Inlägg från: fultextad användarhandbok |Visa alla inlägg
  • fultextad användarhandbok

Här samlas alla nattugglor!

Anonym (Fredrik Liksom) skrev 2024-10-20 07:16:28 följande:

Kära internetvänner,
    Jag har, efter en barrunda, vaknat upp med en sjuhelsikes ångest. Jag vet att jag alltid gör det efter att ha druckit minsta lilla så att jag ändå tillåter mig själv att dricka gör att självföraktet slår i taket.

Det är inte så att jag beter mig illa eller säger elaka saker på fyllan men ändå kommer de här känslorna till mig varenda gång. Sen finns det så klart triggers jag sagt som förstärker det, till exempel att jag skvallrat om någon eller liknande. Jag har för mig själv ganska strikta levnadsregler vilket gör att jag dömer mig själv rejält hårt när dessa bryts. 

Jag vet att det här inte är någon problemtråd och jag kan känna nu när jag skriver detta att det kanske inte passar eftersom jag inte vill belasta er ytterligare med mina problem, vilket jag också dömer mig själv för. Men jag har liksom ingen annan plats att få sätta det på pränt.

Jag misstänker att det är något kemiskt i hjärnan som gör att det blir så här efter intag av alkohol. Det är precis som att hjärnan ska ta igen allt den missat när den varit lite frånkopplad en stund.

Hej, hoppas att du mår bättre nu. Den här kedjan, eller tråden som ni säger, är nog till för oss användare, vi skapar den, dess innehåll och syfte. Inte har du belastat åtminstone mig, tvärtom. Kanske är det inte bara alkoholen som har gett de där biverkningarna, kanske också att du frångått de regler du satt upp, som su själv skrev. Är det en kontroll att ha regler, eller gör det en mer begränsad? Är det frihet att leva efter en livsfilosofi eller är det en begränsning? Alkohol kan ju beskrivas som en kontrollförlust, och är det en begränsning att släppa på kontrollen, eller är det en frihet? Mår du i övrigt bra av att koppla av med alkohol ser åtminstone jag inget fel i det. Kanske att det går att vänja sig vid det försiktigt och stegvis?

Vid författandet av det här inlägget ser jag att du redan fått ett givande svar. Jag tror dessutom att du har god förmåga till självreflektion. 
    Eurydike skrev 2024-10-26 21:56:23 följande:
    Jag har redan fått tillfälle att använda ordet en gång! Tack för beskrivningen av uttalet, annars hade jag nog uttalat det alldeles fel. Har läst Flugan nu och den var intressant! Jag förstår det där med bananflugorna. De är ju väldigt lätta att odla, oavsett om det är frivilligt eller ej. Haha, ja den är nog mindre sur nu i dubbel bemärkelse 😅 Jag har tyvärr det problemet att jag vattnar ihjäl mina blommor. Så fort jag har en skvätt kvar i glaset så tänker jag på mina kära blommor (som säkert måste vara törstiga precis som jag) och då blir det så att jag vattnar dem för mycket. Det finns faktiskt en bok där huvudpersonen vattnar ihjäl sina blommor med flit. Den heter Hondjurets samlade värk 🙃
    Se där, trevligt att det kommer till användning något! Kanske att man borde läsa Flugan då efter att ha läst ut pågående bok. Ja, man fick sätta om kulturerna ganska ofta bara, annars gick de ner sig. Haha, precis, annars hade du fått ta upp den ur krukan och linda en handduk om den en stund. Ja, det är lätt att förmänskliga andra varelser, en form av antropomorfism kanske. Ett intressant ämne. Inte hört talas om tidigare, kanske också något att kolla upp förutom Flugan då, tack för det tipset med!
    Aniiee skrev 2024-10-28 18:54:45 följande:

Ok dum fråga! Ok TVÅ dumma frågor!

Välj efternamn till dessa två, av alternativen:
    Aurelia (de Riva eller Ingellvar)
    Jayden (Thorne eller Laidir)

Och vilka två grupper skulle DU helst vara medlem i, bara för att namnen låter coola av:
    The Mourn Watch, The Gray Wardens, The Antivan Crows, och The Lords of Fortune?

Aurelia Ingellvar. Det ser ut att ha skandinaviska kopplingar, det har ju jag med, åtminstone språkligt, så det får det bli. Jayden Thorne i det andra alternativet, det andra namnet är mer svårplacerat, är det iriskt eller skotskt kanske, och då är kanske inte uttalet lika givet heller. Antiva låter som en plats. Fortune, Fortuna, nej det hade fått bli det andra namnet där då.
    Eurydike skrev 2024-10-29 20:24:20 följande:
    Vad var det som inte gick? Trivdes du inte eller kändes det fel med själva utbildningen? Du behöver såklart inte svara om du inte vill. Oavsett varför du tog beslutet, så är ett avslut en början på något nytt ❤️
    Jag trivdes, det var intressant och jag hade gärna fortsatt. Men det fysiska gick inte, jag har ju åkt på en neurologisk åkomma som förkortas med två bokstäver. Nu verkar det vara igen en period som är lite svår. Det är en utbildning som innehåller flera fysiska delmoment och som jag har tagit som självklara då jag vart fysiskt aktiv själv. Så nu hopar ju sig flertalet problem. Jag kan visst inte åstadkomma någonting jag. Men tack för infallsvinkeln, jag ska ta vara på den!
    Eurydike skrev 2024-10-29 21:59:53 följande:
    Jag förstår och då var det ju extra synd om du trivdes och gärna hade fortsatt. Vad sorgligt att din neurologiska åkomma ska förstöra för dig även när det gäller utbildning och yrke. Ja, jag kan tänka mig att vissa fysiska moment skapar problem om du får anfall. Särskilt om du ska köra traktor eller såga med motorsåg. Hoppas du hittar en ny väg framåt!
    Jag ser att jag har varit otydlig här, det är mitt fel helt och hållet. EP är också en förkortning på två bokstäver där man har kontakt med neurologisk avdelning. Jag har fått en annan åkomma, som också förkortas med två bokstäver, varav den första bokstaven i förkortningen är den trettonde i alfabetet, med tillhörande svaghet, svårt att gå några sträckor att tala om, och diverse andra påtagliga symtom, mer påtagligt i skov. Fast du har helt rätt i att framförande av fordon skulle vara problematisk med EP! Jag har faktiskt ingen erfarenhet alls av att framföra fordon, båt räknas inte dit. Ursäkta otydligheten och ännu ett otydligt inlägg, svårt att skriva klarspråk om det!
    Aniiee skrev 2024-10-29 22:44:27 följande:
    Det är tråkigt när det inte går som man vill. Hoppas du hittar något annat du vill göra som funkar bättre. Och kom ihåg, varje dag så börjar världen om. 
    Tack! Jag tar med mig det, försöka skapa en realistisk bild av vad jag skulle klara av och utgå från det, tillsammans med vad som är intressant.
    FredrikLiksom skrev 2024-10-29 22:53:43 följande:
    Surt!
    Men du hittar något annat passande, det är jag säker på.
    Tack för det! Ibland är det surt, det får man försöka ta så gott det låter sig göras. Jag har redan tittat lite på alternativ faktiskt.
    FredrikLiksom skrev 2024-10-31 22:29:25 följande:
    Jag bara slänger ur mig det: landskapsarkitekt.
    Hör du Fredrik, tack! Jag har kollat upp det där nu under kvällen, utbildningen finns på Aalto-universitetet. Verkligen ett bra tips! Det verkar inte som att undervisningen finns på svenska, men det gör inget. Det skulle kunna vara något.
    Eurydike skrev 2024-11-01 22:23:47 följande:
    Då förstår jag och det visste jag inte. Jag beklagar verkligen att du har fått en annan åkomma och hoppas verkligen att det kommer bättre perioder mellan de dåliga. Det måste vara en stor omställning att drabbas av de symtom som
    du beskriver. Jag kan inte ens föreställa mig hur det känns att behöva gå igenom det och otydligheten är fullt begriplig! Jag är glad att du vill prata om det alls och det kan nog vara bra att berätta om det i den mån det känns okej för dig 🖤
    Tack! Jag hoppas att du aldrig behöver föreställa dig hur det känns heller. Förr var framtiden alltid långt borta. Nu är väl framtiden här och det går inte längre att skjuta upp allt vad den fört med sig. Jag har som levt i stundens fascination, men aldrig åstadkommit något. Sådana här händelser gör att man inte riktigt vet hur man ska förhålla sig till det. Förändrad känsel i fötterna, de har känts kalla fast de inte varit det, ibland inte känt om jag blivit blöt om dem ute. Förändrad känsel i delar av benen, tyg har gjort ont ibland, men åtsittande kläder har aldrig varit min grej riktigt ändå. Kraftig svaghet och hjärndimma har funnits med. Haft svårt att gå några sträckor att tala om. Men en del symtom har blivit bättre!
    FredrikLiksom skrev 2024-11-09 23:54:26 följande:

Hur går det Fultextad?
    Det är beklagligt att du fått den där diagnosen men jag hoppas att det finns läkemedel som kan hjälpa dig Och att du hittat någon utbildning som passar.

Hej, det har varit några tunga dagar av sorg och existentiell ångest av ett slag jag inte riktigt känt igen sedan tidigare. Tankeverksamheten har inte heller varit på topp, hjärndimma lite så där. Kanske har åkt på någon form av förkylning utan snuva eller dylikt, känts lite så. Aptiten är tillbaka någorlunda åtminstone. Medicin finns nog lite och jag tror och hoppas att jag inte kommer att vara drabbad hela tiden. Utbildningar kikar jag på till och från, om det finns något passande, som jag till och med kanske kan klara av. Hur går det för dig?
    FredrikLiksom skrev 2024-11-11 06:17:03 följande:

Det var tråkigt att höra att du upplever denna ångest. Samtidigt är det väl vad som sker när man drabbas av något sådant. Jag hoppas du snabbt hittar tillbaka till vardagen.

Eftersom du är ganska klok så känner jag mig rätt säker på att du hittar verktygen för att se det fina i tillvaron. Även om klokheten ibland kan vara det som sätter en i gungning.

För mig går det som vanligt, jag tar mina vardagsproblem och förstorar dem så jag kan grubbla. Patetiskt kanske. Men antagligen genetiskt och därav är jag ändå lite skuldfri. Jag blir bättre och bättre på att tänka rätt så det blir nog bra.

Ha en fin dag!

Tack Fredrik! Vad gäller dina vardagsproblem tycker jag inte att det är patetiskt överhuvudtaget. En tanke leder till en annan, som leder till ett långt konsekvenstänk, med möjliga utfall, chanser, risker med mera. Det är bekant. Istället ska du vara stolt över att du blivit bättre på att resonera! I vissa fall är det kanske bättre att inte resonera, utan att bara vara.
    Eurydike skrev 2024-11-11 22:28:44 följande:
    Det hoppas jag med och det är verkligen hemskt att du har drabbats! Jag förstår hur du menar med att framtiden som var långt bort nu är här. Nu vet jag inte allt om dig (såklart, för det hade varit väldigt läskigt) men jag är säker på att du har åstadkommit mycket, men att din blick är lite grumlig när du ser på dig själv och dina egna handlingar. Det är nästan som att du ser det stora i andra, men det lilla i dig själv. Skönt att du fick segla till Island innan hälsan försämrades! Det var en häftig resa att följa till och med så här på avstånd. Att inte veta hur man ska förhålla sig är nog väldigt vanligt i din situation och jag funderar på om det finns några stödgrupper för människor som går igenom samma sak? Oj! Det låter verkligen som obehagliga och oförutsägbara symtom. Sin egen kropp och dess upplevelser brukar man ju kunna lita på. Kan tänka mig att det känns både sorgligt och skrämmande på samma gång! Fint att det finns en liten ljusglimt på så vis att vissa symptom har blivit bättre!
    Det var en intressant, fin infallsvinkel, tack för den! Ja, andra verkar ta sig framåt så målmedvetet och stegvis på ett sätt som jag inte verkar ha kapacitet till. Men något litet har väl även jag åstadkommit, och det ska inte tolkas som skryt på något vis. Ja, det var en prövning, fysiskt utmanande och psykiskt givande. Kylan, mörkret, en avlägsen vintersol. Allt sådant är fint att ha upplevt, och tänk om man skulle få uppleva det igen i någon tappning. Jag kastade min påbörjade planering till Falklandsöarna för att jag blev ledsen och uppgiven. Men häftigt var det! Faktiskt har jag sökt efter samtalsstöd, hur förberedd man ska vara inför sådana samtal vet jag inte riktigt, men det märker jag väl. Ja, det ä kontrollförlust på två plan i och med EP:n med, och sådant skrämmer mig. Men den andra förlusten verkar gå i skov, fast det finns risker med det med. En mörk himmel, det blåser och fram kommer ljusglimtar i form av stjärnor. Jag vet att du nämnde det där trädet som dog och hur det blev nytt liv. Att man kan se livet i det. Det är fint.
    Eurydike skrev 2024-11-24 02:36:58 följande:

Nu har jag köpt melatonintabletter som kanske kan hjälpa mig att vända på dygnet! Det är en snabbkur på några dagar som är till för att bota jetlag. Jag har ju kronisk jetlag, så vi får hålla tummarna för att det blir bättre. Imorgon ska jag ta första tabletten 😊

Intressant, se hur det fungerar och om det blir några biverkningar, jag har fått sådana jag med. Lycka till!
    Eurydike skrev 2024-11-25 21:12:12 följande:
    Om du hittar en seglarkompis så kan ni kanske segla på långresor tillsammans? Fast jag vet ju att du tycker om att segla ensam och njuta av tystnaden (eller havets rytanden), de vackra vyerna och tankarna som man bara tänker när man är ensam till havs. Synd att du kastade din planering, men jag förstår dig såklart och hade nog gjort samma sak. Jag har kastat många saker genom åren, men oftast kastar jag dem inte fullt ut, utan bara en bit bort så jag kan plocka upp dem igen vid ett senare tillfälle. Så hoppas jag att det blir med din resa till Falklandsöarna! Att du ser nya möjligheter och att sikten klarnar på sikt, så du kan plocka upp reseplanerna igen. Vad bra att du har sökt samtalsstöd! Det kan säkert vara bra när du går igenom något så svårt! Och om du tycker att mitt prat (om att plocka upp reseplanerna igen i framtiden) är för klämkäckt och optimistiskt just nu, så behöver du verkligen inte svara på det. Skönt ändå att den andra förlusten tycks gå i skov och att det finns vissa ljusglimtar. Fint att du kommer ihåg trädet jag berättade om och ja, det kan man verkligen se livet i!
    Jag vet inte om ens det hade fungerat. Då vi var till Färöarna var vi två, det var trevligt, dessutom kan man dela upp vaktpassen också. Mer att man måste ha relativt god kondition och ork, annars får den andra stå för den största bördan. Men, om det går att få ordning på EP:n och man inte befinner sig i ett skov och av någon anledning tror att man inte kommer att göra det på ett tag så kanske, jag har lekt med tanken ibland. Fast då kanske risken finns att man är så pass psykiskt nedbruten att man inte kan uppskatta det längre, också en jobbig tanke. Jag resonerar, tänker och analyserar mycket hit och dit, hur lyckat det blir är en annan sak. Men havets dragningskraft är stor, så den tanken tror jag inte äger någon bäring. Annars hade Svalbard kunnat vara ett trevligt mål med. 

Nej jag är bara glad för olika infallsvinklar! Angående melatonin ber jag att få återkomma. Förmodligen har du redan provat det mesta, det ska finnas en hård metod som heter sömnrestriktion, och så finns det ljusterapilampor som ska leverera minst 10000 lux, som man kan sitta framför då man går upp så att kroppen ska sluta producera sömnhormon då man är uppe. Hade det varit så enkelt hade det väl varit löst redan. Kanske att vända tillbaka dygnet med tio minuter i taget?
    Anonym (Stooler) skrev 2024-11-26 20:08:21 följande:

Melatonin är det ämne i kroppen som reglerar sömnen (signalerar sömnbehov) i förhållande till dagsljuset. Det går även att framställa syntetiskt. Har aldrig hört talas om biverkningar överhuvudtaget. I USA är det jättevanligt och säljs i varenda butik, avsevärt billigare än i Europa.

Poängen med tabletterna är att man skall ta dem typ 30min före sängdags samtidigt som man minskar omgivande ljus (belysning). Många affärsmän som reser över tidszoner använder Melatonin på flyget och sätter på sig en ögonbindel efter att ha tagit tabletten.

Jag testade själv några gånger med gott resultat, främst för att reglera "jet-lag" vid resande.

Hej allihop förresten! Skrattande Ett tillfälligt inhopp bara...

Hej på dig! Jag vet att jag skulle prova något långtidsverkande melatonin någon gång, men det slutade med kraftig huvudvärk och riktigt tråkig känsla. Kanske helt annat med de här som inte ska sitta i så länge. Då får man prova i samband med att man släcker ner lite då helt enkelt. Tack för den infon! Hoppas att allt är bra med dig!
    SweeneyToad skrev 2024-12-02 23:49:52 följande:

Godkväll på er. Hoppas allt är bra med er. Glad

Aniiee, jag har skickat ett PM till dig. Solig

Godkväll på dig också! Hoppas att du har det bra!

Angående melatonin har jag inte riktigt kommit mig för att prova ännu, det får således bistå ännu ett litet tag. Från det ena till det andra, i morgon fyller landet 107 år som självständig nation. 2017 då det fyllde 100 år skulle ni ha sett, det var fint. Innan självständigheten var vi ett ryskt storfurstendöme och innan dess en del av Sverige. Med Ryssland har vi inte så mycket gemensamt, mycket mer med Sverige däremot, utan att vara någon Sverigekännare. Det finns en hel del skillnader med.

Eurydike skrev 2024-12-12 23:04:06 följande:
    Och jag har redan avverkat min kur! Från det andra till det ena, grattis i efterskott till Finland och landets självständighet som nation. I dessa tider kan det verkligen inte tas för givet. Funderingar kring om gränser bör mineras och varför dessa funderingar väcks till liv, det får en att blicka både framåt och bakåt. Min morfar växte upp tillsammans med ett finskt krigsbarn som blev som en bror för honom.
    Ja, det blir inte melatonin i första hand igen åtminstone, resultatet var inte bra. Tack för det! Precis, vi har ju en lång gräns gentemot det stora landet i öster, som vi har en historia med också, inte helt fredlig heller. Sverige är ett land som man istället har mycket bättre förbindelser med, historisk hjälp från och allmänt trevligt på många sätt. En otrevlig historia som blev trevlig genom vänskap således.Solig 
Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!