra att du väntade och antog utmaningen med ett nytt jobb när du kände att tiden var rätt! Ungefär så var det för mig vid den här tiden förra året. Jag försökte ju plugga och jobba samtidigt, men det enda jag orkade var att bli antagen på kursen. Sedan var energin slut och jag hoppade av. Tidigare i livet har jag pluggat heltid och jobbat heltid samtidigt utan problem. Jag har inte varit lat, eller snarare utmattad. Men nu har jag haft kul och vilat upp mig ett år och är redo för nya utmaningar igen!
Jag ser ingen som ett svagt människovrak och förstår att du bara skriver av dig och ventilerar dina tankar. Om man tog mig på orden alla gånger så borde jag nog spärras in för gott 😂 Så, jag tror såklart att du är handlingskraftig och stark! 💪
Det låter som en bra livsinställning! 🤩