Här samlas alla nattugglor!
Äntligen hände något med strängen som inspirerar....inloggningarna blev färre och färre för min del liksom antalet inlägg i den enda strängen jag följt med intresse på sajten. Men ett mess från Eurydike och Fredriks uppmaning att börja delta igen fick igång både strängen och min hjärna! Tack!
Fredrik skrev:
Jag vet inte vad rastlösheten kommer ifrån. Jag vet inte heller om jag har en grundtrygghet. Jag är trygg i mig själv, att jag reder mig bäst själv utan hjälp. Men det tyder väl mer på att grundtryggheten saknas antar jag. Även om jag tycker mig ha gagnats av att vara så självgående.
Min mor tyckte att jag var både rotlös och rastlös, jag reste både i jobbet och på semestrarna. Bytte jobb och bostad (och land) när jag kände för det. Men grundtrygghet och hemma behöver inte nödvändigtvis vara en fast punkt eller plats. Min trygghet kommer också inifrån, antagligen har vi inte så djupa rötter utan klarar och tycker om förändringar du och jag Fredrik! Jag har sällan behövt speciell motivation att göra saker, jag är villig att lära och ständigt nyfiken. Där finns min drivkraft!
fultextad användarhandbok skrev:
Vad tror du om att förenkla livet, tills du finner en väldigt grundläggande nivå, enkel och hanterbar? Det har fungerat för egen del flera gånger, ner till det primitiva och basala. Då känns så mycket så tillfredsställande.
Om du menar rent fysiskt så har folk pratat om sånt ända sedan jag var barn. Trots att människans levnadsvillkor och vanor förändrats dramatiskt de senaste 30 åren (1994 skickades det första officiella SMS:et, smaka på den!). På 80-talet kallades det Den gröna vågen och byggde på att man skulle lämna miljonprogramshusen och återgå till naturen! Jag förstår tanken fullständigt, det lustiga är att människan hela tiden strävat efter att förbättra (förenkla?) sina levnadsvillkor. Att lämna stugan i skogen för el, kranvatten och kylskåp. Jag tror att vi har det där basala inbyggt nånstans i reptilhjärnorna. Fiska, plocka bär och svamp, jaga, laga mat över öppen eld osv. Skillnaden är att förr var det 100% nödvändigt för överlevnaden, nu är det främst rekreativa anledningar eller enbart behov av att tillfälligt trycka på reset-knappen i livet.