Inlägg från: fultextad användarhandbok |Visa alla inlägg
  • fultextad användarhandbok

Här samlas alla nattugglor!

Ögons etter. Sårande ord ur munnar som maler tuggummin, käkmuskler spänns, slappnar av. Invektiv, adjektiv. Lagsporternas gatlopp, försåtliga ben som sträcks ut, händer i ryggen som knuffar. Döps i förnedringens funt av porslin. I deras rike kan jag aldrig vinna en plats, vill inte heller.

Läppars etter. Hjärta härdas i askan av oskuldens naiva ruiner. Dusch, schh, låt maten tysta mun, låt skammen tiga still, vi talar inte om sådant här. Imma imma på spegel är, dölj den som skulden bär. Pling. Ett enda ord: förlåt

Flykt i grynings mörka timma. Tillbaka till den karga jord som är jag. Stiget ur urtidens hav.

Spiller den sårades tårar. Vilda ljungens hed tar emot kroppen. Vindsmekt i sval oktober. Havets böljande ström. Lyssnar till språk utan ord. Schh, behöver inte säga, havet vet, vinden kan, ljungen känner. Läkande kraft, torkar tårar, skänker lugn, svag ska bli stark igen. 

arenan.yle.fi/1-3917881

FredrikLiksom skrev 2023-08-30 20:37:16 följande:

Mochill tjavosar och garior!

Hur mås det? 

Muih! Nå, nog går det helt kiva, det har varit en helt sikamakea sommar. Snart hamnar man att arbeta lite. Hur har du det?
    Eurydike skrev 2023-08-30 20:04:24 följande:
    Spännande text! Jag tycker om rytmen i den. Den är mer som en sång än en text. Jag gillar att flyta med i orden och snappa upp och tolka vissa saker och låta andra passera förbi. Varje person som läser en text gör sin egen tolkning av den. Ibland är tolkningen så långt ifrån den avsedda tolkningen (författarens tolkning, om det finns en sådan) att det kan upplevas som två (eller oändligt många) olika texter. Den här texten påminner mig om en text jag själv har skrivit. Min text heter Djuret, men där är språk utan ord allt annat än förlåtande. Det är förintande istället. Jag tyckte bättre om ditt avslut. Är Jurmo och Utö platser du själv har koppling till?
    Intressant tolkning, och visst är det så, att var och en upplever det på sitt vis. Så är det en berättelse? Det jag skrev berättade om mig, hur det gick då jag hamnade att flytta, ny skola, ny stad. Hur fel det gick. Fast jag är ingen skribent. Kanske är jag vek, men jag fann krafter i att åka hem, hem som till gamla stället. Jo, nog har jag det. Är det bekanta platser?
    Eurydike skrev 2023-09-03 16:37:29 följande:
    Begravningen blev jättefin, så nu kan jag lättare gå vidare. Pappas hund verkar trivas väldigt bra där hon provbor. Vi håller kontakten och jag får se bilder och videos på henne i det (förhoppningsvis) nya hemmet. Igår fick jag en video på när de leker hennes favoritlek och jag kunde se på henne hur glad och busig hon var och att hon verkligen trivdes 🐶
    Skönt ändå i sorgen att den blev fin. God början borgar för bra fortsättning! Då kanske det blir det nya hemmet på heltid. 
    Eurydike skrev 2023-09-04 20:33:49 följande:
    Ja, det var det verkligen! Enda missödet var att jag lyckades skada fingret på toalettpappershållaren, så jag fick sitta med en papperstuss om mitt blödande finger under begravningen. Men det var nästan distraherande på ett bra sätt. Det där var ett fint uttryck som jag gärna vill tro på. Som det känns nu så kommer hon nog bo kvar där 😊
    Nå, det är sådant som kan ske. Distraktion kan också vara en sorts uppmärksamhetsfästare ibland kanske. Vi tror på det och låter alla få en bit lycka!
    Auditanne skrev 2023-09-16 01:33:17 följande:

Vet inte om jag skulle se mig som en naturally born nattuggla men finner det ändå mer trivsamt att hålla mig vaken om nätterna då lugnet är som mest närvarande. Har ett mycket starkt behov av lugn och ro. 

Brukar lägga mig först när det ljusnar och folk går upp. Lite upp och nervänt så där men vad ska man göra som extra ljudkänslig? Tungan ute

Någon mer som upplever att ens drömmar blir betydligt mer levande och intensiva vid morgonsömn? Alltid bra om man har turen att få drömma om nåt fint o mysigt då förstås.

Blir lättare att styra sina egna drömmar vid den tidpunkten också.

Skönt att du har hittat något du trivs med, det är viktigt! Annars kan du bygga ett mysigt bo, med ljuddämpande material och kanske en hängmatta eller så som kanske kan skänka det du eftersöker. Årstiden är ju annars rätt, höstar brukar vara lugna jämfört med somrar åtminstone. Eller ja senvår och tidig sommar är det ju massa ljud från naturen i gryningen om man han den nära.
    Auditanne skrev 2023-09-17 02:12:37 följande:
    Nja, det är väl lite si och så med den saken. Trivs i lugnet gör jag men knappast med min livssits i stort. Det går ju inte att leva ett normalt liv med denna bakvända dygnsrytm.
    Hade jag bara medel till det så skulle man flyttat ut på landet direkt och stannat där. Bygga en enkel och ljudisolerad liten stuga där man leva i permanent trivsel. Det får vara min önskedröm tillsvidare.
    Fint, kanske på en ö, där är ofta lugnt. Önskedrömmar ska man ha i någon form, drivkrafter god som något!
    Auditanne skrev 2023-09-18 06:35:33 följande:
    Hade en gång två väninnor som hyrde en gäststuga ute på en skärgårdsö. Mysigt och tyst var det där ute men samtidigt mycket omständligt för dem att åka till och från stan med ytterst glesa båt och vagntider att rätta sig efter.

Det ideala hade nog varit ett lugnt och lantligt område beläget strax utanför centrala stan. 

Nja, jo. Man får väl leva på hoppet. Men att detta skulle ge mig nån vidare drivkraft är tveksamt. Känner mig rätt passiv och fångad här i den smet där man omges av alla konstanta, dagliga oljud.

Natten kan väl ses som lite av en fristad från allt detta, även om den knappast utgör en långsiktig lösning på de problem man dras med. 
    Så är det, jag är uppvuxen på en ö, så det där med färjor är helt bekant. Du kanske skulle kunna prova brusreducerande hörlurar eller något, jag vet inte. Men natt och även höst är ju ofta lugnare! Hoppas ändå att du hittar en plats där du verkligen trivs även i längden.

Fri. Fria associationer. Fritt spelutrymme. Och vintern ska komma, svept i sin vita mantel av mörker. Kall näve ska banka så tungt på din dörr. Kalla fingrar ska raspa mot fönstren. Vintern vill in. Viner i hus, över mark och hav. Vintern andas. Där ute ska frosten blomma och isen sjunga. Det är då, när isvidderna ligger som en vy i skymningslandskap framför en, som man snör på sig skridskorna och skrinnar ut på det hav som annars ligger öppet att färdas på med båt. Vägledd av den nedgående solens fadda strålar i bitande minusgrader. Kilometer läggs till kilometer. Strax faller mörkret. Molnen hopas och snön börjar falla. Någonstans framför en hörs kluckandet av ännu öppet hav. Man blir där ännu en stund. I mörkret, på isen.

Aniiee skrev 2023-09-20 18:49:33 följande:
    Oh, I wish. Här I Stockholm får vi sällan riktig vinter numera. Hade jag inte haft ett helt liv här hade jag på allvar övervägt att flytta till Karesuando. 
    Inte blir det ju så varje vinter, men emellanåt så! Jag fick googla lite på det, det verkar ju intressant med en gränsbygd så där, väldigt avskilt med. Kilpisjärvi ligger ju i närheten och de började sommaren med 7,7 minusgrader eller så. Det finns många platser med olika möjligheter.

www.hbl.fi/artikel/8e862a51-179d-4e1e-982a-254c95e82428
Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!