fultextad användarhandbok skrev 2023-10-28 10:43:56 följande:
Tro och förväntningar och även om vi är hungriga eller mätta kommer att påverka hur vi uppfattar och upplever avstånd. En del gör skillnad i vad som är mätbart och inte. Hur mäter man existensen, hur stor plats tar den och vad är det vi mäter, faktiska av oss oberoende mått eller våra upplevelser? Jag lutar åt set senare, men precis som vi inte kan uppleva strålning, bara dess konsekvenser, kanske vi kan nå fram till vad och om det finns något utan medvetande.
Tomten som i ditt exempel, existerar dels som en abstraktion över hoppet och önskan, alltså som något icke-fysiskt, samt som en mamma med lösskägg, alltså som något fysiskt. Och slutligen skulle man kunna sammanfatta både det fysiska och det icke-fysiska som upplevelser.
Ja, inte alls otroligt, vi upplever tiden som linjär för att det är så vår hjärnas gränssnitt fungerar. Vi ser ett före och ett efter, precis som vi ser rött och grönt för att det hjälper oss att fatta gynnsamma beslut, och det innebär också ett skapande av existensen på sitt sätt. Partiklar har inga bestämda observatörsoberoende egenskaper. Mycket möjligt att sidorna finns kvar, huruvida de skrivs över eller inte kan jag inte svara på, men information kan väl inte förstöras hur som helst, däremot uppgå i annat och förändras kanske. Men ja, framtid, nutid och dåtid behöver inte stå i motsatsförhållande till varandra. Materialismen börjar spela ut sin roll, är vad jag tror. Materia kan inte lära oss något, stenar kan inte lära mig geologi, lärandet sker inom mig, i form av observationer och rationella jämförelser. Vad består lärande av för materia, vad har det för volym och hur ser dess atomuppsättning ut? Fast å andra sidan, kan lärande existera utan materia? Jag har inga svar, jag är ingen filosof, ingen vetare.
Och resten är konfetti.
fultextad användarhandbok skrev 2023-10-28 10:47:35 följande:
Du ska ju bli frisk nu! Helt redan då du skrev inlägget. Fast jag måste protestera i att ovan uppräknade matprodukter är goda och den här gången har jag rätt. Ja vad gäller min smak alltså, inte andras. Ät gott och drick gott och vila mycket. I och för sig, pasta är faktiskt riktigt gott emellanåt, gärna med räkor stekta i olja och curry och gärna grönsaker till.
Ja, men idag har jag bara nästan 39 graders feber.