Här samlas alla nattugglor!
Nästa stopp, The Gambia! Afrikas minsta land bortsett från ett par ö-nationer! Varmt uppenbarligen, aktiviteterna minimeras till skugga, beach och kalla drycker idag!
Kontrasterna är stora, landet är fattigt som attan men människor här är otroligt vänliga och hjälpsamma. Alltid nära till ett leende. På flyget ned från Marocko var det väldigt få Europeer, jag och ett par till bara. Hade lite fördomar om att det skulle vara fullt av äldre, äventyrliga och nordeuropeiska damer på kärleksjakt. Men icke då! De var redan här...på beachen! Verkar som de flesta var holländskor och engelskor, men Skandinavien var rikligt representerat också.
Jag har ju bott några år i Thailand och man kan verkligen säga att Gambia är en inverterad version! Lägger inga värderingar på saken men intressant att se verkligheten även i denna del av världen. Sexturismen är precis lika verklig här som i Asien.
Var iväg på en matmarknad innan beachen och kontrasten mot det relativt välorganiserade Casablanca är enorm. Luften nästan svart av flugor i delen de sålde fisk. Renset läggs i högar och forslas tydligen bort först på kvällen. Tordes dock inte ta något foto. Återkommer...
Det var en fin beskrivning med många nyanser. Tragiskt med fattigdom, men säkert nyttigt att se det på nära håll för att verkligen kunna ta in det. Intressant att se sexturismen som en inverterad version av Thailand. Jag har varken varit i Thailand eller Afrika, så jag har inte sett något av det med egna ögon.
Matmarknaden låter lite som att jag skulle tappa aptiten, men man får väl blunda och förtränga flugorna när man köpa någonting ätbart 🤔
Ser fram emot fler lägesrapporter från flyttfågeln! 🦩