Inlägg från: FredrikLiksom |Visa alla inlägg
  • FredrikLiksom

Här samlas alla nattugglor!

fultextad användarhandbok skrev 2024-08-23 16:13:54 följande:
    Färöarna. Vilt, dramatiskt, grönt och vackert. 

Vad är det mest sevärda i Sverige?

Ah. Bra tips.
    Det fanns inte i mina tankar och det är helt klart sevärt ser jag nu när jag googlat lite.

Jag har sett så lite av Sverige så jag har inget bra svar på den frågan så det får bli ett alldagligt svar.
    Bäst trivs jag nog på Öland och särskilt Neptuni åkrar en solig sommardag. 

Men jag kan tänka mig att norra Sverige har en del att erbjuda men det har jag ännu inte fått uppleva.

• FredrikLiksom

Usch. Jag har legat sömnlös hela natten. 

Bröt våndan genom att titta på lite tv men det hjälpte inte min möjlighet att somna.

Snart är det morgon och dagen måste börja. Man vill ju inte slösa bort en dag.

Hoppas ni som läser sovit gott och får en fin dag. 

Gräv inte ned er grubblerier. 

• FredrikLiksom
    Eurydike skrev 2024-09-28 10:43:31 följande:
    Fy det låter tufft!

Att ligga sömnlös gör att man får för mycket tid att tänka och till slut glider hjärnan in på grubblerier. Så är det för mig i alla fall. Ungefär som att man redan har avverkat alla positiva tankar och då finns bara de negativa kvar. Bra att du tittade lite på tv! Ett annat tips är att lyssna på en podd. Jag brukar ligga på sidan och bara ha en hörlur i örat, då är det lätt att råka somna.

Hoppas att dagen blir fin, trots den dåliga natten! Annars får vi hoppas att du sover bättre i natt 😴

Själv har jag en bra sömnperiod just nu!
    Ja grubblandet Är jag bra på. Eller dålig då Egentligen. 
    I natt sov jag faktiskt gott men vaknade vid 5 av en obehaglig dröm. Det händer inte så ofta som tur är men jag vaknade i känslan att det hade hänt på riktigt och det tog flera timmar innan känslan gick över.

Konstigt hur drömmar kan påverka en.

Skönt att du har en bra sömnperiod. Min sömn gagnas av hösten och att det inte ljust lika många timmar så det är faktiskt hoppfullt.
  • FredrikLiksom

Nattsudd. Eller jag vet att många inte ens funderat På att lägga sig vid den här tiden men jag brukar somna tidigt och vakna ännu tidigare. Men nu är jag faktiskt vaken Utan att ha haft mitt första sömnpass.

Det är inte sömnlöshet, jag har helt enkelt hållit mig vaken. Jag har legat i sängen och läst. Förr löste jag hur mycket som helst men nu blir det inte så ofta. Det är mobilens fel. Det är för enkelt. Hjärnan blir lat. Jag fick stålsätta mig för att läsa mer än ett kapitel.

Hjärnan blir så understimulerad av en bok när man jämför med en mobil. Det är något jag inte gillar. Det tog nog en halvtimme minst innan hjärnan slutade fara omkring i annat medans jag läste. Det var precis som att jag fick kalibrera om den. 

Jag måste sluta släpa runt på den där skärmen. Den tar verkligen bort en hel del livskvalitet. Även om den också förenklar vardagen rätt rejält. Jag funderade på att köpa en sån där knapptelefon för att komma ifrån men sen är det allt det där man tycker man måste ha. Meddelnden från barnens skolapp, räkningar via Kivra och en massa annat. Jag kan ju lägga den någonstans och gå och checka av läget ibland. Annars försöker jag ha så många notiser som möjligt på av. Men det där att den alltid är bredvid en. Alltid redo att scrollas.
    Det är en känsla av att bli kontrollerad. Att det fria valet av att ha en telefon inte är så himla fritt.

Nu ska jag sova. 

Godnatt 

• FredrikLiksom
    Eurydike skrev 2024-10-06 21:59:53 följande:
    Hallå där din Nattuggla!

Hoppas du får sova bättre i natt! Det är alltid jobbigt att ligga vaken på natten, men nu var det ju frivilligt den här gången. Jag förstår dig med läsningen och att du känner att hjärnan blir lat. Alldeles nyligen tog jag en paus från min kära läsecirkel just för att jag inte orkade läsa böckerna. Sedan dess har jag börjat läsa böcker igen, så jag behövde nog bara en paus och att få läsa utan press. Men jag tror absolut att hjärnan kan bli lat. Att titta på korta klipp på mobilen är så enkelt och snabbt att allt annat blir krävande i jämförelse. Mitt tips är att försöka undvika just den typen av snabb belöning för hjärnan! Det gör jag just nu. Nej, att klara sig helt utan mobil är inte lätt i dagens samhälle. Förstår känslan av att känna sig kontrollerad. Du kanske borde läsa 1984 och utmana dig själv?

Hoppas att du fick dig en blund efter en stund!

Godnatt på dig en dag för sent! 🌙
    Tack! Jag sover faktiskt ok så här på hösten. Det är precis lagom väder och ljus för att jag ska trivas.

Jag har faktiskt läst 1984. Men det var ett tag sen så jag minns inte riktigt allt mer än den var tankeväckande.

Det låter smart av dig att undvika de snabba belöningarna. Jag försöker jag med. Även om det är med rätt klent resultat. Ja ja jag får jobba vidare med det.

Kul med en läsecirkel. Även om jag själv antagligen inte skulle kunna vara med i någon pga lässlarv och att jag uteslutande läser psykologi, fakta och biografier.
  • FredrikLiksom
    fultextad användarhandbok skrev 2024-10-07 18:03:31 följande:
    Telefonen kan förvisso innehålla olika bra funktioner, men för mig används den nästan bara för telefonsamtal, textmeddelanden, väckarklocka och klocka. Inga notiser eller något sådant. Förstås också bra att köpa biljett med då man åker buss eller spåra. Fast, det kanske bara berättar att jag inte har så stora behov. Ditt resonemang går förstås att överföra på annan teknisk utrustning, att leva helt utan dator blir nog jobbigt exempelvis. Fast dator är förstås trevligare att skriva på, kolla information på och läsa på jämfört med en telefon, trevligare gränssnitt på dator med. Det här med fri vilja är en invecklad debatt, men den är intressant. Ett ämne jag spekulerar i emellanåt. Känns det svårt att koncentrera sig även då det är ett riktigt intressant ämne? Hoppas att det blev en god natt!
    Bra sätt du använder telefonen på. Jag sitter 8-9 timmar framför dator varje vardag pga jobbet så den kan jag inte vara utan tyvärr. Sen tror jag förvisso inte den skärmtiden är ett problem. Där använder jag ju hjärnan och tränar den. Mobilen är mer hjärndöd förströelse. Lite som att äta chips. Man behöver det inte men gör det för belöningsnerven.

Jag har inga koncentrationssvårigheter när jag jobbar. Det kanske är för det är ganska intressant och viktigt men jag minns från när jag var barn och skulle plugga till prov och liknande att hjärnan vandrar iväg och jag måste hela tiden ta mig tillbaka i texten. Nu har jag aldrig haft några inlärningsproblem eller svårigheter att ta in fakta så på något sätt så fastnar det ändå. Kanske undermedvetet. Jag kanske bara sållar bort det oviktiga och tråkiga.
  • FredrikLiksom
    fultextad användarhandbok skrev 2024-10-08 21:24:26 följande:
    Då förstår jag! Nä, att vara utan dator kan nog medföra många nackdelar med. Haha, det var faktiskt en bra liknelse nog det där med telefonen och chips! Nå, om man trivs med det, och kanske även använder den till andra uppgifter också är det inte så dåligt. En del gör ju mycket på telefonen istället för datorn med.

Nej det var jag som var otydlig, inte menade jag att du skulle ha några koncentrationssvårigheter i arbetet eller så, säkert är du effektiv. Det där känner jag igen från skolan, jag svävade lätt iväg, hamnade in i andra ämnen och så där, det drog ner en del betyg till och med, fast jag inte hade några inlärningssvårigheter heller. Ja, en del ämnen upplever man som tråkiga och otillfredsställande, sådana man varken är intresserad av eller tycker att man kan ha som verktyg till någonting annat.

God morgon.
    Nej jag fattar vad du menar men det är ju någon form av koncentrationssvårigheter även om det inte förstör för mig riktigt. 

Nu ska jag ta tag i dagen. Ha en bra dag!

• FredrikLiksom
    Eurydike skrev 2024-10-15 21:33:31 följande:
    Perfekt med höst då ju! 🍁

Den här gamla ruggugglan, eller jag menar nattugglan 🦉, sover också hyggligt just nu. Kaffet är borta (och jag ska aldrig börja igen) och jag drömmer nästan inga mardrömmar.

Ja, jag gör faktiskt stora framsteg på de flesta fronter just nu 😊 Jag lyssnar på poddar och läser böcker istället, men anledningen till att jag tog en paus i läsecirkeln var faktiskt lässlarv. Innan sommaren började läslusten dala, så då tog jag en paus för att hitta den igen. Nästa novell som står på menyn är ?Flugan? ???? Men psykologi, fakta och biografier är också intressant!
    Kaffet med ja! Det borde jag dra ned på också. Det blir väl en 3 halva koppar om dagen men jag blir lite stirrig av koffein så till och med det är för mycket. Nice att du lyckats 😎.

Kul att allt går bra för dig. Jag ska bara nå botten igen innan jag börjar klättra uppåt. Men då jävlar!

Men hösten är bra. Man får lite mer tid. Trädgården behöver inte trimmas och klippas och jag får lite mer tid eftersom det inte blir samma aktivitetshets Som på vår och sommar.
  • FredrikLiksom

Tack för er input allihop.
    Mycket kloka ord.

Jag har väl landat i att jag har alldeles för höga krav på mig själv. Efter det konstaterandet är det lättare att släppa ångesten. Jag vet att det finns människor som beter sig som skitstövlar när de är fulla men jag beter Mig minst lika bra när jag druckit som när jag är nykter. Sen tar jag ganska mycket plats när jag dricker vilket jag inte riktigt gör i alla sammanhang som nykter. Det är nog orsaken till ångesten. Jag är inte van vid att ta så mycket plats just nu.

Det var lättare när man var ung och var ute mycket mer.

Nu låter det som att jag blir bättre av att dricka och det kanske ligger något i det men det är inte så smart att öka sin alkoholkonsumtion så egentligen ska jag öva på att bli mer chill när jag är nykter.

• FredrikLiksom
    Eurydike skrev 2024-10-26 22:02:15 följande:
    Det var så lite!

Tror väldigt många känner så efter att de har druckit, om det kan vara till någon tröst. Och om du är ovan vid att ta plats just nu så blir det ju en stor omställning. Jag är inte heller ute särskilt ofta, men det händer då och då. Nu har jag faktiskt en flaska champagne i skåpet som jag ska dricka om rätt person (den jag hoppas på) vinner presidentvalet 🍾

Men skönt att du har landat igen efter fyllan!

Så är det nog! Jag har faktiskt varit ute igen och övat. 

Det var väldigt roligt och lite ångest kom det med men skitsamma. 

Då hoppas jag att du får dricka din champagne snart. Och vinner inte rätt kandidat så kan du säkert hitta något annat legitimt skäl att fira.

Jag ska nog gå ut mer. Det är socialt och trevligt. Synd att det är så svårt att få till bara. Alla är så uppe i sina familjeliv så det är svårt att samla ihop ett gäng.

• FredrikLiksom
    Aniiee skrev 2024-10-27 00:10:51 följande:

I'm so excited.

10 år av väntan är över på torsdag.

Var länge sen jag var så här hype på ett tv-spel.

Berätta mer! Jag har ingen koll. Vad är det vi väntar på?
  • FredrikLiksom
    Aniiee skrev 2024-10-27 01:35:28 följande:
    Dragon Age The Veilguard. Spel nr 4,5 i Dragon Age-serien. Förra spelet slutade på en f*****ing cliff hanger!!!! För 10 år sen!!!!

Sorry.

I alla fall, en fantasy-rpg-serie av rang, det första har kallats världens bästa som inte har ett j framför rpg, och det tredje vann game of the year 2014. 

Tyvärr kommer du hitta mycket hat om du googlar, för... eh.... en del tycker att det är dumt att vara inkluderande.... för.... eh.... det är så spelvärlden är 2024, tyvärr. 

Härligt! 

Jag kan nästan sätta mig in hur du känner utan att veta något om spel. Därför smittar din glädje av sig en del. Tack!

• FredrikLiksom
    fultextad användarhandbok skrev 2024-10-29 20:18:17 följande:

Då har jag hoppat av utbildningen med. Det gick inte. 

Surt!
    Men du hittar något annat passande, det är jag säker på.
  • FredrikLiksom
    fultextad användarhandbok skrev 2024-10-30 16:01:54 följande:
    Tack för det! Ibland är det surt, det får man försöka ta så gott det låter sig göras. Jag har redan tittat lite på alternativ faktiskt.
    Jag bara slänger ur mig det: landskapsarkitekt.
  • FredrikLiksom
    fultextad användarhandbok skrev 2024-11-01 20:10:37 följande:
    Hör du Fredrik, tack! Jag har kollat upp det där nu under kvällen, utbildningen finns på Aalto-universitetet. Verkligen ett bra tips! Det verkar inte som att undervisningen finns på svenska, men det gör inget. Det skulle kunna vara något.
    Gott!
    Det låter onekligen som ett kul jobb.
  • FredrikLiksom

Hur går det Fultextad?
    Det är beklagligt att du fått den där diagnosen men jag hoppas att det finns läkemedel som kan hjälpa dig Och att du hittat någon utbildning som passar.

• FredrikLiksom
    fultextad användarhandbok skrev 2024-11-10 20:41:53 följande:
    Hej, det har varit några tunga dagar av sorg och existentiell ångest av ett slag jag inte riktigt känt igen sedan tidigare. Tankeverksamheten har inte heller varit på topp, hjärndimma lite så där. Kanske har åkt på någon form av förkylning utan snuva eller dylikt, känts lite så. Aptiten är tillbaka någorlunda åtminstone. Medicin finns nog lite och jag tror och hoppas att jag inte kommer att vara drabbad hela tiden. Utbildningar kikar jag på till och från, om det finns något passande, som jag till och med kanske kan klara av. Hur går det för dig?

Det var tråkigt att höra att du upplever denna ångest. Samtidigt är det väl vad som sker när man drabbas av något sådant. Jag hoppas du snabbt hittar tillbaka till vardagen.

Eftersom du är ganska klok så känner jag mig rätt säker på att du hittar verktygen för att se det fina i tillvaron. Även om klokheten ibland kan vara det som sätter en i gungning.

För mig går det som vanligt, jag tar mina vardagsproblem och förstorar dem så jag kan grubbla. Patetiskt kanske. Men antagligen genetiskt och därav är jag ändå lite skuldfri. Jag blir bättre och bättre på att tänka rätt så det blir nog bra.

Ha en fin dag!

• FredrikLiksom
    Aniiee skrev 2024-11-12 22:00:50 följande:

Jag hittade Mumin-pepparkakor i affären idag..... 

Nu vet jag inte vad det är för något men det låter gott.

och din svammeltråd hittar jag inte till 😢
  • FredrikLiksom
    Anonym (Stooler) skrev 2024-11-26 20:08:21 följande:

Melatonin är det ämne i kroppen som reglerar sömnen (signalerar sömnbehov) i förhållande till dagsljuset. Det går även att framställa syntetiskt. Har aldrig hört talas om biverkningar överhuvudtaget. I USA är det jättevanligt och säljs i varenda butik, avsevärt billigare än i Europa.

Poängen med tabletterna är att man skall ta dem typ 30min före sängdags samtidigt som man minskar omgivande ljus (belysning). Många affärsmän som reser över tidszoner använder Melatonin på flyget och sätter på sig en ögonbindel efter att ha tagit tabletten.

Jag testade själv några gånger med gott resultat, främst för att reglera "jet-lag" vid resande.

Hej allihop förresten! Skrattande Ett tillfälligt inhopp bara...

Hej Stooler, long time no see!

Kul att se att både du och SweeneyToad kikar in ibland.
Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!